یکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۹
کد مطلب: ۷۲۹۹

 اعتراض به قهر کردن حضرت زهرا سلام ‌الله ‌علیها با ابوبکر
فرق ضاله

 اعتراض به قهر کردن حضرت زهرا سلام ‌الله ‌علیها با ابوبکر

::> ولایت آنلاین، گروه عقاید <::
...وانگهی ذهبی متّهم به تشّدد و سخت‌ گیری در احادیثی است که در باب فضایل اهل‌ بیت علیه ‌السلام وارد شده است، و گاهی بدین جهت افراد بسیار جلیل القدر را تضعیف می ‌کند...

بسم ‌الله الرّحمن‌ الرّحیم

اعتراض به قهر کردن حضرت زهرا سلام ‌الله ‌علیها با ابوبکر:

گرچه ذهبی به دفاع از استادش ابن ‌تیمیه برآمده و این حدیث را با سند حاکم تضعیف کرده و گفته: حسین بن زید منکر الحدیث است و حلال نیست که به او احتجاج شود، ولی این تعلیق از ذهبی غریب به نظر می‌ رسد، زیرا او سبب جرح و نقد خود را ذکر نکرده و نیز علت این‌که نمی ‌توان به حدیث او احتجاج کرد را بیان ننموده است. 
نهایت مطلبی که می‌ توان درباره حسین بن زید ذکر کرد این است که او مشکلی ندارد. ابن عدی در الکامل می‌ گوید: عموم حدیث او از اهل ‌بیت است و او امید است که در او باکی نباشد. و ابن حجر می ‌گوید: او صدوق است و چه‌ بسا در برخی موارد به خطا رفته است: 
بس است در توثیق او که حافظ دار قطنی در سندی که حسین بن زید وجود دارد می ‌گوید: تمام این افراد ثقه هستند.

ضیاء مقدسی این حدیث را در کتاب الاحادیث المختار نقل کرده است با التزام به این‌ که احادیثی که نقل می کند همگی موثقند. 
وانگهی ذهبی متّهم به تشّدد و سخت‌ گیری در احادیثی است که در باب فضایل اهل‌ بیت علیه ‌السلام وارد شده است، و گاهی بدین جهت افراد بسیار جلیل القدر را تضعیف می ‌کند. ابن حجر عسقلانی در ترجمه علی بن صالح انماطی، بعد از آنکه مشاهده کرده که ذهبی او را متهم به گفتاری کرده که او از آن مبّرا است، می ‌گوید: سزاوار است کسانی که از ناحیه ذهبی تضعیف می شوند را خوب بررسی کنیم. 
ذهبی چگونه این حدیث را تضعیف کرده، در حالی ‌که شیخ و استاد و حافظ مزّی در(تهذیب الکمال)  و نیز ابن حجر در(الاصابه) از باب احتجاج این حدیث را نقل کرده و آن را تضعیف نکرده ‌اند. 
رابعاً : چه کسی گفته که خداوند سبحان اگر از کسانی به جهت یک عمل خاصی راضی شد و تا ابد از آنان راضی است، گرچه بعد از آن عمل کارهای خلاف بسیاری انجام داده باشند. بنابراین پیامبر( ص) گرچه به‌ جهت بیعت رضوان از عده‌ای از صحابه راضی شد ولی این رضایت در مورد خاص و مربوط به آن عمل است و شامل اعمال خلاف او نمی ‌شوند. و نیز دلالت بر راضی بودن خداوند از آنان تا آخر عمر ندارد.

خامسا: اگر جمله (یا فاطمه!  إن الله یغضب لغضبک و یرضی لرضاک) در صحاح ستّه نیامده ولی شبیه این مضمون در صحیح بخاری وارد شده است. 
بخاری به سند خود از مسور بن مخرمه  نقل کرده که رسول خدا(ص) فرمود:( فاطمه بضعه منی فمن اغضبها فقد اغضبنی ) فاطمه پاره‌ای از تن من است پس هر کس او را به غضب درآورد به طور حتم مرا به غضب درآورده است.
 می ‌دانیم که هر کس شخصی را به غضب درآورد او را اذیت و آزار داده است. در نتیجه پیامبر(ص) به جهت غضب دخترش فاطمه(س)  اذیت و آزار شده است در قرآن کریم آمده ‌است: آن‌ ها که خدا و پیامبرش را آزار می‌ دهند، خداوند آنان را از رحمت خود در دنیا و آخرت دور ساخته و برای آن‌ها عذاب خوار کننده آماده کرده است.

اعتراض بر حضرت زهرا(س)  به جهت وصیت به دفن شبانه:

ابن تیمیه  می ‌گوید: و همچنین آنچه را که حلّی نقل کرده که فاطمه وصیت کرد تا او را شبانه دفن کند و هیچ ‌کس بر او نماز نگذارد، این مطلب و کسی از فاطمه حکایت نمی‌ کند و به آن جز فرد جاهل احتجاج نمی ‌نمایند، او به فاطمه مطلبی را نسبت می دهد که لایق آن نیست، و این مطلب اگر صحیح باشد به گناه بخشیده شده سزاوارتر است تا سعی مشکور، زیرا نماز مسلمان بر دیگری خیر زائدی است که به او می ‌رسد. 

