دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۸
کد مطلب: ۶۶۵۳

حدیث خدمت و دلدادگی در سیره حسینی
سیره شناسی

حدیث خدمت و دلدادگی در سیره حسینی

::> ولایت آنلاین، گروه ثقلین <::
معنا ندارد فردی که خود را حسینی می‌داند از مرام حضرت دست بکشد و تلاشی در این زمینه نداشته باشد. امام حسین(علیه‌ السلام) در راه بندگی خویش، خادم و شیفته پیامبر، قرآن و تعالیم اسلام بود و از خدمت به مردم فروگذار نمی‌کرد.

بسم الله الرّحمن الرّحیم

حدیث خدمت و دلدادگی در سیره حسینی:

معنا ندارد فردی که خود را حسینی می‌ داند از مرام حضرت دست بکشد و تلاشی در این زمینه نداشته باشد. امام حسین(علیه‌ السلام) در راه بندگی خویش، خادم و شیفته پیامبر، قرآن و تعالیم اسلام بود و از خدمت به مردم فروگذار نمی‌ کرد.

امام حسین علیه السلام

امام حسین(علیه‌ السلام) پیشوایی برای انسان‌ ها و انسانیت است. حضرت تمام مردم را برای راهیابی به کشتی هدایت و سعادت راهنمایی کرده و نیازمندان را از سخاوت‌های خویش بی‌ نیاز ساخته است. حضرت عاشق بندگی خدا بود و خدمت به خلق را نیز راهی برای بندگی خدا به شمار می‌آورد. البته حضرت عاشق و شیفته قرآن و تعالیم اسلام نیز بود و در راه احیاء و بقای سیره پیامبراکرم(صلی‌ الله‌ علیه‌ و آله) از هیچ تلاش و کوششی فروگذار نمی‌ کرد. حضرت تا پای جان در راه هدف عالی خویش ایستاد و حتی در آخرین لحظات، خود را بی‌نیاز از مناجات و راز و نیاز با خدا نمی‌دانست.

همگان خود را شیفته و دلداده حضرت اباعبدالله الحسین(علیه‌ السلام) می‌دانند؛ پیر و جوان، کوچک و بزرگ، مذهبی و غیر مذهبی ندارد؛ نقطه اشتراک همه در نوکری امام حسین(علیه‌ السلام) است و خدمت به دستگاه حسینی را افتخاری برای خود به شمار می‌آورند. در این میان و با بررسی سیره و فرموده‌های نورانی خامس آل عبا(علیه‌ السلام) می‌ فهمیم که حضرت خود خدمتگزار دین و مکتب اسلام است؛ مطلبی که در این یادداشت به آن می‌ پردازیم.

1- خدمت به مردم و نیازمندان:
نه تنها امام حسین(علیه‌ السلام) به محرومان و نیازمندان خدمت می‌ کرد و حوائج و نیازهای آنها را برآورده می‌ ساخت؛ بلکه در این زمینه یک خط سیر بلند و نورانی‌ای از خود به جا گذاشته است. حضرت در موعظه‌ های خود به مردم فرمودند: «أَیُّهَا النَّاسُ نَافِسُوا فِی الْمَکَارِمِ، وَ سَارِعُوا فِی الْمَغَانِمِ لَمْ تُعَجِّلُوهُ، وَ اکْتَسِبُوا الْحَمْدَ بِالنُّجْحِ، وَ لَا تَکْتَسِبُوا بِالْمَطْلِ ذَمّاً، فَمَهْمَا یَکُنْ لِأَحَدٍ عِنْدَ أَحَدٍ صَنِیعَةٌ لَهُ رَأَى أَنَّهُ لَا یَقُومُ بِشُکْرِهَا فَاللَّهُ لَهُ بِمُکَافَاتِهِ، فَإِنَّهُ أَجْزَلُ عَطَاءً وَ أَعْظَمُ أَجْراً[وَ] اعْلَمُوا أَنَّ حَوَائِجَ النَّاسِ إِلَیْکُمْ مِنْ نِعَمِ اللَّهِ عَلَیْکُمْ، فَلَا تَمَلُّوا النِّعَمَ فَتَحُوزُوا نِقَماً [۱] ای مردم! در بزرگواری و جوانمردی با یکدیگر رقابت کنید و در به دست آوردن سود نیکوکاری بشتابید. چنانچه در کار خیر عجله نداشته باشید، اگر ناتوانی را توان بخشیدید، و او محبت شما را سپاس نگفت، غمگین نشوید؛ زیرا خداوند کریم است و بزرگ ترین پاداش ها را به شما عنایت خواهد فرمود و یقینا پاداش خداوند با ارزش تر و بزرگ تر است و بدانید ای مردم! بدانید ای مردم که اگر نیازمندی به شما، از بزرگ ترین نعمت های خداوند به شماست. پس هیچ گاه از مراجعه ی آنان خسته نشوید، چرا که[اگر روی گردانید] این نعمت تبدیل به بلا خواهد شد.»
در این خطبه، که تنها بخش کوتاهی از آن ذکر شد؛ به خوبی می‌ توان تلاش‌های امام حسین را برای رفتار سازی بین مردم دید. به علاوه آنکه سفارش  نسبت به فقرا و  نیازمندان خود  خدمت به آنان است.
پس یک فرد هم عصر با امام حسین یا فقیری است که نیازش را حضرت بر طرف کرده، یا نیازمندی است که بر اثر تعالیم حسینی مردم حاجات وی را تأمین می کنند و یا فردی است که با تعالیم حسینی رشد یافته و تربیت شده است. بله امام حسین همانطور که در کمک به نیازمندان پیشگام بود و نقل شده که بر اثر این کمک‌ ها پشت و بازوی حضرت زخم شده بود [۲]؛ در رفتارسازی و تلاش برای رشد و هدایت مردم نیز هر هر خدمتی فروگذار نمی‌ کرد.

