قراین و شواهد فراوانی وجود دارد که نشان میدهد جانشینان دوازدهگانه رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) همان امامان اهل بیت (علیهمالسلام) هستند.
بسم الله الرّحمن الرّحیم
قرائن چهارگانه حضور امام زمان:
قراین و شواهد فراوانی وجود دارد که نشان میدهد جانشینان دوازدهگانه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) همان امامان اهل بیت (علیهم السلام) هستند.

رهروان ولایت ـ یکی دیگر از ادله نقلی که با استفاده از آن می توان وجود نازنین حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را اثبات کرد، روایت مشهور نبی اکرم (صلی الله علیه و آله) است که به روایت «دوازده خلیفه» معروف است؛ این روایت هم در منابع اهل سنت به شکل فراوانی یافت می شود و هم در منابع شیعه. در این روایات، حضرت با الفاظی مختلف و در جاهای مختلفی بیان فرموده است: جانشینان من در میان امت، تا روز قیامت 12 نفر هستند، نه کمتر و نه بیشتر.
ما برای نمونه چند مورد از این روایات را نقل می کنیم:
1. «جابر بن سمره» نقل میکند: دَخَلْتُ مَعَ أَبِی عَلَى النَّبِیِّ(صلی الله علیه و آله) فَسَمِعْتُهُ یَقُولُ: إِنَ هَذَا الْأَمْرَ لَا یَنْقَضِی حَتَّى یَمْضِیَ فِیهِمْ اثْنَا عَشَرَ خَلِیفَةً قَالَ ثُمَّ تَکَلَّمَ بِکَلَامٍ خَفِیَ عَلَیَّ قَالَ فَقُلْتُ لِأَبِی مَا قَالَ؟ قَالَ قَالَ کُلُّهُمْ مِنْ قُرَیْش؛ یک روز با پدرم خدمت رسول خدا(صلی الله علیه و آله) رسیدم، پس شنیدم که میفرمود: این امر(اسلام) از بین نمی رود تا اینکه دوازده خلیفه و جانشین از من، در میان شما باشد. سپس به دنبال آن کلمهاى فرمود که آن را نشنیدم پدرم گفت: رسول خدا(صلی الله علیه و آله) فرمود: همگى آنان از قریشاند».[1]
2. سَعْدِ بن أبی وَقَّاص قال: کَتَبْتُ إلى جَابِرِ بن سَمُرَةَ مع غُلَامِی نَافِعٍ أَنْ أَخْبِرْنِی بِشَیْءٍ سَمِعْتَهُ من رسول اللَّه(صلی الله علیه و سلم) قال: فَکَتَبَ إلیّ سمعت رَسُولَ اللَّهِ (صلیاللهعلیهوسلم) یوم جُمُعَةٍ عَشِیَّةَ رُجِمَ الْأَسْلَمِیُّ یقول: «لَا یَزَالُ الدِّینُ قَائِمًا حتى تَقُومَ السَّاعَةُ أو یَکُونَ عَلَیْکُمْ اثْنَا عَشَرَ خَلِیفَةً کلهم من قُرَیْش؛ سعد بن ابى وقاص گفت: به جابر بن سَمُرَةَ نامه نوشتم و از او خواستم که مرا از برخى از احادیثى که از رسول خدا(صلی الله علیه و آله) شنیده، آگاه سازد (و حدیثى از آن حضرت برایم روایت کند) او برایم چنین نوشت: روز جمعه که شام سنگسار اسلمى بود، از رسول خدا(صلی الله علیه و آله) شنیدم که مىفرمود: «دین، همیشه برپاست تا اینکه قیامت فرارسد و بر شما دوازده خلیفه باشد که همگى از قریشاند».[2]
3. رسول الله(صلی الله علیه و آله) یقول: لا یزال هذا الدین عزیزاً إلى اثنا عشر خلیفة فکبّر الناس و ضجوا، ثم قال: کلهم من قریش».[3]
بنابراین در صحت این روایات، هم از دیدگاه شیعه و هم اهل سنت شکی وجود ندارد؛ و با توجه به صحت آنها، علمای اهل سنت به تکاپو افتاده اند که این خلفای دوازدهگانه را توجیه کنند و بشمارند؛ و هر کسی از آنها به نحوی این خلفا را بر شمرده است و حتی برخی از آنان خلفای فاسق و فاجر عباسی را جزو آنها قرار دادهاند، اکثر آنها «معاویه» را جزو این خلفا دانستهاند؛ ولی حق این است که این موارد به هیچ وجه درست نیست و تنها برای فریب مخاطب است؛ این روایات جز بر نظر شیعه تطبیق ندارد، زیرا تنها شیعه دوازده امامی است که 12 نفر را جانشین پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) می داند و همه آنها را معصوم دانسته و جانشینان برحقی برای پیامبر می داند.
