سه شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۹
کد مطلب: ۷۴۶۲

بیایم امام زمان خود را دوباره بشناسیم!
مهدویت

بیایم امام زمان خود را دوباره بشناسیم!

::> ولایت آنلاین، گروه عقاید <::
بنا به عتقاد شیعه، سعادت واقعی و دین داری حقیقی تنها و تنها از مسیر معرفت اهل بیت پیامبر و انجام دستورات آنان حاصل می شود.

بسم الله الرّحمن الرّحیم

بیایم امام زمان خود را دوباره بشناسیم!

بنا به اعتقاد شیعه، سعادت واقعی و دین داری حقیقی تنها و تنها از مسیر معرفت اهل بیت پیامبر و انجام دستورات آنان حاصل می شود تا آن جا که اگر کسی عمل هفتاد پیغمبر را داشته باشد؛ اما ولایت امیر مؤمنان علی علیه السلام و اولاد طاهرینش را نداشته باشد، هیچ عملی از او پذیرفته نخواهد شد. در این میان، بر معرفت نسبت به امام هر زمان به عنوان راه رهایی از مرگ جاهلی تأکید شده است و حدیث متواتر و مشهور بین شیعه و اهل تسنن که:
«هر کس بمیرد و امام زمان خویش را نشناسد به مرگ جاهلی از دنیا رفته است.»
ناظر به این ماصعناست. یکی از نکات قابل برداشت از این روایت آن است که اگر به فرض، کسب در این زمانه به یازده امام معرفت و ارادت داشته باشد؛ اما نسبت به کسب معرفت، ارادت و محبت نسبت به دوازهمین ایشان کوتاهی کند، باز به مرگ جاهلیت از دنیا خواهد رفت و از آن جا که امامت از اصول دین است و تقلید در آن جایز نیست، هر کس مکلف است به دنبال شناخت امام زمان خویش باشد تا از مرگ جاهلی برهد و بتواند در شب اول قبر و فردای قیامت پاسخ گوی اعتقادات خویش و نعمت امامت باشد.
معرفت امام عصر دانستن نام و نسب و تاریخ و مکان ولادت ایشان نیست گرچه در این وادی عقل ها سر کردان و اندیشمندن متحیرند همگان مکلف شده اند به قدر وسع، در مسیر معرفت و محبت و اطاعت از امام زمان خویش گام بر دارند.
گرچه وصالش نه به کوشش دهند آن قدر ای دل که توانی، بکوش
در این بیان، قدری تأمل کنید:
میلیاردها مثل شیخ طوسی و شیخ انصاری، ارزش یک نفس امام زمان را ندارند.
از آن جا که شخصیت امام عصر، اوصاف، کمالات و جایگاه آن جناب به درستی در میان عموم تبیین نشده است، متاسفانه اندوخته ی ذهنی بسیاری از مردم با مقام و منزلت حقیقی آن حضرت متناسب نیست، حتی شاید تصور برخی جوان ها و نوجوان ها از امام عصر علیه السلام العیاذ بالله چیزی مثلا یک سر و گردن بالاتر از یک مرجع تقلید است؛ در حالی که امام رضا علیه السلام می بفرمایند:
«امام یگانه ی روزگار خویش است. هیچ کس در مقام به منزلت او نزدیک نمی شود و هیچ عالمی با او برابری نمی کند. جای گزینی برای او پیدا نمی شود و شبیه و مانند ندارد.»
در روایات متعددی از ائمه ی معصومین علیهم السلام بر این حقیقت تأکید شده است که اهل بیت علیهم السلام با هیچ کس قابل مقایسه نیستند و اصولا قیاس میان آن خاندان آسمانی با دیگران جایز نیست.
فرض کنیم کسی عظمت امام عصر علیه السلام را در مقام سنجش با دیگران، هم چون عظمت کهکشان ها در برابر ذره ای ناچیز بداند یا امام عصر علیه السلام را به اقیانوس و دیگران را به قطره تشبیه کند یا آن حضرت را خورشید و دیگران را شمع بداند؛ در هر حال راه خطا پیموده است. امام معصوم با هیچ چیز و هیچ کس قابل مقایسه نیست.
در سال های حیات مرحوم آقای حاج حسین طباطبایی بروجردی مرجع تقلید فقید شیعه، روزی نام آن فقیه بزرگ را در هنگام دعا کنار نام مقدس امام عصر علیه السلام یاد کردند. آن مرد خدا سخت بر آشفت و با خشم و ناراحتی بانگ زد:
بگویید ساکت باشد! من که ام که نام مرا در کنار اسم مقدس امام زمان علیه السلام یاد کنند؟!
یکی از معضلات کنونی جامعه ی ما آن است که افراد و گروه های مختلفی، با طرح برخی مباحث فلسفی، مکاتب اجتماعی، موضوعات سیاسی، صوفیکری، عرفان بازی، چاپ کتاب های متنوع و رنگارنگ و ... ، از خدا شناسی و راه های مختلف رسیدن به خدا دم می زنند و امر را بر جوانان مشتبه می سازند؛ در حالی که مطابق آموزه های مکتب آسمانی و جامع تشیع، در هر عصر باب الله فقط و فقط امام آن عصر و زمان است و هر راهی جز او برای رسیدن به حق متعال و کسب رضایت پروردگار مسدود است؛ زیرا خداوند تبارک و تعالی اراده فرموده است که تنها راه وصول بندگان به بارگاهش، اهل بیت پیامبر علیهم السلام باشند و هر کس بخواهد به دل خواه خود و مطابق هوای نفس و سلیقه ی خویش، جز از راه خاندان وحی و اتصال باطنی به امام زمانش، به خدا برسد آب در هاون کوبیده است و نه تنها اجر و پاداشی در نزد پروردگار بزرگ ندارد که مورد غضب الاهی واقع و به آتش قهر خداوندی معذب خواهد شد.
