پنج شنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۹
کد مطلب: ۶۸۹۲

تکذیب حدیث(مدینه علم)
فرق ضاله

تکذیب حدیث(مدینه علم)

::> ولایت آنلاین، گروه عقاید <::
برای این حدیث مستدرک حاکم طرق بسیاری است که کمترین احوال آن این است که برای این حدیث اصلی است، و لذا سزاوار نیست که برای آن اسم وضع و جعل اطلاق شود...

بسم الله الرّحمن الرّحیم

۱۵- تکذیب حدیث(مدینه علم):

ابن تیمیه میگوید: و حدیث(انا مدینه العلم و علی بابها) اضعف واوهی، و لهذا انّما یعدّ فی الموضوعات وان رواه الترمذی و ذکره ابن الجوزی، و بینّ ان سائر طرقه موضوعه، والکذب یعرف من نفس المتن، و حدیث(من مدینه علم و علی دروازه آن است)، ضعیف تر و سست تر است، و لذا در زمره احادیث جعلی شمرده شده است، گرچه آن را ترمذی روایت کرده ولی ابن جوزی آن را تذکر کرده و بیان نموده که تمام طرقش جعلی است و دروغ بودن آن از خود متن نیز شناخته می شود.

پاسخ: حافظ سیوطی درباره این حدیث می گوید:(قلت حدیث علّی اخرجه الترمذی و الحاکم، و حدیث ابن عباس اخرجه الحاکم و الطبرانی، و حدیث جابر اخرجه الحاکم...... و الحاصل انّه ینتهی بطرقه الی درجه الحسن المحتج به، و لا یکون ضعیفا فضلاً عن یکون موصوعاً......) من می گویم: حدیث علی(ع) را ترمذی و حاکم نقل کرده، و حدیث ابن عباس را حاکم و طبرانی، و حدیث جابر را حاکم نقل نموده است..... حاصل این که این حدیث به تمام طرقش منتهی به درجه حسن می شود که قابل احتجاج به آن است. و لذا ضعیف نمی باشد تا چه رسد به این که جعلی باشد....
ابن حجر درباره این حدیث می گوید: (هذا الحدیث له طرق کثیره فی مستدرک الحاکم اقل احوالها ان یکون للحدیث اصل، فلا ینبغی ان یطلق القول علیه بالوضع) برای این حدیث مستدرک حاکم طرق بسیاری است که کمترین احوال آن این است که برای این حدیث اصلی است، و لذا سزاوار نیست که برای آن اسم وضع و جعل اطلاق شود...

۱۶-تضعیف حدیث(اقصاکم علی علیه السلام):

ابن تیمیه میگوید:(و اما قوله: رسول الله(ص) : اقصاکم علی؛ و القضاء یستلزم  العلم و الدین، فهذا الحدیث لم یثبت و لیس له اسناد تقوم به الحجه؛ و امّا گفتار که رسول خدا(ص) فرمود: علی در قضاوت از تمام شما برتر است. و قضاوت مستلزم علم و دیانت می باشد، این حدیث ثابت نمی باشد و دارای سندی نیست که به واسطه آن حجت تمام گردد.

پاسخ: اولاً: صحابه در راس آن ها عمربن خطّاب به علم و قضاوت حضرت علی(ع) اعتراف داشته اند. بخاری در صحیح خود از ابن عباس نقل کرده است که عمر گفت:(اقرونا ابّی واقضانا علی) بهترین قرائت برای ابّی است، و علی از دیگران در قضاوت برتر می باشد.
حافظ ابن حجر در شرح صحیح بخاری می گوید: حدیث:(اقصانا علیّ) در حدیث مرفوع از انس نیز نقل کرده است که گفته:(اقصی امّتی علی بن ابیطالب) ماهرترین فرد امت من در قضاوت، علی بن ابی طالب است، بغوی آن را نقل کرده است....... و بزار از حدیث ابن مسعود نقل کرده که گفت: ما چنین حدیث می کردیم که علی بن ابی طالب از تمام اهل مدینه در قضاوت مهارت بیشتری دارد.

