دوشنبه ۵ مهر ۱۴۰۰
کد مطلب: ۸۳۳۶

سوره حجرات آیه های ۴ و ۵
تفسیر قرآن

سوره حجرات آیه های ۴ و ۵

::> ولایت آنلاین، گروه ثقلین < ::
گرچه مسئله صدا زدن پیامبر (ص) از پشت حجرات امروز دیگر مطرح نیست، ولی درست و قانونی که از این ماجرا به دست می ‌آید، برای ما کارساز است.

بسم‌ الله‌ الرّحمن‌ الرّحیم 

سوره حجرات آیه های ۴ و ۵:

۴-اِنَّ الَّذینَ یُنَادُنَکَ مِن وَرَ آءِ الحُجُرَاتِ اَکثَرُهُم لَا یَعقِلُون.
همانا کسانی که از پشت حجره‌ ها تو را می ‌خوانند، اکثرشان تعقّل نمی ‌کنند. 

۵-وَلَو اَنَّهُم صَبَروا حَتّی تَخرُجَ اِلَیهِم لَکَانَ خَیراًلَّهُم وَ اللهُ غَفُورُ رَّحِیمُ.
و اگر آنان صبر کنند تا تو به سوی آنان خارج شوی، قطعاً برایشان بهتر است و خداوند بخشنده و مهربان است. 

نکته ها:

گرچه مسئله صدا زدن پیامبر (ص) از پشت حجرات امروز دیگر مطرح نیست، ولی درست و قانونی که از این ماجرا به دست می ‌آید، برای ما کارساز است. چنان‌ که در تفسیر روح المعانی می‌ خوانیم که ابن عباس به خانه استادش، می رفت ولی در خانه را نمی ‌زد تا خود استاد بیرون بیاید. از او پرسیده اند: چرا در نمی ‌زنی گفت: یعنی اگر مردم صبر کنند تا تو از خانه خارج شوی برای آنان بهتر است. 
مشاهده می ‌کنیم که چگونه ابن‌ عباس از آیه ای که در شان پیامبر است، برای همه ی  تاریخ درس می گیرد!
 آری، کسی نگوید امروز که ابولهب نیست، جمله(تَبَّت یَدا اَبی لهب...) چه معنایی دارد؟ زیرا آیه نام فردی را می‌برد، ولی هدف تفکرات و اعمال آن فرد است. ابولهب فردی کافر و کارشکن بود و اگر امروز می ‌گوییم:(تَبّت یَدا آبی لَهَب) یعنی بریده باد دست کسانی که نسبت به مسلمین  سوء قصد دارند و نسبت به رهبران الهی کارشکنی می ‌کنند!
تعداد حجره‌ های خانه پیامبر(ص) نه عدد که از شاخه های خرما و بر درب هر یک پرده‌ای از موی بز بوده و طول هر اتاق، ده زراع را( تقریباً ۵ متر) و ارتفاع آن هفت تا هشت ذراع را( تقریباً ۴ متر). این اتاق ‌ها در زمان ولیدبن عبدالملک خراب و جزو مسجد قرار داده شد. روز خراب کردن، صدای گریه‌ ها بلند شد و سعید بن مسیب می‌گفت: دوست داشتم این حجره ها به حال خود باقی می بود  تا مردم جهان این سادگی را ببینند و عبرت بگیرند!

پیام‌ها :

۱ - به شأن افراد توجه کنیم.(فریاد در کوچه،ایجاد فشار روانی، پیامبر را در رو درواسی قرار دادن و تحمیل خواسته‌های خود بر آن حضرت، در شأن آن بزرگوار نیست)
 ۲-با یک حرکت بی ‌ادبانه نباید مردم را بی‌عقل دانست.
 گروهی که همواره پشت اتاق‌های پیامبر با فریاد خواهان خارج شدن حضرت بودند، بی عقل اند.
 ۳- حساب فریاد افرادی که براساس عادت بلند سخن می گویند،(نه بر اساس اهانت و تحقیر)، از افراد بی‌ ادب و مغرض جداست.( مثلاً گاهی والدین نام فرزند خود را ساده می‌برند، اما قصد سوء ندارند، حساب آنان از کسانی که بر اساس بی ‌ادبی نام را ساده می ‌برند جدا است)
 ۴- فریاد در کوچه و بی ‌ادبی نسبت به رهبر آسمانی، نشانه بی‌ عقلی است.
 ۵ -هر کس عقلش بیشتر است، ادبش بیشتر است. حضرت علی(علی‌السلام) می‌ فرماید: کسی که ادب ندارد، در واقع عقل ندارد.
 ۶- یکی از راه‌های اصلاح و تربیت، انتقاد و توبیخ خلاف‌ کار است.
۷- آن‌ جا که عمل خلافی تکرار شد، توبیخ لازم است.
 ۸ -به برنامه ‌ها و اوقات فراغت دیگران احترام بگذاریم. پیامبر اسلام نیز به آرامش و استراحت و رسیدگی به خانواده‌ نیاز دارد و نباید مردم هر لحظه مزاحم او شوند.
 ۹ -صبر نشانه ادب است .
۱۰- در ملاقات مردم با رهبری، اختیار و زمان‌بندی به دست رهبر است .
۱۱-پیامبر اسلام(ص) زمان‌هایی را برای ملاقات با مردم قرار داده بود و نیاز به فریاد از کوچه نبود. 
۱۲- در برابر افراد بی‌ادب و بی‌خرد، از باب رحمت، گذشت و مهربانی وارد شویم و آنان را مأیوس نکنیم. خداوند ضمن سرزنش کسانی که با فریاد پیامبر را صدا می‌ زنند، صبر، مغفرت و رحمت خود را مطرح می ‌کند تا یکسره مأیوس نشوند و فرصت تغییر رویه داشته باشند. 


نام کتاب :تفسیر سوره حجرات 

نام نویسنده: حجت السلام محسن قرائتی


توسط: ساکی


تاریخ ارسال مطلب: ۸:۵ - ۱۳۹۹/۹/۱۷
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مربوطه در وب منتشر خواهند شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهند شد.


مهمترین مطالب
مهمترین مطالب گروه