قراین و شواهد فراوانی وجود دارد که نشان میدهد جانشینان دوازده گانه رسول خدا(صلی الله علیه و آله) کسانی نیستند که دانشمندان اهل سنت معرفی کردهاند، بلکه خلفای پیامبر(صلی الله علیه و آله) همان امامان اهل بیت(علیهم السلام) هستندکه تشیع با هوشمندی و زکاوت، آنان را دریافته و افتخار پیروی از آن رهبران بزرگ الهی را به خود اختصاص داده است.
قرینه اول:
خلافت جانشینان دوازدهگانه رسول خدا(صلی الله علیه و آله) به زمان معینی اختصاص ندارد. در این روایات بیان شد تا روز قیامت این خلافت ادامه دارد، لذا هرگز به زمان خاصی اختصاص ندارد؛ بنابراین در زمان کنونی هم باید یکی از آنها وجود داشته باشد و این مطلب جز با نظر شیعه تناسب ندارد.
قرینه دوم:
عزّت و سربلندی اسلام وامدار وجود خلفای دوازدهگانه است. اگر به روایات دقت شود؛ در برخی از آنها تعبیر «لایزال الاسلام عزیزاً الی اثنی عشر خلیفة» و در برخی تعبیر «لایزال الدین قائماً حتی یکون اثنا عشر خلیفة» وجود دارد؛ این تعابیر نشان میدهد خلیفه باید موجب عزّت و سربلندی اسلام گردد، نه اینکه آنرا خوار و سرافکنده کند.
این در حالیاست که اگر به تاریخ اسلام نگاهی بیاندازیم از زمان معاویه به بعد، خلافت، به پادشاهی و تلاش برای کسب قدرت و فرمانروایی تبدیل شد و خلفا از ظالمترین افراد بودهاند که برای کسب قدرت از هیچ ظلم و جوری فروگذار نکرده و حتی اقوام خود را قربانی میکردند؛ حال سوال این است که این افراد، چطور میتوانند موجب سرافرازی اسلام و تقویت دین و قوام آن گردند.
قرینه سوم:
آخرین جانشین رسول خدا(صلی الله علیه و آله) مهدی(عجل الله فرجه الشریف) است. در بررسی این روایات، خواهیم دید در منابع اهل سنت احادیثی وجود دارد که در برخی از آنها به اشاره و در برخی دیگر به صراحت از حضرت مهدی(علیهالسلام) به عنوان آخرین خلیفه رسول خدا(صلی الله علیه و آله) اشاره شده است. این مورد هرگز با نظر اهل سنت سازگاری ندارد تنها با نظر شیعه دوازده امامی موافق است.
قرینه چهارم:
در بیشتر روایات، عبارت «کلهم من قریش» وجود دارد. این عبارت نشان میدهد غیر قریشی در این خلافت راه ندارد، در حالیکه در میان خلفای جهان اسلام (که از طرف اهل سنّت معرّفی شدهاند) غیر قریش هم وجود دارد.[4]
حال سوال ما از تمام فرقههای جهان اسلام این است که کدام یک توانستهاید به درستی دوازده خلیفه رسول خدا(صلی الله علیه و آله) را بشمارید؟ به خصوص که طبق برخی از این روایات، آخرین خلیفه او مهدی موعود است.
پس ای مسلمین! مگر طبق روایات مورد قبول خودتان، رسول خدا نفرمود که امّت من هفتاد و سه فرقه میشوند و تنها یکی از آنها بر حق است؟ حال آن یک فرقه کدام است؟ آیا آن فرقهای نیست که تابع دوازده خلیفه رسول خدا(صلی الله علیه و آله) شده است؟!!
پس شما ای اهل سنّت و ای شیعیان چهار امامی و هفت امامی و...، اگر حقیقتاً تابع رسول خدا(صلی الله علیه و آله) هستید، پس بشمارید خلفای دوازدهگانه او را ــ آن گونه که خودش فرموده است ــ و به خصوص چنان بشمارید که آخرینش مهدی موعود باشد. آیا فرقهای جز شیعه دوازده امامی هست که توان چنین کاری را داشته باشد؟!! حال خود قضاوت کنید که فرقه برحق کدام است؟
پیوندها:
[1]. صحیح مسلم، ج6، ص3 فی کتاب الإمارة فی باب الناس تبع لقریش والخلافة فی قریش.
[2]. همان، ج3، ص1453، ح1822، تحقیق: محمد فؤاد عبد الباقی، دار إحیاء التراث العربی، بیروت.
[3]. صحیح أبى داود، ج 2، کتاب المهدی ص207، طبعة مصر، المطبعة التازیة. این روایات در منابع شیعی مثل الغیبه شیخ طوسی، ص 128 و الغیبه نعمانی ص 103 نیز آمده است.
[4]. برگرفته از مقاله غلام حسین زینلی به آدرس:
http://www.pajoohe.com/fa/index.php?Page=definition&UID=39238
منبع: اندیشه برتر
توسط: اکبری