چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸
کد مطلب: ۶۴۱۶

گناه عامل دوری ما از امام زمان (عج الله)
مهدویت

گناه عامل دوری ما از امام زمان (عج الله)

::> ولایت آنلاین، گروه عقاید <::
حضرت آیت الله بهاء الدینی فرمودند: بدانید ما یک مهمان بسیار عزیزی داریم، این مهمان عزیز فرودگاه و منزلگاهش قلب ما، جان ما و دل ماست، حواستان باشد. کاری نکنید که آزرده اش کنید و از قلب و جان و دل شما بیرون برود.

بسم الله الرّحمن الرّحیم


گناه عامل دوری ما از امام زمان عج الله:

وظیفه شیعه در زمان غیبت چیست؟ غیبت امام زمان عج الله در اثر گناه و معصیتی است که ما انجام داده ایم. مرحوم خواجه نصیر در باره امام زمان سه جمله زیبا دارد «وجوده لطف و تصرفی لطف آخر و غیبته منا» وجود امام زمان عج الله لطفی است و تصرفی. او لطفی دیگر و غیبت آن حضرت از جانب در این جا سه لطف بحث است: یکی مربوط به شیعه است. اما لطفی که منسوب به خداست، این است که برای جهان امام بیافریند، برای جهان انسانی جامع و کامل و فردی که واسطه فیض و شمع گونه و شمع صفت باشد برای جهانیان خلق کند که خدا این کار را کرد و این لطف را خدا خودش بر خودش واجب کرده است. لطف دوم مربوط به امام زمان عج الله می شود که در دل ها و در جهان ماده و معنا تصرف کند و کار امامت خود را انجام بدهد که انجام می دهد. این لطف را نیز آن حضرت بر خویشتن واجب نموده است.
اما لطف سوم این است که شیعه حضرت را بپذیرد، دوستان پیرو فرامین و نواهی امام زمان باشند؛ هر چه را او دوست دارد دوست بدارند و با هر چیزی که او دشمن است دشمن باشند. هر چه او می خواهد انجام دهند و چه را او اکراه دارد از آن منصرف بشوند. اما شیعه این کار را نکرد، لذا خواجه نصیر می فرماید: «و غیبته منا». لطف سوم را ما انجام ندادیم، ما آماده پذیرایی و آماده پذیرش ورود امام زمان عج الله نشدیم.
حضرت آیت الله بهاء الدینی در یکی از جلسات خصوصی صبحت های جالبی می کردند. از جمله فرمودند: بدانید ما یک مهمان بسیار عزیزی داریم، این مهمان عزیز فرودگاه و منزلگاهش قلب ما، جان ما و دل ماست، حواستان باشد. کاری نکنید که آزرده اش کنید و از قلب و جان و دل شما بیرون برود. فرمودند: اسمش را هر چه می خواهی بگذار، که بنده این گونه بهره بردم که این میهمان عزیز امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف می باشد.
بهار مردم
در یکی از زیارت ها از امام زمان عج الله به عنوان «ربیع الانام» یاد شده است: «السلام علی ربیع الانام»: سلام بر بهار مردم. فصل بهار، فصل اعتدال است. فصل بهار حرارت تابستان را ندارد. فصل بهار سرما و سوز و گذار زمستان را ندارد. فصل بهار خزان و مردگی پاییز را ندارد. دل هر انسانی دارای چهار فصل است: یا در شدت شهوت؛ چه شهوت در کلام، چه شهوت در طعام، چه شهوت در دنیا و مسائل مادی. این دل، دل تابستانی است. به درد خدا و امام زمان عج الله نمی خورد. بعضی دل ها همیشه مثل زمستان، هوایی ابری، پر رعد و برق و سرد دارد. این دل، دل مرده است. دل زمستانی مثل زمینی می ماند که مرده است. این دل هم به درد نمی خورد. دل پاییزی پژمرده است. عشق ندارد، محبت ندارد، این دل هم فایده ای ندارد.
دلی ارزش دارد معتدل باشد، از گناه و آلودگی و رذایل اخلاقی نجات پیدا کند و از مردگی خلاصی یابد، امام سجاد علیه السلام مناجاتی دارد به نام مناجات التائبین .پانزده مناجات از امام چهارم زین العابدین علیه السلام است که هر کس بخواهد عشقش به خدا زیاد شود، هر که می خواهد از غیر خدا بریده شود، هر که می خواهد با خدا انس بگیرد مقید شود هر شبی یکی از این مناجات ها را بخواند
در این مناجات که اولین مناجات هم هست می فرماید: «الهی البستنی الخطایا ثوب مذلتی و جللنی التباعد منک لباس مسکنتی، و امات قلبی و منیتی». خدایا، خطا و گناهان مرا لباس خواری و ذلت پوشانده و دوری تو جامه عجز و بینوایی بر تنم انداخته و جنایت بزرگ (هوای نفس پرستی) مرا دل مرده ساخته است. پس با پذیرش توبه ام باز این دل مرده ام را زنده گردان، ای مقصد و مقصود و مطلوب و آرزوی من! مناجات خیمه عشر امام سجاد علیه السلام، مناجات التائبین. خدایا! جنایت عظیم، گناه و رذائل اخلاقی، قلبی مرا میرانده. قلب من دیگر احساس حیات نمی کند، دیگر نمی تواند حقایق و معارف را بگیرد.
می دانید بهار دل چیست؟ چه زمانی شکوفا می شود؟ چه زمانی غنچه و گل می دهد؟ هر زمانی که امام زمان عج الله وارد این دل شود. «السلام علی ربیع الانام»: سلام بر بهار مردم؛ یعنی دل با وجود امام زمان عج الله بهار خواهد شد.

