جمعه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰
کد مطلب: ۹۹۶۳

معرفت ، محبت و اطاعت از امام زمان (علیه السلام)
مهدویت

معرفت ، محبت و اطاعت از امام زمان (علیه السلام)

::> ولایت آنلاین، گروه عقاید < ::
روایات، براى انتظار فرج، ثوابهاى زیادى، بیان شده است.

بسم الله الرّحمن الرّحیم

معرفت، محبت و اطاعت از امام زمان (علیه السلام):

روایات، براى انتظار فرج، ثوابهاى زیادى، بیان شده است. «المنتظر لامرنا کالمتشحّط بدمه فى سبیل اللّه»(1) و «افضل اعمال شیعتنا انتظار...

در روایات، براى انتظار فرج، ثوابهاى زیادى، بیان شده است.
«المنتظر لامرنا کالمتشحّط بدمه فى سبیل اللّه»(1) و «افضل اعمال شیعتنا انتظار الفرج»(2) به گونه‏اى از این فضیلت‏ها اشاره دارد.
با دقت در این روایت و روایات مشابه روشن مى‏شود که در فرهنگ اهل بیت ‏علیه السلام، انتظار نه صرفاً یک حالت روانى، بلکه از مقوله عمل شمرده شده است، پس اگر انتظار، یک عمل است، منتظر هم باید عامل باشد.
اگر منتظران، با وظایف خود آشنا نباشند و به آن عمل نکنند، تاریخ تکرار خواهد شد و همان گونه که در زمان امام حسین‏علیه السلام، شیعیان فراوانى وجود داشتند، لیکن از میان آنها، تنها 72 نفر به وظیفه خود عمل کردند و لذا امام حسین‏علیه السلام تنها ماند و آن چه نمى‏بایست اتفاق بیفتد، اتفاق افتاد، در زمان غیبت هم، چنانچه شیعیان به وظایف خود عمل نکنند، امام زمانشان تنها خواهد ماند و ظهورش به تأخیر خواهد افتاد.
در اینجا پاره‏اى از وظایف شیعه در دوران غیبت را بر شمرده و به توضیح برخى از آنها مى‏ پردازیم:

وظایف منتظران در دو مقوله فردى و اجتماعى قابل بررسى است:

وظایف فردى:

1- معرفتِ امام:
امام کاظم ‏علیه السلام: افضل العبادة بعد المعرفة انتظارالفرج.
امام هشتم در معرفى امام مهدى ‏علیه السلام مى‏ فرماید: یکون اولى الناس بالناس من أنفسهم و أشفق علیهم من آبائهم و امّهاتهم.
تذکر: مشکل عمده جامعه ما، بسط سطحى مهدویت گرایى است.
باید اذعان داشت که مهدویت و انتظار، نه از حیث عقیدتى، نه از حیث اندیشه و تفکّر، و نه از حیث سلوک و رفتار، عمق چندانى در بین مردم و خصوصاً جوانان ما ندارد و در همین راستا، ضررهاى فراوانى متوجه نظام ما شده است.
مهم‏ترین ریشه این مشکل، برخورد سنتى مردم با مهدویت و انتظار است، متأسفانه مردم ما عادت کرده ‏اند، آنچه را که آسان‏تر است و براى تأمین زندگى مادى و عادى آنان، سودمندتر به نظر مى‏ رسد، برگزینند و گرایش کمترى به مقوله‏ هاى معرفتى و تعهد آور داشته باشند. مثلاً نیمه شعبان را بهانه‏ اى براى طاق نصرت بستن و تزیین معابر و برگزارى جشن‏ها قرار مى ‏دهند و مداحى‏ ها را بر سخنرانى‏ها و دریافت پیام‏هاى مهدویت و انتظار ترجیح مى ‏دهند.
(البته باید توجه داشت که بستن طاق نصرت و چراغانى‏ها هر چه بیشتر و بهتر باید انجام شود، اما باید رفتار ما به گونه ‏اى باشد که علاوه بر استفاده از نور ظاهرى آنها، از نور معرفت صاحب آنها بهره‏ مند گردیم).
اکثر مردم، زیارت جمکران و نماز صاحب الزمان(عج) را تنها ابزارى براى درخواست حوائج از آن بزرگوار مى‏ شمارند.
و به جاى آنکه امام را براى امام بخواهند، امام را براى خود مى‏ خواهند، و از این که شناختى نسبت به مقام و مرام آن عزیز سفر کرده ندارند، کمبودى حس نمى ‏کنند، گویا هیچ وظیفه‏ اى در ایام غیبت امام زمان‏ علیه السلام بر عهده افراد گذاشته نشده است.
گر معرفت دهندت بفروش کیمیا را
گر کیمیا دهندت، بى معرفت گدایى‏