کسی از حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام پرسید: معرفت خدا چیست؟ فرمودند:
«این که اهل هر زمانی، امام خود را بشناسد که اطاعت از او بر ایشان واجب است.»
در بنی اسرائیل خانواده ای بودند که اگر هر کدام آن ها چهل شب به درگاه خداوند دعا می کرد، خواسته اش اجابت میشد. یکی از آن ها پس از چهل شب، دعایش مستجاب نشد. به خدمت حضرت عیسی علیه السلام رسید و علت را پرسید. حضرت مسیح هم به درگاه خداوند متوسل شد. وحی آمد:
«ای عیسی بنده ی من از غیر از آن دری که باید به نزد من بیاید به نزد من آمده است. او در حالی مرا خوانده است که در دل نسبت به تو شک دارد. بنابراین، اگر آن قدر مرا بخواند تا این که گردنش قطع شود و انگشتانش بیفتد، من او را پاسخ نخواهم داد.»
در همین راستاست که در زیارت آل یاسین، پس از ادای سوگند به ولایت و امامت یازده امام علیهم السلام به طور جداگانه، گواهی و شهادت خاصی به ولایت و امامت امام عصر علیه السلام اعلام می کنیم؛ زیرا در این زمان، صراط مستقیم، شاهراه سعادت، کشتی نجات، امین خداوند، آیت بزرگ الاهی، جانشین و خلیفه ی پروردگار در زمین، وصی پروردگار، ولی حق، حبیب پروردگار، حق مطلق، مخزن علوم الاهی، وارث علم و کمالات همه ی انبیا، راه خدا، دست خدا، چشم خدا، حجت، نور خدا، وجه خدا، وعده ی خدا، سر خدا و حافظ اسرار الاهی، فریادرس و پناه امت، واسطه ی فیض و پرچم هدایت، کلمه الله، حبل الله المتین، ولی مؤمنان، ولی امر، ولی نعمت مردمان، امان زمین، صاحب زمان، وجود مقدس حضرت بقیه الله است که در زیارت آن حضرت می خوانیم:
«السلام علیک یا سببل الله الذی من سلک غیره هلک
«سلام بر تو ای راه خداوندی که هر کس به آن نرود تباه و هلاک می شود.»
 در گوشه ی دیگر از زیارت آن حضرت در مفاتیح الجنان آمده است:
«اشهد ان بولایتک تقبل الاعمال و تزکی الافعال و تضاعف الحسنات و تمحی السیئات فمن جاء بولایتک و اعترف بامامتک قبلت اعماله و صدقت اقواله و تصاعفت حسناته و محیت سیئاته، و من عدل عن ولایتک و جهل معرفتک و استبدل بک غیرک کبه الله علی منخره فی النار و لم یقبل الله له عملا و لم یقم له یوم القیامه وزنا
«من گواهی می دهم که با ولایت تو اعمال پذیرفته می شود و کارها پاکیزه می گردد و نیکی ها دوچندان می شود و بدها محو و نابود. اعمال و کردار هر که به ولایت تو معتقد و به امامت تو معترف باشد پذیرفته است و گفتارش تصدیق شود و حسناتش دو چندان آید و بدی هایش نابود شود و هر که از ولایت تو سر پیچید و از معرفت تو نادان باشد و دیگری را به جای تو پیشوا بپذیرد، خداوند با صورت در آتش جهنم سرنگون اش کند و از او هیچ عملی را نیذیرد و در قیامت در میزان عمل، وزنی برایش به شمار نیارد.»
باید با تمام وجود از درگاه خداوند متعال، معرفت خدا و رسول و حجتش را طلب کنیم و خود را در معرض انوار شناخت و آگاهی قرار دهیم... اگر آن وجود نازنین را آن سان که شایسته است بشناسیم، از ابراز محبت و انجام وظیفه ی خویش در قبال آن ولی خدا و دلیل حق غافل نخواهیم شد. آن وقت است که از فرزند و پدر و مادر و دوست داشتنی ترش خواهیم یافت.
اگر اکنون چنین محبتی را به پای آن جناب نمی ریزیم، از معرفت ناقص ماست. در انجام وظیفه کوتاهی می کنیم؛ چون نمی شناسیم. به این وسیله ی ارتباطی میان خالق و مخلوق تمسک نمی جوییم؛ چون معرفت نداریم. در امور خویش به اسباب ظاهری دل می بندیم؛ اما از آن وجود مبارکی که سبب اتصال میان زمین و آسمان است غافل ایم. از این روست که  مداومت بر خواندن این دعای شریف در دوران غیبت را تأکید کرده‌اند:
«اللهم عرفنی نفسک...»
خود را می گویم... باید از الف بای امامت آغاز کنم!

