دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۸
کد مطلب: ۶۶۸۳

تکذیب حدیث (ردّالشمس)
فرق ضاله

تکذیب حدیث (ردّالشمس)

::> ولایت آنلاین، گروه عقاید <::
پیامبر(ص) چون بر زانوے علی(ع) خوابید و نماز عصر او فوت شد حضرت(ص) دعا کرد خورشید برگشت تا این که علی(ع) نماز به جاے آورد و خورشید دوباره غروب نمود. و این در معجزه رساتر است.

بسم الله الرّحمن الرّحیم

تکذیب حدیث(ردّالشمس):

ابن تیمیه مے گوید: (و حدیث ردّ الشمس له قد ذکره طائفه کالطحاوے و القاضے عیاض و غیر هما، وعّدوا ذلڪ من معجزات النبّی(ص) و لکن المحققون من اهل العلم و المعرفه بالحدیث یعلمون ان هذا الحدیث کذب موضوع کما ذکره ابن الجوزے فے کتابه الموضوعات): و حدیث ردّ الشمس براے حضرت را طائفه اے همچون طحاوے و قاضے عیاض و دیگران ذکر کرده اند و آن را از معجزات پیامبر(ص)دانسته اند، ولے محققان از اهل علم و شناخت به حدیث مے دانند که این حدیث دروغ و جعلے است، آن گونه که ابن جوزے در کتاب(الموضوعات)ذکر کرده است.
پاسخ: این حدیث را برخے از افرادے که مورد اعتماد اهل سنّتند تصحیح کرده اند.
حافظ بن حجر در شرح صحیح بخارے مے گوید: طحاوے و طبرانے در(المعجم الکبیر) و حاکم بیهقے در(الدلائل) از اسماء بنت عمیس نقل کرده اند که پیامبر(ص) چون بر زانوے علی(ع) خوابید و نماز عصر او فوت شد حضرت(ص) دعا کرد خورشید برگشت تا این که علی(ع) نماز به جاے آورد و خورشید دوباره غروب نمود. و این در معجزه رساتر است. و به طور حتم ابن جوزے خطا کرده که این حدیث را در کتاب(الموضوعات) ذکر کرده است. و نیز ابن تیمیه هم خطا کرده است که در کتاب ردّ بر روافض گمان کرده که این حدیث جعلے است، و خدا داناتر است.

ابن جوزے در وجه تضعیف این حدیث مے گوید: راویان در این حدیث اضطراب کرده اند و در حدیث اسماء دختر عمیس فضیل بن مرزوق وجود دارد که ضعیف است.و براے آن طریق دومے است که در آن عبدالرحمن بن شریڪ وجود دارد. ابو حاتم گفته: او در حدیث سست است و نیز سند آن ابو العباس ابن عقده وجود دارد که رافضے است و به دروغ نسبت داده شده است. و در حدیث ابوهریره نیز داوود بن فراهیج است که ضعیف مے باشد.
جواب ابن تضعیف را سیوطے در کتاب(النڪت البدیات) داده است. او مے گوید: فضیل ثقه و صدوق است، و مسلم و چهار نفر دیگر از صاحبان کتب سته به جزء بخارے به حدیث او احتجاج کرده اند و ابن شریڪ را غیر از ابے حاتم و دیگران توثیق کرده اند. و بخارے نیز در کتاب(الادب المفرد) از او روایات نقل کرده است. و ابن عقده از بزرگان حفّاظ است که مردم او را توثیق نموده اند. و او را به جز عصرے متعصّب کسے دیگر تضعیف نکرده است. و جماعتے از علماء از آن جمله قاضے عیاض تصریح به تصحیح آن کرده اند.
جالبتوجه آن که حافظ ابن الصلاح و بعد از او دیگر حفاظ تصریح به تساهل ابن جوزے در کتاب(الموضوعات) کرده اند. به حیثے که بسیارے از احادیث صحیح و ثابت را در آن کتاب آورده و بر روے آن رمز ضعف را گذاشته است.

جعلی دانستن حدیث(سدّ الابواب):

ابن تیمیه می گوید: همچنین است گفتار پیامبر(ص) (و ببندید تمام درها را به جزء درب خانه علی) این حدیث از جمله احادیثی است که سیعه به جهت مقابله با عامه وضع کرده است.
پاسخ: در پاسخ ابن تیمیه کلامی از ابن حجر نقل می کنیم که در ردّ ابن جوزی در مورد این حدیث است. او می گوید: (و در این کار اقدامی بر ردّ احادیث صحیح السند به مجرّد توّهم است.
او بعد از آن طرق این حدیث را بر می شمارد، و می گوید: پس این طرق آشکار از روایات افراد ثقه دلالت دارد بر این که این حدیث دلالت قوی داشته و صحیح است.
حافظ سیوطی می گوید: گفتار ابن جوزی درباره این حدیث که می گوید: این حدیث باطل و جعلی است. ادّعایی است که بر آن دلیلی اقامه نکرده  جزء آن که می گوید: این حدیث مخالف با حدیثی است که در صحیحین آمده است. ولی سزاوار نیست که انسان اقدام بر حکم به جعلی بودن حدیثی کند مگر در صورتی که جمع آن امکان پذیر نباشد. و لازم نیست که اگر الان جمع کردن امکان ندارد بگوییم بعدًا هم ممکن نیست؛ زیرا فوق هر صاحب علمی عالمی دیگر است. و طریق ورع در مثل این موارد این است که انسان بر آن حدیث حکم به بطلان نکند بلکه بر آن توقف نماید تا برای دیگری ظاهر شود آنچه که برای او ظاهر نشده است. و این حدیث از قبیل است. حدیثی است صحیح و مشهور دارای طرق متعددی است و هر طریق آن به طور جداگانه کمتر از مرتبه حسن نیست. و مجموع طرق آن می تواند انسان را به قطع به صحتش بر طریق بسیاری از اهل سنّت برساند. و اما این که این حدیث معارض با حدیثی است که در صحیحین آمده، قبول نداریم؛ زیرا بین این دو معاوضه وجود ندارد.


نام کتاب: سلفی گری(وهابیت) و پاسخ به شبهات

تالیف کتاب: علی اصغر رضوانی


نویسنده مطلب: مینا شریفی


تاریخ ارسال مطلب: ۱۲:۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۸
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مربوطه در وب منتشر خواهند شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهند شد.


مهمترین مطالب
مهمترین مطالب گروه