2- محبّت به امام:
قل لا أسألکم علیه أجراً الاّ المودّة فى القربى‏.(3)
امام زمان‏ علیه السلام: فلیعمل کلّ امرء منکم بما یقرب به من محبّتنا.(4)

برخى از جلوه‏ هاى محبت از این قرارند:
- یاد حضرت‏
- دعا براى سلامتى و ظهور حضرت‏
اکثروا الدّعاء بتعجیل الفرج(5) / إنّ الرّضاعلیه السلام کان یأمر بالدعاء لصاحب الامر(6)
- صدقه دادن براى سلامتى حضرت‏
- تقدیم خواست او بر خواست خود
منصور بزرج مى‏ گوید: به امام صادق‏ علیه السلام عرض کردم: اى آقاى من، چه بسیار از شما یاد سلمان فارسى را مى ‏شنوم؟ فرمود: نگو سلمان فارسى، بگو سلمان محمدى‏ صلى الله علیه و آله آیا مى‏ دانى چرا بسیار از او یاد مى ‏کنم؟ عرض کردم نه.
فرمود: براى سه صفت:
1- مقدم داشتن خواسته امیرمؤمنان‏علیه السلام بر خواسته خودش
2- دوست داشتن فقرا
3- دوست داشتن علم و علماء.(7)


- تلاش در کسب رضایت او:
اعمال و رفتار و گفتار منتظر بایستى بر وفق رضاى محبوب باشد. منتظر باید ببیند، امام چه مى‏ پسندد. آیا از کار او راضى است یا نه؟
به قول امام راحل(ره): توجه داشته باشید که در کارهایتان جورى نباشد که وقتى بر امام زمان‏علیه السلام عرضه شد، خداى نخواسته، آزرده بشوند و پیش ملایکةاللّه یک قدرى سرافکنده بشوند که، این‏ها شیعه ‏هاى من هستند. این‏ها دوستان من هستند و بر خلاف مقاصد خدا عمل کردند... باید ماها و شماها طورى رفتار کنیم که رضایت آن بزرگوار را که رضایت خداست، به دست بیاوریم.
- تجدید بیعت (اللّهم اِنى... عهداً و عقداً و بیعة له فى عنقى)(8)
- اشتیاق عزیز علىّ أن ارى الخلق ولاتُرى(9)
- اظهار ناراحتى از فراق‏
اللّهم إنا نشکوا الیک فقد نبیّنا و غیبة ولیّنا(10)

3- اطاعت‏
ولو أنّ اشیاعنا و فقّهم اللّه لطاعته، على اجتماع من القلوب فى الوفاء بالعهد علیهم لما تأخّر عنهم الیمن بلقائنا.(11)
امام صادق‏ علیه السلام: هُم اطوع له من الأَمة لسیّدها.(12)


پىوندها:

1. کمال الدین، ص 645.
2) بحار، 51/156.
3) شورى، 23.
4) احتجاج، ج 2، ص 599.
5) کمال الدین، ج 2، ص 485.
6) بحار، ج 92، ص 330.
7) مکیال، ج 2، ص 450.
8) دعاى عهد.
9) دعاى ندبه.
10) دعاى افتتاح.
11) احتجاج، ج 2، ص 602.
12) بحار، ج 52، ص 308.


منبع: اندیشه برتر

توسط: اکبری


تاریخ ارسال مطلب: ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۱/۳
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مربوطه در وب منتشر خواهند شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهند شد.


مهمترین مطالب
مهمترین مطالب گروه