سه شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۹
کد مطلب: ۸۰۱۵

مراجعه به فردی که از راه حرام کسب می کند
احکام روز

مراجعه به فردی که از راه حرام کسب می کند

::> ولایت آنلاین، گروه احکام < ::
کسی که منکری را ببیند و در حالی که قدرت دارد، از آن نهی نکند، پس او معصیت خدا را دوست داشته و کسی که معصیت خدا را دوست دارد به دشمنی با خدا بر خاسته است.

بسم الله الرّحمن الرّحیم

مراجعه به فردی که از راه حرام کسب می کند:

کسی که منکری را ببیند و در حالی که قدرت دارد، از آن نهی نکند، پس او معصیت خدا را دوست داشته و کسی که معصیت خدا را دوست دارد به دشمنی با خدا بر خاسته است.۱


مراجعه متدینین به کاسبی که کسب او از راه حرام است(مانند ریش تراشی، خرید و فروش مواد مخدر یا آلات لهو و لعب) که به نوعی تقویت یا تشویق او محسوب می شود چه صورت دارد؟


حضرت آیت الله خامنه ای: تقویت و تشویق افراد برای کار حرام جایز نیست.

حضرت آیت الله فاضل لنکررانی: اگر تقویت و ترویج عمل حرام او باشد جایز نیست.


حضرت آیت الله صافی گلپایگانی: اگر مراجعه به او موجب تشویق و تقویت او شود مطلقا جایز نیست.

حضرت آیت الله بهجت: اگر اعانت و ترویج حرام محسوب شود جایز نیست.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی: در فرض سوال جایز نیست و در مورد ریش تراشی احتیاط است.


حضرت آیت الله تبریزی: متدینین سزاوار است با کسبه ای که متدین هستند و در کسبشان رعایت مسایل شرعی را می کنند معامله نمایند.


حضرت آیت الله سیستانی: باید در موارد خود نهی از منکر کنند.

۱: امام صادق (علیه السلام) الحکم الزاهره،۲۹۷/۲


وام قرض الحسنه:


اگر شما به خدا قرض الحسنه دهید، آن را برای شما مضاعف می سازد و شما را مشمول آمرزش خویش می گرداند.۱


در جلسات خانوادگی یا عمومی یا برخی ادارات افراد پولی را به عنوان قرض الحسنه قرار داده و صندوقی تشکیل می دهند م پس از مدتی جهت پرداخت وام قرعه کشی صورت می گیرد، آیا از نظر شرعی چگونه است؟

حضرت آیت الله خامنه ای: قرض دادن و قرض گرفتن به صورت قرض الحسنه به افراد بدون اخذ زیادی اشکال ندارد.


حضرت آیت الله مکارم شیرازی: اشکالی ندارد.

حضرت آیت الله سیستانی: اشکال ندارد.


حضرت آیت الله فاضل لنکرانی: اگر پول اول به عنوان مشارکت باشد حرام نیست ولی اگر به عنوان قرض به شرط پرداخت وام باشد حرام است.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی: در فرض سوال اگر به جز اصل وام از گیرنده وام چیزی نگیرند و نیز دادن وام مشروط به اینکه پولی که به صندوق می ریزند مدتی در صندوق بماند مثلا یک ماه یا بیشتر یا کمتر اشکال ندارد.


حضرت آیت الله تبریزی: چنانچه افراد با تراضی پول می گذارند و با قرعه یا بدون قرعه به کسب قرض می دهند،مانعی ندارد.


حضرت آیت الله بهجت: اگر وام آن بدون بهره باشد اشکال ندارد.


۱: سوره تغابن،آیه۱۷.


منبع:مسائل جدید،جلد۳،ص۲۲۳و۲۲۴
نویسنده:سید محسن محمودی


توسط: گودرزی


تاریخ ارسال مطلب: ۸:۵ - ۱۳۹۹/۸/۲
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مربوطه در وب منتشر خواهند شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهند شد.


مهمترین مطالب
مهمترین مطالب گروه