دعا برای تعجیل فرج:
در میان جامعه ی شیعه و معتقدان به آن بزرگوار باید غفلت زدایی کرد و «اعتیاد به غیبت امام زمان و خو گرفتن به غفلت از وجود امام زنده و حاضر و شاهد و ناظر» را هشدار داد و لزوم درمان این اعتیاد را گوش زد کرد.
اگر دوران غیبت را برای امام زمان زندان و برای قاطبه ی شیعه نیز که از درک آن حضرت آسمانی محروم اند- محرمیت خود ساخته از بزرگ ترین نعمت الاهی بدانیم و زندگی بی امام را زندگانی ندانیم، آن گاه از صمیم قلب و سوز سینه، ظهور آن حضرت را از خدواند طلب خواهیم کرد؛ زیرا مانع اصلی ظهور آماده نبودن مردم است. شاید نیز ویژگی پر شدن دنیا از ظلم و جور از آن رو باشد که با کثرت ستم و بیداد، مردم جهان به وضوح در یابند که حقوقشان چگونه پایمال می شود و اصلاح امورشان نیز از توان و عهده ی بشر عادی خارج است و این خود زمینه ساز پناه بردن آنان به دامان پر مهر و عدالت گستر امام عصر خواهد شد. البته این آگاهی و طلب و درخواست در قالب دعا به درگاه خداوند متعال متجلی می شود و عینیت می یابد.
دعا اظهار عجز و ناتوانی مطلق بندگان ناچیز در برابر پروردگاری است که اقدر القادرین و فعال ما یشاء است و درخواست گشایش و اجابت از آستان اوست. هر کجا سخن از ظهور و تعجیل فرج است، سخن از دعاست. بی گمان، دعا برای تعجیل فرج در ظهور آن حضرت اثر کامل و قطعی دارد و اگر جز این بود، پیامبر اکرم و ائمه ی معصومین علیهم السلام از طریق روایات بسیار، ما را به آن امر نمی گردند. پس بر ماست که برای ظهور، دست به دعا بر داریم و لحظه ای از رحمت واسعه ی پروردگار مأیوس نشویم و به همان صورت که در امور فردی و حوایج و گرفتاری های شخصی و خانوادگی تا به اجابت رسیدن دعا و گشایش، مضطرانه از طلب و خواهش و تمنا و التماس به درگاه خداوند توسل به حضرات معصومین علیهم السلام دست بر نمی داریم، در این حیاتی نیز که کلید حل تمام مشکلات معنوی و مادی ما و همه ی جهانیان است همت فرو نگذاریم و اگر تاکنون سهل انگاری و کوتاهی نموده ایم، فرصت برای جبران باقی است. آری،
سید ابن طاووس که از بزرگان علمای شیعه است و بارها و بارها توفیق تشرف به محضر مقدس امام عصر را پیدا کرده و از ناحیه ی آن عزیز، به دریافت خطاب فرزندم! مفتخر گردیده و بر اسم اعظم واقف و بر اسرار آگاه بوده است هشت سده پیش، خطاب به فرزندش می نویسد:
... بدان که اهم حوایج، خواسته های آن کس است که تو در پناه هدایت و حمایت او به سر می بری و آن امام زمان توست، پس باید نماز و روزه و دعای تو اول جهت قضای حوایج آن حضرت باشد و بعد خواسته های خودت... این که گفتم حاجات امام زمان را بر خود مقدم بدار، به جهت آن است که بقای دنیا و اهل آن به واسطه ی وجود مبارک اوست... آن چه را به تو گفتم عمل کن که حقیقی است روشن و کسی که در مورد مولا سهل انگاری کند و در آن سستی ورزد و از آن چه بیان کردم غافل شود به خدا سوگند در اشتباه است؛ اشتباهی که مایه ی ننگ و عار است! آیا تا به حال اندیشیده ای که امامان پاک و هدایتگر ما چگونه به این موضوع اهمیت داده اند؟ آیا تا کنون نسبت به این امر مهم، اعتنایی کرده ای؟ باز تکرار می کنم: با توجه به آن چه بیان کردم، عذری برای تو در اهمیت ندادن به دعا برای تعجیل ظهور باقی نمی ماند.
در مجموع باید گفت: دعا برای فرج در پیش افتادن ظهور حضرت ولی عصر علیه السلام اثر قطعی دارد و شرط وفاداری، محبت، معرفت و دیانت آن است که هر شیعه ای برای تعجیل در فرج امام زمان خویش دعا کند.


از دکتر علی هراتیان


نویسنده کبری شعبانی


تاریخ ارسال مطلب: ۸:۶ - ۱۳۹۹/۵/۱
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مربوطه در وب منتشر خواهند شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهند شد.


مهمترین مطالب
مهمترین مطالب گروه