پاسخ: حضرت زهرا(س) بی‌جهت چنین وصیتی نکرده است، او به جهت مبارزه سیاسی با دستگاه حاکم و مطلع کردن مردم از بی عدالتی آنان، دست به چنین وصیتی زده است.
 او با این عملش می ‌خواست مردم سؤال کنند چرا دختر پیامبر( ص) باید شبانه دفن شود؟
 و اگر مردم از سّر این وصیت آگاه شوند پی به  عدم مشروعیت خلافت و بی‌ عدالتی آنان خواهند بود و نیز حضرت با این وصیت نخواست آنان با حضور خودشان به مردم چنین وانمود کنند که ما خلیفه به حقّ مسلمین هستیم و با اهل‌ بیت پیامبر (ص) مشکلی نداریم. 
هر سیاست‌ مداری می‌فهمد که این وصیت چه تأثیر سوئی بر دستگاه خلافت تا روز قیامت داشته ‌است. 
ثانیاً: نماز هر کس بر جنازه شخصی منشاء خیر زاید نخواهد بود.

ثالثاً: حضرت زهرا سلام ‌الله‌ علیها مطابق آیه‌ای تطهیر‌ و برخی از احادیث، معصوم بوده است هر نوع اشتباه و خطا مصون است. 
پیامبر(ص)  در شأن او فرمود: فاطمه پاره تن من است هر کس او را به غضب درآورد به طور حتم مرا به غضب درآورده است.
  کسی که این ‌گونه وصیت کرده به ‌طور حتم از دستگاه خلافت و سردمداران آن غضبناک بوده است، در نتیجه آنان مورد غضب پیامبر ص نیز قرار گرفته اند. 
این حدیث دلالت بر عصمت حضرت زهرا(ص)  دارد، زیرا اگر حضرت در تمام امورش از آن جمله غضب کردم معصوم نبود خداوند به طور مطلق در تمام موارد غضب کردن حضرت، غضب نمی ‌نمود. 
نتیجه این‌ که: حضرت زهرا(س) با این وصیتش تا روز قیامت حجت را برای کسانی که برای حکومت خلیفه اول ارزشی قائلند تمام کرد...
را بعاً :ابن تیمیه پیامی در اصل وصیت و این ‌که حضرت زهرا(س)  به توسط حضرت علی علیه‌ السلام شبانه دفن شد شک دارد و بر فرض ثبوت این قضیه بر حضرت زهرا سلام‌ الله‌ علیه اشکال و ایراد می ‌کنند: درحالی که مطابق نصوص معتبر نزد فریقین، هر وقت هم وصیت به دفن شبانه و هم دفن حضرت  شب هنگام از مسلمّات است.

بخاری به سندش از عایشه نقل کرده که گفت: فاطمه دختر پیامبر(ص)  کسی را به نزد ابوبکر فرستاد و میراث خود از رسول خدا(ص)  از فی مدینه و فدک و آنچه از خمس خیبر باقی‌ مانده، باز خواهد. 
ابوبکر از دادن این اموال امتناع کرد و فاطمه بر ابوبکر بدین جهت غضب نموده و او را رها کرد. 
و تا هنگام وفاتش با او سخن نگفت بعد از پیامبر(ص)  شش ماه زنده بود هنگامی‌که وفات نمود شوهرش علی او را شبانه دفن کرد و ابوبکر را بر آن امر اعلام ننمود. 
مسلم نیز درضمن قضیه غضب حضرت زهرا(س)  بر ابوبکر و وفات او می‌گوید: علی علیه ‌السلام خبر وفات حضرت فاطمه(س)  را به ابوبکر نرسانید و خودش بر او نماز گزارد. 
یعقوبی نقل می ‌کند: فاطمه بر شوهرش علی وصیت کرد تا  او را غسل دهد و شبانه به خاک بسپارد، و کسی بجز سلمان و ابوذر و بنا بر نقلی عمار در تشییع جنازه او حاضر نشد. 
ابن‌ ابی‌ الحدید می‌ گوید: خبر صحیح نزد ما این است که فاطمه(س) از دنیا رحلت نمود، درحالی‌که بر ابوبکر و عمر غضبناک بود و لذا وصیت کرد تا این دو نفر ابوبکر و عمر بر جنازه او نماز نگذارند. استاد توفیق ابو علم نقل می‌کند: فاطمه زهرا(س)  وصیت کرده بود، یکی آنکه کسانی که بر آنان غضبناک بوده، در تشییع جنازه‌اش حاضر نشوند و جنازه ‌اش شبانه به خاک سپرده شود.

