سه شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۹
کد مطلب: ۷۸۲۱

علی(علیه السلام)سر قلّه عصمت و طهارت
امام شناسی

علی(علیه السلام)سر قلّه عصمت و طهارت

::> ولایت آنلاین، گروه ثقلین < ::
از رسول اکرم(صلی الله علیه وآله )نقل شده است که آن حضرت، در خصوص آیه شریفه(انما یرید الله...)(یعنی: همانا خداوند متعال اراده فرمود تا شما اهل بیت را از آلودگی ها پاک و مطهر گرداند.

بسم الله الرّحمن الرّحیم

علی(علیه السلام) سر قلّه عصمت و طهارت:

عَن رسول اللّه (صلی الله علیه و آله) فِی: انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل بیت و یطهرکم تطهیرا. ۱
(نَزَلَت فُِی خَمسه: فِی رسول الله،وعلیّ و فاطمه و الحسن والحسین). ۲


به طُرُق متعدّد از (راویان معروفی از اهل سنت، همانند)شهر بن حوشب ،و ابو سعید خدری، عایشه،و ام سلمه،و انس بن مالک، و عمر بن ابی سلمه،و مقداد بن عماره، و عطابن ابی ریاح،و سهل، از رسول اکرم(صلی الله علیه وآله )نقل شده است که آن حضرت، در خصوص آیه شریفه(انما یرید الله...)(یعنی: همانا خداوند متعال اراده فرمود تا شما اهل بیت را از آلودگی ها پاک و مطهر گرداند )فرمودند:

(این آیه)، درموردپنج نفر نازل گردیده است: رسول خدا، حضرت علی(علیه السلام)، حضرت فاطمه( علیه السلام)، امام حسن (علیه السلام)، و امام حسین(علیه السلام).

همان گونه که عرض شد، این روایت، به طرق فراوان از اصحاب مختلف رسول اکرم(علیه السلام) نقل گردیده است، به گو نه ای که می توان گفت: مضمون آن، در میان منابع روایی اهل سنت، از متواترات محسوب می گردد.

همچنین همه بزرگان اهل سنت و مفسران آنها، بالاتّفاق معتقد هستند که: شان نزول این آیه شریفه، در مورد پنج تن آل کساء(علیه السلام) می باشد، مگر کلبی و عکرمه(دو تن از عالمان متعصب و قدیمی اهل سنت) که با مشاهده این همه روایت و حدیث، باز تعصب به خرج داده و چشمان خود را به روی حقیقت بسته اند. اما لازم به تذکر است که خود این دو نفر، در نزد اکثر محققان اهل سنت، به دورغ و ضعف متهم هستند و در میان دانشمندان معروف اهل سنت، حرفشان چندان خریداری ندارد.۳


پیوندها:


۱:سوره احزاب(آیه ۳۳)

۲:مسند احمد بن حنبل،ج۴،ص۱۰۷؛و ج۶،ص۲۹۲؛صحیح مسلم،ج۷،ص۱۳۰؛سنن الترمذی،ج۵،ص۳۲۸؛المستدرک حاکم،ج۳،ص۱۵۸.المعجم الصغیر طبرانی،ج۱،ص۱۳۵؛المعجم الاوسط همو،ج۳،ص۳۸۰؛اسباب نزول الایات واحدی،ص۲۳۹؛ شواهد التنزیل حسکانی،ج۲،ص۴۱؛ و...


۳:ر.ک:جامع البیان طبری،ج۲۲،ص۱۲؛تفسیر ثعلبی،ج۸،ص۳۹و۴۲؛شواهد التنزیل حسکانی،ج۲،ص۳۲؛تفسیر ابن کثیر،ج۳،ص۴۹۴؛تفسیرالبیضاوی،ج۴،ص۳۷۴.


منبع: کتاب شاه ولایت
نویسنده: حمید احمدی جلفایی


توسط: گودرزی


تاریخ ارسال مطلب: ۸:۳ - ۱۳۹۹/۶/۲۹
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مربوطه در وب منتشر خواهند شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهند شد.


مهمترین مطالب
مهمترین مطالب گروه