جمعه ۷ آذر ۱۳۹۹
کد مطلب: ۸۱۵۲

دفاع از مهدویت
مهدویت

دفاع از مهدویت

::> ولایت آنلاین، گروه عقاید < ::
 در روس کلامی و برهانی مؤلف درصدد عرضه کردن مباحث مهدویت به صورت استدلالی و برهانی است روشی که در خود روایات اهل ‌بیت(ع) نیز به صورت گسترده و عمیق وارد شده است.

بسم ‌الله ‌الرّحمن ‌الرّحیم 


 دفاع از مهدویت:

 به نقل حدیث از اهل‌ بیت(ع) عده ‌ای دیگر از اهل سنت در تألیف خود توسعه داده و از اهل ‌بیت(ع) نیز در مصادر روایی مهدویت نقل روایت کرده ‌اند، زیرا مشاهده نمودند که در مصادر شیعه احادیثی به تفصیل وجود دارد، که در منابع خودشان هرگز یافت نمی‌ شود از باب نمونه می‌ توان از کتاب( الملاحم )نعیم بن حماد(۲۲۸ هجری)  نام برد که روایات بسیاری از امام باقر علیه ‌السلام در شأن امام مهدی عج نقل می کند، همین روش را نیز  یوسف بن یحیی شافعی از علمای قرن هفتم هجری در کتاب اقدس درج اخبار منتظر و متقی هندی در کتاب( البرهان فی علامات مهدی آخر الزمان)  دنبال کرده ‌اند، ولی آن‌ ها تنها به روایاتی از اهل‌ بیت(ع) تمسک کرده ‌اند که مربوط به علائم ظهور امام مهدی(عج) است.
ج-  (اثبات عقیده امامیه) برخی دیگر از علمای اهل سنت در تألیفات خود در موضوع مهدویت در صدد اثبات عقیده شیعه امامیه از طریق روایات ائمه اهل‌ بیت(ع) برآمدند.
آنان در تمام موضوعات و قضایای مهدویت از قبیل ولادت، غیبت و مسائل دیگر به روایات اهل ‌بیت(ع) یا روایاتی که از طرق آن‌ها از رسول خدا(ص) رسیده احتجاج کرده و آن ‌ها را به اثبات رسانده ‌اند از بارزترین این گونه افراد می ‌توان قند دوزی حنفی در کتاب ارزشمند خود(ینابیع الموده) نام برد.
و همین روش را قبل از او جوینی شافعی در کتاب(فرائد المسطین) دنبال کرده است، گر چه این دسته از مولفین درصدد برآمده اند که روایات شیعه را با مرویات اهل سنت تقویت نمایند.


دو- روش کلامی و برهانی: 
در این روش مؤلف درصدد عرضه کردن مباحث مهدویت به صورت استدلالی و برهانی است روشی که در خود روایات اهل ‌بیت(ع) نیز به صورت گسترده و عمیق وارد شده است، این روش در صدد تثبیت ایمان در قلوب شیعیان و به طور عموم مسلمانان و در دفع شبهاتی است که در مورد موضوع  مهدویت وارد شده است، روشی که می تواند تا بر غیر مسلمین نیز مطرح نمود، خصوصاً با در نظر گرفتن این نکته که قضیه مهدویت و منجی بشریت قضیه عمومی و جهان شمولی است.
 در نتیجه اهتمام اهل ‌بیت(ع) به این روش و اقتدای علمای امامیه به آن بزرگواران مطابق شرایط زمانی تألیفات فراوانی در این زمینه به منصّه ظهور رسید، که از جمله آن ‌ها می ‌توان به تألیفات شیخ مفید و سید مرتضی در این موضوع اشاره کرد.
 شیخ مفید(ره) در این باره ۵ رساله مستقل از خود به یادگار گذاشته است اضافه بر مسائلی که در لابه‌لای کتاب‌ های خود در موضوع ادبیات و تقویت مبانی کلامی آن آورده است همچنین سید مرتضی(ره) برخی از تألیفات خود را به این موضوع مهم اختصاص داده که از آن جمله می توان از (المقنع فی الغیبه) و کتاب(الزیاده المکمل بها کتاب المقنع ) نام برد و این خط ادامه یافت تا این برهه از زمان می‌توان به کتاب بحث حول المهدی و کتاب‌ های دیگر اشاره نمود.

 
سه- روش مغارنی:
از جمله تألیفاتی را که در مورد قضیه مهدویت شاهد آن بوده و هستیم روش بحث تقارن بین عقیده شیعه امامی و دیگر طوایف مسلمین در این موضوع است روشی که در آن، هر ۱ از فرق اسلامی دیدگاه خود را مطرح نموده و با دیدگاه دیگران مقارن کرده و در آخر رای خود را با دلایل گوناگون به اثبات رسانده، از شواهد و قرائن استفاده می شود که این روش به عصر قدیم باز می‌ گردد، و لذا این روش تألیفی را در کتب بزرگان از قدمای امامیه از قبیل شیخ مفید و سید مرتضی و شیخ طوسی در فصولی تالیفاتش می ‌یابیم. 
از جمله کتاب‌ هایی که می توان به در این زمینه نام برد که به طور مفصل نوشته کتاب(بیان الاشکال فیما حکی من امر المهدی من الاقول) از ابو الله الحمیدان بن یحیی القاسمی حسنی از علمای قرن هفتم.
 
