چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸
کد مطلب: ۶۴۳۷

راه های ارتباط با امام زمان (عج الله)
مهدویت

راه های ارتباط با امام زمان (عج الله)

::> ولایت آنلاین، گروه عقاید <::
اولین طریق عالی برای ارتباط با حضرت مهدی عج الله انجام دادن واجبات و ترک معاصی و گناهان است. ما اگر در کلاس پاکی به این مرتبه برسیم: ۱ -اعضا و جوارح ما پاک از گناه بشود. ۲ -ذهن و افکار ما از خیالات و اوهام پاک بشود. ۳ -قلب ما از رذایل اخلاقی پاک بشود و در این سه بعد طهارت، پاک بشویم، آن گاه است که راه به سوی امام زمان عج الله مانند اتوبان و شاهراه باز است.

بسم الله الرّحمن الرّحیم

راه های ارتباط با امام زمان (عج الله):

1- طهارت نفس:
اولین طریق عالی برای ارتباط با حضرت مهدی عج الله انجام دادن واجبات و ترک معاصی و گناهان است. ما اگر در کلاس پاکی به این مرتبه برسیم: 1 -اعضا و جوارح ما پاک از گناه بشود. 2 -ذهن و افکار ما از خیالات و اوهام پاک بشود. 3 -قلب ما از رذایل اخلاقی پاک بشود و در این سه بعد طهارت، پاک بشویم، آن گاه است که راه به سوی امام زمان عج الله مانند اتوبان و شاهراه باز است.
شهر دامغان، سادات دارد به نام سادات شاه چراغی که سادات بزرگواری هستند. در آن جا سیدی بود به نام سید طاهر شاه چراغی که هم منبری بود و هم شاعر بود. اشعاری بس زیبا همچون در گفته است. ایشان چهل مرتبه در عالم خواب و رؤیا حضرت را زیارت کرده و در قالب اشعار بیان کرده است.
فرمودند: یک وقتی رابطه بین او حضرت بریده شد؛ مثلا اگر هر چهل الی پنجاه روز یک بار حضرت را زیارت می کرد، این بار یک سال طول کشید. خوب معلوم است یک انسان که با حضرت در خواب هم رابطه دارد فریادش بلند است. 
دائما می سوخت و با سوز گداز می گفت: آقا جان، یابن الحسن! چرا قطع رابطه کردی، چرا به سراغ من نمی آیی؟!
عزیزا کاسه چشمم سرایت
میان هر دو چشمم خاک پایت
از آن ترسم که غافل پا نهی تو 
نشینه خار مژگانم به پایت
می دانی بابا طاهر در این دو بیت شعر چه می گوید، خیلی جالب است؛ یعنی کسی که عاشق امام زمان است، کسی که طالب ملاقات و دیدار است، نه تنها گناه نمی کند، بلکه مواظب است که خار مژه های چشمش نیز به پای حضرت فرو نرود. یعنی مراقب است مبادا دل حضرت را آزرده کند، حتی با انجام عمل مکروه.
حدود یک سال طول کشید. بعد از گذشت یک سال، حضرت را در خواب زیارت کرد. گفت: آقا جان من که سوختم، داشتم می مردم، چه شد که یکمرتبه یک سال رابطه را بریدی و قطع کردی؟
امام زمان عج الله فرمودند: سید طاهر شاه چراغ، چرا هر منزلی می روی؟ چرا هر غذایی را می خوری؟ به خانه کسی رفتی که غذای او مشکل داشت. غذایش حرام بود. غذای حرام خوری، نتیجه غذای حرام جدایی بین من و تو شد. تا یک سال پاکسازی کردی، دوباره رابطه برقرار شد.