ثانیاً: احمد بن حنبل و طبرانی به سندش از رسول اکرم(ص) نقل کرده اند: در خطاب به حضرت فاطمه زهرا(س) که فرمود:(امّا ترضین انی زوجتک اقدم امتی سلماً و اکثرهم علماً و اعظهم حلماً) آیا راضی نمی شوی من تو را به ازدواج کسی درآوردم که اولین فرد مسلمان بوده و از همه بیشتر علم دارد، و حلمش از دیگران عظیم تر است.
حافظ عراقی بعد از نسبت دادن این حدیث به احمد و طبرانی می گوید:(واسناده صحیح) و سندش صحیح است.

۱۷- تضعیف حدیث(قتال ناکثین و ...):

ابن تیمیه می گوید:(و هو یروی فی الاربعین ضعیفه بل موضوعه ائمه الحدیث کقوله بقتال الناکثین و القاسطین و المارقین) و او در کتاب(اربعین) احادیث ضعیف بلکه جعلی از امامان حدیث آورده است: همانند گفتار پیامبر(ص) به قتال با ناکثین و قاسطین و مارقین....
پاسخ: این حدیث کمتر از مرتبه حسن نیست؛ زیرا آن را حافظ ابن حجر در شرح صحیح بخاری آورده و خودش در مقدمه شرحش التزام داده که آنچه را در شرح حدیثی یا تتمه یا زیادتی برای حدیثی می آورد صحیح یا حسن است. و نیز در(المطالب العالیه) این حدیث را آورده و بر آن سکوت کرده و به ابی یعلی نسبت داده است..
ابن حجر درباره تضعیفات ابن تیمیه می گوید:(انه ردّ فی ردّه کثیراً من الاحادیث الجیاد؛ یعنی الصحیح و الحسن) او در ردّ بسیاری از احادیث خوب؛ یعنی صحیح و حسن را ردّ کرده است..

۱۸- تضفیف حدیث(محبّت حضرت علی علیه السلام):

ابن تیمیه بعد از نقل چند حدیث؛ از جمله(من احب علیا فقد احبنی و من ابغض علیّاً فقد ابغضنی) هرکس علی را دوست بدارد به طور حتم مرا دوست داشته است و هر کس علی را دشمن بدارد به طور حتم مرا دشمن داشته است. می گوید: فالعشره الاولی کلها کذب ده حدیث اول همگی دروغ است..

پاسخ: این حدیث حسن است. طبرانی در(المعجم الکبیر) از ام سلّمه نقل کرده که گفت( اشهد انّی سمعت رسول الله(ص) یقول: من احبّ علیّاً فقد احبنی و من احبّنی فقد احبّ الله و من ابغض علیّاً فقد ابغضنی و من ابغضنی فقد ابغض الله) گواهی می دهم که من رسول خدا(ص) شنیدم که فرمود: هر کس علی را دوست بدارد به طور حتما مرا دوست داشته است و هر کس مرا دوست بدارد به طور حتم خدا را دوست داشته است و هر کس علی را دشمن بدارد به طور حتم مرا دشمن داشته و هرکس مرا دشمن بدارد به طور حتم خدا را دشمن داشته است..

حافظ هیثمی بعد از نقل این حدیث می گوید: واسناده حسن سند این حدیث حسن است.
حاکم نیشابوری از سلمان نقل کرده که فرموده: سمعت رسول الله(ص) یقول: من احب علیاً فقد احبّنی و من ابغض علیاً فقد ابغضنی. هرکس علی را دوست بدارد مرا دوست داشته است و هر کس علی را دشمن بدارد مرا دشمن داشته است.


نام کتاب: سلفی گری(وهابیت) و پاسخ به شبهات

تالیف کتاب: علی اصغر رضوانی


نویسنده مطلب: مینا شریفی


تاریخ ارسال مطلب: ۲۱:۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مربوطه در وب منتشر خواهند شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهند شد.


مهمترین مطالب
مهمترین مطالب گروه