2- خدمت به قرآن:
امام حسین(علیه‌ السلام) با پرداختن به تعریفی جامع از قرآن کریم، مردم را برای فهم دقایق و لطائف قرآنی راهنمایی می‌ کرد. حضرت درباره قرآن فرموده بود: «کِتَابُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ[عَلَى‏] أَرْبَعَةِ أَشْیَاءَ: عَلَى الْعِبَارَةِ، وَ الْإِشَارَةِ وَ اللَّطَائِفِ وَ الْحَقَائِقِ فَالْعِبَارَةُ لِلْعَوَامِّ، وَ الْإِشَارَةُ لِلْخَوَاصِّ، وَ اللَّطَائِفُ لِلْأَوْلِیَاءِ، وَ الْحَقَائِقُ لِلْأَنْبِیَاء [۳] کتاب خدا بر چهار چیز استوار است: عبارات و رمزها(اشاره‌ ها) و لطایف و حقایق. عبارات آن برای توده مردم است. اشاره و رموزات، از آنِ خواص و بندگانِ ویژه است. لطایف آن برای اولیاء است و حقایق آن نیز برای پیامبران است.» خود حضرت که حقایق قرآنی را از پیامبر گرفته بود و از لطائف آن آگاهی داشت؛ به عنوان یک خادم قرآن، به دیگران درس تفسیر این کتاب آسمانی را می‌ داد.
حضرت آنقدر شیفته و دلداده قرآن بود که دیگر مدرسان کلام وحی را گرامی می‌ داشت. نقل شده که یکی از فرزندان امام حسین(علیه‌ السلام) نزد معلمی به نام عبد الرحمان در مدینه سوره حمد را آموخت. هنگامی که حضرت از این موضوع مطلع شد؛ معلم را خواست و به او هزار دینار(سکه طلا) و هزار پارچه ارزشمند هدیه داد و فرمود: «وَ أَیْنَ یَقَعُ‏ هَذَا مِنْ‏ عَطَائِه ‏[۴] هدیه من کجا با هدیه او(تعلیم حمد) برابر است.» حضرت آنقدر عاشق و شیفته قرآن کریم بود که به آن افتخار می‌ کرد و علم قرآن را برای خویش فضیلت می‌ دانست. حضرت یکی از خطبه‌ های خویش را اینگونه آغاز کردند: «اللَّهُمَ‏ إِنِّی‏ أَحْمَدُکَ‏ عَلَى‏ أَنْ‏ أَکْرَمْتَنَا بِالنُّبُوَّةِ وَ عَلَّمْتَنَا الْقُرْآن ‏[۵] بار خدایا، تو را سپاس می‌گویم که ما را به سبب نبوت گرامی داشتی و به ما قرآن را آموزش دادی.»

3- خدمت به رسول خدا(صلی‌ الله‌ علیه‌ و آله):
امام حسین(علیه‌ السلام) شیفته و دلداده رسول اکرم بود. این شیفتگی به حدی بود که تا پای جان برای بقای سیره جدش، ایستاد. حضرت اباعبدالله در ابتدای قیام، فرموده بود: «إِنَّمَا خَرَجْتُ أَطْلُبُ الصَّلَاحَ فِی أُمَّةِ جَدِّی مُحَمَّدٍ أُرِیدُ آمُرُ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْکَرِ أَسِیرُ بِسِیرَةِ جَدِّی‏ وَ سِیرَةِ أَبِی عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ فَمَنْ قَبِلَنِی بِقَبُولِ الْحَقِّ فَاللَّهُ أَوْلَى بِالْحَقِّ وَ هُوَ أَحْکَمُ الْحَاکِمِین‏ [۶] همانا من خارج شدم برای در خواست اصلاح در امت جدم محمد، امر به معروف و نهی از منکر را ارده کرده و به سیره جدم و سیره پدرم علی بن ابیطالب عمل کردم. پس کسی که مرا یاری کند حقیقت را قبول کرده  و خداوند به حق افضل است و او بر هر حاکمی حکمران است.» حضرت تمام عمر خود را وقف خدمت به تعالیم نبی مکرم اسلام کرده بود و وقتی که دیدند امت راه سعادت و سیره پیامبر را فراموش کرده؛ دست به قیام زدند. قیامی که اگر نمی‌بود؛ نامی از پیامبر باقی نمی‌ ماند.