یک قاعده اخلاقی، عرفانی:
علمای اخلاقی یک اصطلاح قشنگ صادرات و واردات دارند. می گویند: شما دم غروب که می خواهی محاسبه نفس کنی و ببینی چه گناه و معصیتی از شما سر زده، ببین وارداتت چه بود؛ اگر وارداتت غذای پاک و حلال بود، بدان صادرات شما هم اعمال خوب است. اگر وارداتت حرام، شبهه ناک، غذای نجس و آلوده بود، صادراتتان هم آن روز وضعش خراب است. «یا ایها الرسل کلوا من الطیبات و اعملوا صالحا» سوره مبارکه مؤمنون، آیه 51 ای انبیاء! غذای پاک و حلال بخورید و اعمال شایسته انجام بدهید. این دو جمله چه تناسبی با هم دارد؟ یعنی هر که می خواهد نماز زیبا، عبادات خالص انجام دهد، در خوردن غذا مواظب باشد؛ ببیند چه غذای را میخورد. هر غذایی را حق ندارد بخورد؛ «فلینظر الانسان الی طعامه» سوره عبس، آیه 24. این آیه دو معنا دارد: معنای اول: خدای منان یک تیر و دو نشان کرده است. می فرماید: بشر نیاز به غذا دارد، هم غذای جسمی و هم غذای فکری و قلبی. «فلینظر الانسان الی طعامه»؛ انسان باید بیندیشد و بنگرد به غذایش؛ نگاه کند و هر غذایی را وارد بدن نکند. 
معنای دوم: «فلینظر الانسان الی علمه ممن یاخذه» بحار الانوار، ج 2، ص 96. امام صادق علیه السلام فرمود: انسان به غذای فکری و به غذای روحی و قلبیش هم باید نگاه کند؛ علمت را از کجا می گیری؟ علمت را از چه کتابی می گیری؟ آیا از قرآن، از احادیث و روایات، از نهج البلاغه و صحیفه سجادیه می گیری، یا دنبال هر کتاب و هر نویسنده ای، و هر قلم مسموم و آلوده ای حرکت می کنی. فلینظر الانسان الی طعامه؛ انسان باید به غذای فکری و روحی اش نگاه کند و ببیند از کجا غذا می گیرد. انسان باید مواظب محرمات و واجبات باشد. این اولین قدم و وسطین قدم و آخرین قدم است  که این قدم تا آخر با من و شما هست.
2 -ایثار و از خود گذشتگی:
دومین راه برای رسیدن به محضر مبارک و نورانی آقا امام زمان عج الله ایثار است. یعنی انسان یک خواهش های نفسانی دارد، یک محبت های مجازی به دنیا دارد که اگر موفق شد و از شهوت گذشت، از غضب گذشت و از دنیا گذشت و عبور کرد، به برکت ایثار و از خود گذشتگی و پا روی نفس اماره گذاشتن، به خدا می رسد، به امام زمان عج الله می رسد، به حقایق و معارف می رسد. شرط اساسی ایثار و از خودگذشتگی است.

نزدیکی راه خدا:
خواجه عبد الله انصاری می گوید: از این جا تا به خدا هزار منزل است. سر انسان سوت می کشد. صد منزل، هر منزلی ده قدم، صد ضرب در ده چقدر می شود؟ هزار منزل. این سخن خواجه عبدالله انصاری است. اما دو جمله از دو امام معصوم بشنوید. 
جمله اول: امام معصوم ما در دعا و مناجاتش عرضه می دارد: «و ان الراحل الیک قریب المسافه» مفاتیح الجنان، دعای ابوحمزه ثمالی. خدایا راه کوچ کننده به سوی تو نزدیک است. 