و نیز کتاب( المهدی الموعود المنتظر عند علماء اهل السنه و الامامیه) از نجم‌الدین عسکری را می ‌توان در این زمینه نام برد.
 در این برهه از زمان نیز می توان از تألیفات ارزشمندی نام برد که در این زمان زمین به چاپ رسیده که از جمله می ‌توان به کتاب( مع المهدی ،المنتظر فی دراسه منهجیه) ) از شیخ مهدی فتلاوی نام برد.


چهار-  روش تحلیلی تاریخی:
 یکی دیگر از روش‌هایی تالیف در موضوع مهدویت که در زمان‌های اخیر پدید آمده، بحث تحلیل تاریخی در این موضوع است، روشی که در آن مؤلفان در صدد ترسیم قضیه مهدویت از ابعاد گوناگون تاریخی آن می‌ باشد که می‌ توان از بارزترین این نوع تالیف ۳ جلد کتاب سید محمد صدر یعنی (تاریخ الغیبه الصغری تاریخ الغیبه الکبری و تاریخ مابعد الظهور) اشاره کرد.

 
پنچ-  روش مقارنی بین ادیان: 
برخی دیگر درصدد عرضه موضوع مهدویت در محدوده وسیع ‌تر از مذاهب اسلامی برآمده و مسئله نجات و منجی بشریت در آخرالزمان گسترش داده و با دیدگاهی وسیع، آراء ادیان مختلف در این موضوع مهم مورد بررسی قرار داده‌ اند خصوصاً آنکه در تورات و انجیل مشاهده می شود که به این موضوع زیاد پرداخته شده، و با اشارات فراوانی در مورد منجی و نجات‌ بخش در آخرالزمان و درک آن کتاب‌ ها شده است از آن جمله تالیفات می‌ توان از کتاب( بشارات العهدین) از دکتر صادقی و( المسیح الدجال) از سعید ایوب نام برد.
و برخی از مؤلفین پا را از این فراتر گذاشت دامنه بحث را نه‌تنها به ادیان آسمانی گسترش دادم بلکه به ادیان غیر آسمانی از قبیل  هندو نیسم و بودیسم  نیز تعمیم داده‌اند و نیز ازین هم فراتر رفته و موضوع را به مکاتب فلسفی عالم نیز سرایت دادند که در این عصر و زمان در این نوع بحث کتاب‌ های بسیاری به زبان‌های مختلف تألیف شده‌ است.


شش- روش تحلیل فلسفه تاریخ:
 برخی دیگر مؤلفان درباره مهدویت، بحث خود را در زمینه فلسفه تاریخ یا به تعبیری دیگر تکامل تاریخ، که از جهتی مربوط به قضیه مهدویت و نجات تصویر گور کشانده و به این مسئله مهم از زوایای گوناگون آن پرداخته است. 
توجیه تکامل تاریخ با دو شیوه مختلف صورت می ‌گیرد یکی شیوه ابزاری از نظر دیالکتیکی، و شیوه‌ای دیگر (انسانی یا فطری) است.
به ‌عبارت‌ دیگر درباره تکامل تاریخ دوگونه بینش و دو گونه ‌ای طرز تفکر انتظار بزرگ شکل و صورت و بلکه ماهیت خاص پیدا می ‌کند، برخی از مؤلفان مهدویت از دیدگاه، جامعه ‌شناسی و فلسفه تاریخ به این موضوع پرداخته و نظر اسلام را بررسی کرده، و امتیازاتش را بر نظر دیگر مکاتب فلسفی بیان داشته ‌اند.

 
هفت-  ضعف احادیث مهدویت: 
منکران مهدویت بعد از آنکه خود را در برابر دسته‌هایی از روایت در رابطه با ظهور حضرت دیدند، در صدد برآمدند که موضوع موقع سریع در برابر آن‌ها داشته باشد آنان راهی جز این ندیدند که مجموع این احادیث را انکار کرده و با ادله سست و واهی خود آن‌ها را رد نمایم اینک به برخی توجیهات آنان اشاره کرده آن‌ جا به جواب تفصیلی می‌ پردازیم.


کلمات مخالفین: 
۱- ابن خلدون می‌ گوید:  مشهور بین کافه اهل اسلام در گذر زمان آنست که بطور حتم و قطعی مردی از اهل ‌بیت(ع) در آخرالزمان ظهور خواهد کرد، که دین را تایید کرد و اقامه عدل خواهد نمود.
 مسلمانان او را متابعت نموده و ممالک اسلامی استیلا پیدا خواهد کرد، اسم او مهدی از آنان در این زمینه به احادیثی استدلال می ‌کنند، که امامان حدیث در کتب خود ذکر کرده ‌اند، و منکری نیز در رابطه با آن ‌ها سخن گفته ‌اند ولی معروف نزد اهل حدیث این است که جرح مقدم بر تعدیل است، لذا هر گاه طعنی  در برخی از رجال سند ها بیابیم مثل غفلت یا سوء رای به طور حتم این‌ ها به صحت حدیث سرایت کرده  و آنان را سست می ‌نماید. 


نام کتاب: دفاع از مهدویت

تالیف کتاب: علی اصغر رضوانی


نویسنده مطلب: میناشریفی


تاریخ ارسال مطلب: ۸:۱ - ۱۳۹۹/۸/۲۶
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مربوطه در وب منتشر خواهند شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهند شد.


مهمترین مطالب
مهمترین مطالب گروه