4- شیفته و خدمتگزاری برای الله:
تمام این اقدامات حسینی و خدمات ایشان را باید در راه عبودیت و بندگی دانست. حضرت در بالاترین مرتبه‌ های ایمان به خداوند بودند و این ایمان بالا عشق آفرین است؛ همچنانکه در قرآن کریم می‌ خوانیم: «وَالَّذِینَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ [بقره/۱۶۵] آنها که اهل ایمانند کمال محبّت و دوستی را فقط به خدا مخصوص دارند.» آری خدمت، عشق و شیفتگی اباعبدالله(علیه‌ السلام) نسبت به مردم، قرآن، پیامبر و تعالیم اسلام، همگی برخاسته از محبت حضرت نسبت به خداوند بود. محبت و عشقی که در راه خدمت به آن، گودی قتلگاه را هم انتخاب کرد و در آنجا اینگونه زمزمه می‌ کرد: «اَللّهُمَّ![اَنتَ] مُتَعالِى الْمَکانِ، عَظیمُ الْجَبَرُوتِ، شَدیدُ الِْمحالِ، غَنِىٌّ عَنِ الْخَلائِقِ، عَریضُ الْکِبْرِیاءِ...[۷] خدایا! اى بلند جایگاه! بزرگ جبروت! سخت توانمند! بى نیاز از مخلوقات! صاحب کبریای گسترده!...» و باز فرمود: «صَبراً على قضائِکَ یا ربِّ، لا إلهَ سِواکَ یا غیاثَ المُستَغیثینَ، ما لی ربٌّ سِواکَ ولا معبودٌ غیرُکَ، صبراً على حُکْمِک، یا غِیاثَ من لا غِیَاثَ له،...[۸] پروردگارا! بر قضا و قدرت شکیبایى مى ورزم، معبودى جز تو نیست، اى فریاد رس داد خواهان! پروردگارى جز تو و معبودى غیر از تو براى من نیست. بر حکم تو صبر مى کنم ای فریادرس بی‌ یاوران...»

کلام پایانی:
کسی که دلداده حسینی است باید حدیث خدمت و شیفتگی را از اربابش بیاموزد. حضرت اباعبدالله(علیه‌ السلام) در نهایت توان و تا پای جان برای خدمت به خداوند و دین اسلام ایستادگی کرد و در انتها نیز در راه احیای سیره پیامبر و راه خدا، جام شهادت را نوشید.


پیوندها:
[۱]- نزهة الناظر و تنبیه الخاطر، حلوانى، حسین بن محمد بن حسن بن نصر، مدرسة الإمام المهدی(عجل‌ الل ه‌تعالی‌ فرجه)، قم‏، ۱۴۰۸ ق‏، ص۸۱.
[۲]- رک: مناقب آل أبی طالب علیهم السلام، ابن شهر آشوب مازندرانى، محمد بن على‏، علامه‏، قم‏، ۱۳۷۹ ق‏، ج۴، ص۶۶.
[۳]- نزهة الناظر و تنبیه الخاطر، ص۱۱۰.
[۴]- المناقب، ج۶، ص۶۶.
[۵]- الإرشاد فی معرفة حجج الله على العباد، مفید، محمد بن محمد، کنگره شیخ مفید، قم، ۱۴۱۳ ق‏، ج۲، ص۹۱.
[۶]- مناقب آل أبی طالب علیهم السلام، ج۴، ص۸۹.
[۷]- البلد الأمین و الدرع الحصین‏، کفعمى، ابراهیم بن على عاملى‏، مؤسسة الأعلمی للمطبوعات‏، بیروت‏، ۱۴۱۸ ق‏، ص۱۸۶.
[۸]- مقتل مقرم، مقرم، سید عبدالرزاق، مؤسسه الخرسان للمطبوعات، بیروت، ۱۴۲۶ق، ص۲۸۲.


منبع: رهروان ولایت

توسط: اکبری


تاریخ ارسال مطلب: ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مربوطه در وب منتشر خواهند شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهند شد.


مهمترین مطالب
مهمترین مطالب گروه