ز این جا تا پیش خدا هزار قدم است؟! چه کسی گفته است صد منزل است و هر منزل ده قدم؟ من در همان منزل اولش بحث دارم، هر منزلی یک سال، هزار سال، بعد هم معلوم نیست رسیدم یا نرسیدم.
امام معصوم می فرماید: راه دور نیست، نزدیک است «با کریمان کارها دشوار نیست» آشتی کردن، حرف زدن و نزدیک شدن به کریم خیلی آسان است. ببین امام سجاد علیه السلام در مناجات مریدین چه می گوید: «سبحانک ما اضیق الطریق علی من لم تکن دلیله و ما اوضح الحق عند من هدیته سبیله» مفاتیح الجنان، مناجات خمسه عشر امام سجاد علیه السلام، مناجات المریدین. خدایا آن که تو او را رها کردی چقدر راه برای او تنگ و باریک است و آن کس که تو دلیل و راهنما و رهبر او هستی راهش چقدر روشن و واضح و نزدیک است. به امام سجاد علیه السلام عرضه داشتند: آقا! حسن بصری رئیس درویش ها و صوفیه حرف های عجیب و غریبی می زند. چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند. حضرت فرمودند: حسن بصری به مردم چه می گوید؟ عرضه داشتند: یابن رسول الله! حسن بصری می گوید: «العجب ممن نجی کیف نجی»: همه تحیرها و تعجب ها و شگفتی ها در این است که یک انسان چطور نجات پیدا می کند و اهل بهشت می شود؟ چگونه انسان راه را پیدا می کند؟ به تعبیر دیگر هر کس به طرف خدا رفت باید تعجب کند. این سخن، سخن حسن بصری است.
امام سجاد علیه السلام فرمود: حسن بصری بیخود گفته است، این طور نیست. من می گویم: «العجب ممن هلک کیف هلک مع سعه رحمه الله»: همه تعجب و تحیر این جاست که با گستردگی رحمت و مهربانی خدا باز هم انسان اهل جهنم بشود. اگر جهنمی دیدی تعجب کن، نه بهشتی. خدایی که می گوید: من نیت گناه را نمی نویسم. خدایی که. می گوید: اگر گناه کردی هفت ساعت به تو مهلت می دهم. می دانید چرا فرموده هفت ساعت؟ به این نکته ظریف توجه کنید: ما اگر اوقات نمازی های یومیه را حساب بکنیم حدودا هفت ساعت به هفت ساعت می شود. یعنی آن قدر مهلت می دهم که موقع نماز بشود، یک استغفار کند، بگوئیم: ننویسید. هفت ساعت مهلت می دهم،  بعد از هفت ساعت می نویسم. باز هر وقت توبه کرد پاک می کنم، این مال گناه. اما برای ثواب اگر نیت کنی می نویسم. اگر انجام دادی بلافاصله حداقل ده برابر می نویسم . راستی با این وجود راه رفتن به سوی این خدا مشکل است؟ خدا را لولو معرفی نکنیم. 
خدا هلو است نه لولو. خدا مهربان است. 

