دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۸
کد مطلب: ۶۷۴۲

جهنم نتیجه انتخاب و عین عمل خود ماست
مباحث عبادی بندگان

جهنم نتیجه انتخاب و عین عمل خود ماست

::> ولایت آنلاین، گروه عقاید <::
جهنم عین عمل خود ماست که قرآن کریم بارها ما را از آن بر حذر داشته است.

بسم الله الرّحمن الرّحیم

جهنم نتیجه انتخاب و عین عمل خود ماست:

جهنم عین عمل خود ماست که قرآن کریم بارها ما را از آن بر حذر داشته است.

جهنم و اختیار

شبهه: عاشقم باش و پرستشم کن یا تا ابد در آتش جهنم خواهی سوخت! دادن حق انتخاب از بین دو گزینه بد و بدتر به یک نفر اختیار نیست، باج‌ گیری است.

پاسخ: بهشت و جهنم از امور اعتباری و قراردادی نیست که کسی آن را قرار داده باشد، بلکه از امور تکوینی و وجودی است و کسی آن را جعل نکرده است. پاداش و جزا نتیجه تکوینی و قهری عمل انسان است. خود ما هستیم که بهشت و جهنم خود را می‌ سازیم و عمل ماست که در آخرت به صورت پاداش و جزا نمود و ظهور خواهد یافت.
 

شبهه: عاشقم باش و پرستشم کن یا تا ابد در آتش جهنم خواهی سوخت! دادن حق انتخاب از بین دو گزینه بد و بدتر به یک نفر اختیار نیست، باج‌گیری است.

پاسخ:
در پاسخ به این سوال توجه به چند نکته لازم است:
نکته اول: وجود جهنم لازم است چون خدا عادل است. وجود جهنم نشانه هدفمندی دنیا و بیهوده نبودن آن است؛ اگر جهنمی نبود، خداوند متعال چگونه ظالمین عالم را قصاص می‌ کرد و حق مظلوم را از آنان می‌ گرفت؟ در جنگ جهانی دوم میلیون‌ها نفر قربانی قدرت‌ طلبی و شهوت‌ رانی چند نفر می‌ شوند، یک نفر با شلیک بمب اتم، صدها هزار نفر-اعم از زن و مرد و پیر و جوان و طفل و نوزاد- را در آن واحد می‌ کشد، آیا رها کردن او بدون هیچ نتیجه‌ ای خلاف عدالت نیست؟ آیا ظلم و ستم حاکمان بر مردم عادی و خوردن خون آنان و فجایع زیادی که در طول تاریخ رخ داده است، باید بی‌ پاسخ بماند؟ پس عدالت خدا کجاست؟
بر این اساس وجود جهنم برای خلقت بسیار مهم و ضروری است و نتیجه اعمال خود انسان‌ هاست و مأوایی برای گردن کشان و ظالمین عالم.

نکته دوم: مثال خداوند متعال در این مورد مثال طبیبی دل‌ سوز و مهربان است که به بیمار خود گوش زد کرده که بیماری تو در حال شدت گرفتن است و باید این موارد را رعایت کنی، برای او نسخه می‌ نویسد: هر شش ساعت این قرص را بخور، هر 12 ساعت این قرص را و هر شب این شربت را؛ سپس می‌ گوید: برای درمان بیماری برخی غذاها را نباید بخوری، مثلا ترشیجات، چای داغ، ماست و ... ممنوع است، سیگار ممنوع است، گوشت قرمز هم ممنوع است.

اما بیمار با کمال بی‌ احترامی به پزشک خود، نسخه او را پاره کرده و به خوردن گوشت قرمز و ترشیجات و ماست و ... ادامه می‌دهد و هیچ‌ کدام از آن داروها را نیز مصرف نمی‌ کند و با خود می‌ گوید: دکتر می‌ خواهد آزادی من را محدود کند، عجب دکتر نامرد و نامهربانی، عجب دکتر ظالمی، من به حرف دکتر گوش نمی‌دهم، او سخت‌ گیر و خشن است.
بدون شک با عدم رعایت دستورات پزشک، خواهیم دید بعد از چند سال بیماری او عود گرده و شدت می‌ یابد و به سرطان تبدیل شده و او را بعد از چند سال خواهد کشت. حتی ممکن است رنج فراوانی از این بیماری بکشد و مثلا مبتلا شود به زخم معده یا روده یا دندان درد یا ... و از این بیماری چنان درد بکشد که با هیچ مسکنی آرام نشود، این‌جا مقصر خود اوست نه کسی دیگر، این رنج‌ ها و این درد هایی که می‌کشد، تنها حاصل آزادی و انتخاب او و حاصل عمل نکردن به دستورات پزشک است.

رابطه خداوند متعال با بندگان هم دقیقا همین رابطه است، خداوند متعال خوب می‌ داند چه آفریده است و تمام رموز زندگی انسان را به خوبی می‌ داند، لذا بیماری‌ های روحی و روانی او را بهتر از هر دکتری تشخیص می‌ دهد، این‌جا نیز انسان را بر حذر داشته و فرموده که اگر این واجبات -نماز، روزه، حج، خمس، زکات و...- را انجام ندهی، یا این محرمات -دزدی، شراب خواری، زنا، رباخوری، غیبت، دروغ و...- را انجام دهی به درد و رنج و عذاب گرفتار می‌ شوی، درست مانند دردی که انسان از معده درد، دندان درد یا کلیه درد می‌ کشد، پس درد و رنج نتیجه عمل نکردن خود ماست. 

نکته سوم: بهشت و جهنم از امور اعتباری و قراردادی نیست که کسی آن را قرار داده باشد، بلکه از امور تکوینی و وجودی است و کسی آن را جعل نکرده است. پاداش و جزا نتیجه تکوینی و قهری عمل انسان است. خود ما هستیم که بهشت و جهنم خود را می‌سازیم و عمل ماست که در آخرت به صورت پاداش و جزا نمود و ظهور خواهد یافت. وقتی انسان راه خیری را انتخاب می کند، به طور طبیعی و تکوینی بازتاب خوبی را دریافت می‌ کند و هنگامی که به راه شر می‌ رود، نتیجه‌ای جز شر نخواهد گرفت. گندم از گندم بروید جو ز جو. ما از همان اول اختیار داریم که راه خیر یا شر را انتخاب کنیم که اگر هر کدام را انتخاب کردیم این به این معناست که لوازم و آثار آن را هم خودمان با اختیار پذیرفته‌ایم، بنابراین وجود پاداش و جزا هیچ منافاتی با اختیار و آزادی انتخاب انسان ندارد.

بنابراین دوزخ چیزى جز تجسم عینى کردار انسان نیست. حقیقتى تکوینى و قهرى است که از ناحیه خود انسان دامن‌ گیر او شده و او شعله‌هاى آن را بر مى‌ افروزد. از این رو قرآن کریم مى‌ فرماید:
«وَ مَن جاءَ بِالسَّیئه فَکُبَت وُجوُههم فِى النّار هَل تُجزون إِلاّ ما کُنتم تَعمَلون[نمل/۹۰] آنان که کردار بد همراه خویش بیاورند، به رو در آتش افکنده مى‌شوند، آیا پاداشى جز آنچه عمل مى‌ کردید خواهید داشت؟».


منبع: رهروان ولایت

توسط: اکبری


تاریخ ارسال مطلب: ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مربوطه در وب منتشر خواهند شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهند شد.


مهمترین مطالب
مهمترین مطالب گروه