دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۸

آیا همه سؤال قبر دارند؟
سرنوشت انسان

آیا همه سؤال قبر دارند؟

::> ولایت آنلاین، گروه اخلاق و عرفان <::
در قبر از کسی جز کسانی که ایمان خود را ایمان محض کرده باشند و یا کفر خود را کفر محض کرده باشند سؤال نمی شود.

بسم الله الرّحمن الرّحیم

آیا همه سؤال قبر دارند؟

همه دوست دارند به شکلی  از امتحان و سؤال قبر رها شوند و خلاصه یک استثنا و تبصره ای شامل حالشان شود.

می گویند: کسی وصیت کرده بود که وقتی مردم، مرا در یک کفن کهنه دفن کنید، تا نکیر و منکر گمان کنند من مرده قدیمی هستم و من را رها کنند، ولی این طور نیست، تقریبا از همه سؤال می کنند.

از روایات متعددی بر می آید که از کسانی که در دنیا برای خودشان یک جهت گیری و موضع گیری دینی و اعتقادی و یا ضد دینی داشته اند، یعنی مؤمنان و کفار سؤال می شود. چنان که امام صادق(ع) فرمودند:

در قبر از کسی جز کسانی که ایمان خود را ایمان محض کرده باشند و یا کفر خود را کفر محض کرده باشند سؤال نمی شود.1

کسانی که سؤال قبر ندارند:

اما چند گروه سؤال قبر ندارند:

1- یک دسته کسانی هستند که شأنشان اجل و مقامشان بالاتر از این است که از آن ها سؤال شود، مثل معصومین علیهم السلام، انبیاء و اولیای الهی که امتحان ایمان و عمل خود را به بهترین وجه در دنیا داده اند و خودشان اصلا میزان اعمال شده اند و معنا ندارد از پیامبر بپرسند پیامبرت کیست؟ امامت کیست؟ کتاب و دینت چیست؟ یا مثل شهدا که به فرموده پیامبر اکرم(ص) «لم یُفتَن فی قَبرِهِ» در قبر از او سؤال نمی شود.

وقتی از آن حضرت پرسیدند: چرا همه امتحان و آزمایش و پرسش قبر دارند، جز شهداء؟» فرمود: شهید در زیر بیرق شمشیری که بالای سرش بود، آزمایش و امتحان را پس داده و دیگر نیازی به پرسش و آزمایش ندارد.2

2-دسته دوم که سؤال قبر ندارند، کسانی هستند که دون سؤال و پایین تر و کمتر از این هستند که مورد سؤال قرار بگیرند.

مثل بچه ها، دیوانه هایی که از دنیا می روند و به تعبیر کامل تر مستضعفین فکری و فرهنگی که در دنیا نه موضع دینی و اعتقادی داشتند و نه ضد دینی و اصلا به حد رشد و آگاهی نرسیده بودند تا موضع بگیرند و یا دسترسی به حق نداشته و عاجز از تشخیص حق بوده اند. و به تعبیر قرآن:

إِلَّا المُستَضعَفینَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الوِالدانِ لا یَستَطیعوُنَ حیلَةً وَ لا یَهتَدوُنَ سَبیلاً؛3

مگر آن گروه از مردان و زنان و کودکان که ناتوان بودند و گریز و چاره ای برایشان میسر نبود و راهی(به نجات خود) نمی یافتند.

این ها هم سؤال قبر ندارند «یَلهوُنَ عَنهُم؛ وانهاده می شوند.»

و مورد به مورد، بسته به برآیند شخصیتی شان، خداوند با آن ها برخورد می کند.

وَ آخَروُنَ مُرجَونَ لِأَمرِ اللهِ إِمَّا یُعَذِّبُهُم وَ إِمَّا یَتوُبُ عَلَیهِم؛4 و برخی دیگر(از گهنکاران) آنهایی هستند که کارشان بر مشیت خدا موقوف است؛ یا آنان را عذاب کند و یا از گناهانشان درگذرد.

البته آنچه از مبانی کلامی بر می آید، این است که خداوند کسی را که حجت بر او تمام نشده عذاب نمی کند. و مستضعف هم کسانی هستند که حجت بر آن ها تمام نشده و جاهل قاصرند و عناد و لجاجتی با حق نداشته اند. قاعدتا این ها مشمول عفو و رحمت واقع می شوند، چنان که در آیه مربوط به مستضعفین فرمود:

«فَأُلئِکَ عَسَی اللهُ أَن یَعفُوَ عَنهُم وش کانَ اللهُ عَفُوّاً غَفوُراً؛ 5 آنها امیدوار به عفو و بخشش خدا باشند، که خدا گناهشان را می بخشد و خدا بخشنده و آمرزنده است.»

و آن گاه در برزخ کامل می شوند و سپس چه بسا در مراتبی از بهشت، بر اساس اعمال صالحی که روی فطرت و عقل انجام داده اند، قرار می گیرند.


پیوندها:

1- الکافی، ج 3، ص 235

2- ذیل آیه 171 سوره آل عمران

3- نساء، آیه 98

4- توبه، آیه 106

5- نساء، آیه 99


تاریخ ارسال مطلب: ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۲
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مربوطه در وب منتشر خواهند شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهند شد.


مهمترین مطالب
مهمترین مطالب گروه