یک قدم تا به خدا:
از عارفی سوال کردند از این جا تا به نزد خدای منان چه مقدار راه است؟ فرمود: یک قدم، نه هزار قدم. خیلی تعجب کردند. گفتند: یک قدم؟! فرمود: بله. گفتند: این یک قدم کدام است؟ فرمود: پا بگذار روی خودت. انسان خودش را نبیند. پا بگذار روی خواسته های مادی ات، پا بگذار روی هوای نفست، پا بگذار روی رذایل اخلاقیت، از این جا تا نزد خدا یک قدم است. پا گذاشتن بر خویش و رسیدن به خدا. مگر غیر از این است که خدای منان همین یک قدم را به موسی بن عمران کلیم الله فرمود: «یا بن عمران دع نفسک و تعال»؛ موسی می خواهی پیش من بیایی؟ نفس را بگذار، انانیت و منیت خودت را بگذار و بیا. راه یک قدم است، خودت را بگذار و حرکت کن. 
هر کس که می خواهد با امام زمان عج الله آشنا بشود، رابطه فردی، رابطه درونی، و رابطه ظاهری برقرار بکند، باید از نفس و از خواهش ها و خواسته های نفسانی و مادی و دنیوی بگذارد. هر کجا سر دو راهی گیر کرد، بین خدا و خرما، خدا را انتخاب بکند.
بت پرستی از خرما بتی درست کرده بود و آن را پرستش می کرد. یک وقت قحطی شد. در قحطی انسان، انسان را می خورد. می دانید امام رضا علیه السلام چه فرمود؟ فرمودند: مردم دائم می گویند: روزگار بد شده است. خیر، تو بد شده ای، چرا می گویی: روزگار بد شده است؟ زمان سر جایش هست. مگر زمان چیست؟ یک حرکت وضعی و انتقالی زمان را به وجود می آورد. فرمود:  بشر اگر بد شود از گرگ هم بدتر است. چرا؟ هیچ گاه گرگ گوشت گرگ را نمی خورد، اما انسان چی؟ انسان گوشت انسان را می خورد. قحطی آمده، قشنگ سر بچه اش را می برد و می خورد. 
حالا با خرما بت درست کرده بود و خرما را به عنوان خدا پرستش می کرد، قحطی آمد، تبر گرفت به دستش، می رفت جلو می گفت: خوب اگر این خدای توست و او را پرستش می کنی، چرا می خواهی او را بکشنی و بخوری؟! اگر چنین کاری بکنی دیگر خدا نداری! می آمد عقب با خود می گفت: من می خواهم این خدا را پرستش کنم اگر خرما نباشد از گرسنگی می میرم، چه کنم؟ بین خدا و خرما گیر کرده اند. می دانید آخر چه کرد؟ گفت: فعلا این خدا را می خوریم بعد که وضعمان خوب شد یک خدای دیگری می سازیم.
دین به دنیا فروختن
بشر حواسش باشد، دائما سر دو راهی خدا و خرماست، نماز یا دنیا، مسجد یا دنیا، قرآن یا دنیا، امام زمان یا دنیا. «اولئک الذین الشتروا الضلاله بالهدی فما ربحت تجارتهم و ما کانوا مهتدین» سوره بقره، آیه 16.
یوسف فروشان خرند، یوسف فروشند تا چه خرند!؟ انسان یوسف را بفروشند؟! انسان امام زمان عج الله را بفروشند؟! چه می خواهد بخرد؟ هر که می خواهد به خدا برسد، هر که می خواهد به امام زمان عج الله برسد، باید از سر سفره دنیا، از سر سفره خرما، از سر سفره شهوت، از سر سفره غضب، بر خیزد و در این مسیر و دو راهی خدا را انتخاب بکند. امام زمان را انتخاب بکند. اگر در دو راهی خدا و خرما، خدا را انتخاب کرد، این موفق به ملاقات می شود و گرنه از ملاقات خبری نیست.
قرآن هم می فرماید: «لن تنالوا البر حتی تنفقوا مما تحبون» سوره مبارکه آل عمران، آیه 92. هرگز به حقیقت ایمان، هرگز به خدا، هرگز به نیکی و خوبی نمی رسید، مگر آنچه را دوست دارید از آن بگذرید و سر سفره خدا بنشینید. «دع نفسک و تعال» ای پسر عمران، خودت را بگذار و بیا. ممکن نیست انسان با انانیت و منیت برود با خدا و با حضرات ائمه معصومین علیهم السلام آشنایی پیدا بکند. تمام کسانی که به محضر امام زمان عج الله رسیدند در این کلاس بودند و تمرین کردند. سر دو  راهی ها خدا را انتخاب کردند.
ما باید از گروه خراباتی ها باشیم. اصلا می دانید چرا به آن ها خراباتی می گویند؟ 
تو که نابرده ای ره در خرابات 
تو که نا خونده ای درس سموات
تو که سود و زیان خود ندانی
به یارون کی رسی هیهات هیهات
به جایی می گویند خرابات که انسان شخصیت قلابی و خانه عنکبوتیش را خراب کند وقتی خودش را خراب کرد، خانه مادی و طبیعی اش را خراب کرد، آن گاه صدایش می زنند بیا تا آبادت کنیم، «و من یخرج من بیته مهاجرا الی الله» سوره مبارکه نساء، آیه 100.
اگر پرده پندار مان را دریدیم و حیله و چاره اندیشی را شکستیم، فقط خوبی ها را انتخاب و عمل کردیم، آن گاه است که به خدا می رسیم، آن گاه است که رابطه معنوی و ظاهری با آقا امام زمان عج الله برقرار می کنیم. مردان خدا رمز موقعیت و بیداری شان این نکته بود. ایثار کردند و از خود گذشتگی نشان دادند.


از حجه الاسلام والمسلمین حسین گنجی


نویسنده کبری شعبانی


تاریخ ارسال مطلب: ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۸/۹/۱۰
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مربوطه در وب منتشر خواهند شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهند شد.


مهمترین مطالب
مهمترین مطالب گروه