نفی اعلمّیت امام حسن و امام حسین علیه‌السلام:

ابن تیمیه  می‌ گوید: و اما این‌که این دو زاهدترین و عالم ‌ترین افراد در زمان خود بودند، قولی بدون دلیل است.
پاسخ: با مراجعه به کتب اهل سنت پی به دروغ بردن کلام ابن تیمیه  در حق این دو امام خواهیم برد اینک به برخی از فضایل این دو بزرگوار اشاره می ‌کنیم. 

الف) فضائل امام حسن(ع) 
امام حسن(ع) از دیدگاه رسول خدا(ص)

۱- ترمزی به سندش از ابن‌ عباس نقل کرده که روزی رسول خدا( ص) حسن بن علی را بر دوش خود سوار کرده بود شخصی عرض کرد: ای غلام! خوب مرکبی را سوار شده ‌ای، پیامبر(ص) فرمود او نیز خوب راکبی است.

۲- ابن کثیر به سندش از جابربن‌ عبدالله نقل کرده که رسول خدا(ص) فرمود: (من سِره ان ینظر الی سیّد شباب اهل الجنّه فلینظر الی الحسن بن علی) هر کس دوست دارد تا به آقای جوانان اهل بهشت نظر کند باید به حسن بن علی نظر نماید.

۳- متقی هندی به سندش از عایشه نقل کرده که گفت: پیامبر(ص) همیشه حسن( ع) را می ‌گرفت و او را به خود می‌ چسبانید. آنگاه می ‌فرمود بار خدایا همانا این فرزند من است و او را دوست دارم و دوست می ‌دارم هر کسی او را دوست دارد.

۴- مسلم در صحیح خود از ابوهریره نقل کرده که رسول خدا(ص) درباره حسن علیه ‌السلام فرمود: بار خدایا همانا من او را دوست دارم پس تو نیز او را دوست بدار، و هر کس او را دوست دارد دوست بدار.

۵- و نیز همو از براء ابن عازب نقل کرده که گفت: حسن‌ بن‌ علی را بر دوش پیامبر(ص) مشاهده کردم: در حالی‌ که حضرت می‌ فرمود: بار خدایا!  همانا من او را دوست دارم ، تو نیز او را دوست بدار. 

این در حالی است که بخاری از انس بن مالک نقل کرده که پیامبر(ص) فرمود: هیچ‌ کس طعم شیرینی ایمان را نمی ‌چشد تا این ‌که کسی را دوست بدارد و او را جز به خاطر خدا دوست ندارد. 

۶- از پیامبر(ص) در حدیثی روایت شده که فرموده:  اگر قرار بود عقل در شخصی مجسم گردد، آن شخص حسن بن علی می‌باشد.

۷- براء ابن عازب از رسول خدا(ص) نقل کرده که درباره امام حسن علیه ‌السلام فرمود: این از من و من از اویم و آنچه بر من حرام است بر او نیز حرام می باشد.

امام حسن ع از دیدگاه صحابه و تابعین:

۱- انس بن مالک می ‌گوید: حسن بن‌ علی شبیه‌ترین مردم از حیث صورت به رسول خدا(ص)  بود. 

۲- بخاری به سندش از عقبه بن حارث نقل کرده که گفت: ابوبکر را دیدم که حسن(ع)  را به دوش گرفته و می ‌گوید: پدرم به فدایش، چه قدر پیامبر(ص)  شبیه است و شباهتی به علی( ع) ندارد، این در حالی است که علی می ‌خندید. 

۳- ابوهریره می‌ گوید: کسی نزد من محبوب‌ تر از حسن بن علی نبود بعد از آنکه رسول خدا(ص) در حق او فرمود (اللهم انّی احبّه فاحبّه و احبّ من یحبّه) 

۴- مساور مولا بنی‌سعد بن بکر می گوید: ابو هریره را هنگام وفات حسن(ع)  بر در مسجد مشاهده کردم که می گریید و با صدای بلند می‌ گفت ای مردم! امروز محبوب رسول خدا از دنیا رحلت نمود. 

۵- خالد بن معدان می ‌گوید: مقدام بن معدی کرب و عمر و بن  اسود بر معاویه وارد  شدند معاویه به مقدام گفت: آیا می ‌دانی که حسن بن علی از دنیا رحلت نمود؟ او گفت: چگونه ‌ای مصیبت را ندانم در حالی‌ که رسول خدا (ص) او را در دامن خود گذارد و فرمود:(هذا منیّ و حسین منیّ علّی) این از من و حسین از علی است.


نام کتاب:سلفی گری(وهابیت) پاسخ به شبهات

تالیف کتاب: علی اصغر رضوانی


نویسنده مطلب: مینا شریفی


تاریخ ارسال مطلب: ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۹/۴/۱۲
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مربوطه در وب منتشر خواهند شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهند شد.


مهمترین مطالب
مهمترین مطالب گروه