جزیره خضراء:

این همه بحث راجع به جزیره خضراء می‌شود، جزیره خضراء کجاست؟ یکی می گوید: شرق عالم است، یکی می گوید: غرب عالم است، یکی می گوید: جزیره بر مود است، عزیز دلم چرا این قدر ما گم و گیجیم؟! 
عزیز دلم کنار دریایی، چرا دنبال امام زمان این طرف و آن طرف می گردی؟!
نزدیک تر از قلب منی با من مهجور
دوری ز من است و ز تو ما را گله ای نیست
دنبال جزیره خضراء می گردی؟ اولا آیا پیداش کرده ای یا نه؟
بعدهم بر فرض پیدا کردن آیا می توانی بروی، یا نه؟ بعد از توانستن آیا امام زمان راهت می دهد، یا نه؟ این اشتباه است.
ای صفی دیدی که آخر یار اندر خانه بود
گشتنت گرد جهان افسانه بود
آن که جوید حرمش گو به سری کوی دل آی
نیست حاجت که کنی قطع بیابانی چند
یکی از دوستان از حضرت آیه الله بهجت درباره جزیره خضراء پرسید. حضرت آیه الله بهجت فرمودند: جزیره خضراء آن دلی است که امام زمان در آن تاب بیاورد. اگر امام زمان عج الله در دلت آمد، آن دل جزیره خضراء است. مردم باید دور این دل بگردند. دنبال جزیره خضراءکجا می گردی؟ امام زمان همراه توست. چرا ما باید حضرت را منحصر و محصور در آن جا کنیم ؟! یقینا بدانید که امام زمان عج الله از رگ گردن به من و تو نزدیک تر است. «و غیبته منا». ما حرکت نداشتیم. ما لطف را قبول نکردیم. امام زمان عج الله در آن توقیع شریف که به شیخ مفید نوشتند، فرمودند: می دانید چرا شما مرا نمی بینید؟ یا می بینید اما نمی شناسید؟ این به خاطر آن عهد سلفی بود که قدما انجام دادند، شما ترکش کردید، آن ها وابسته به ما بودند و به در خانه ما می آمدند، اما شما به مرحله ای رسیدید که کم کم احساس استقلال کردید. من نمی خواهم در این جا پرده برداری بکنم که ما چه کردیم که از شرمندگی باید سر به زیر ببریم! ممکن است کسی بگوید: دشمنان این کارها را کردند. اگر دشمنان این کارها را انجام دادند، چرا من نباید حضرت را ببینم؟ چرا من نباید از فیض وجود اقدسش بهره‌مند شوم؟ چرا من نباید عاشق و واله و شیفته اش باشم؟ چرا من نباید شعارم این باشد: 
خوشتر از ایام عشق ایام نیست
صبح روز عاشقان را شام نیست
چرا من نباید جزء منتظرین واقعی حضرت باشم.
منتظر یعنی نشان از بی نشان
آسمانی پر و ز نور و کهکشان
منتظر یعنی وجود بی وجود
دائما از غربت گل در سجود
و چرا ؟ و چرا؟ و چرا؟
در آغوش امام زمان عج الله
آیا من می توانم با حضرت رابطه پیدا کنم؟ بله. خود حضرت فرمودند: می توانی. سید بحر العلوم با مرحوم میرزای قمی هم مباحثه بود. میرزای قمی به دیدن سید بحر العلوم رفت و فرمودند: من و تو با هم، هم مباحثه بودیم، درس من از درس تو بهتر بود.
خودت هم می دانی که گاهی درس را نمی فهمیدی، من درس استاد را برایت تقریر و بیان می کردم. چه شد که این همه جلو زدی؟!  
می دانید چرا به او بحر العلوم می گویند؟ کسی که علم فراوان دارد، به او علامه می گویند. امام سید در تمام علوم علامه بود. او دریای علم ها بود. بالاتر از بحر العلوم بود. مرحوم کاشف الغطاء فرموده بودند: اگر تمام فقه را در دریا بریزند مجددا قادرم با قوه حافظه ام همه را بنویسم. ایشان با این ژرفا و عمق علوم با تحت الحنک عمامه اش گرد و غبار نعلین سید بحر العلوم را پاک می کرد. چه بوده است آن سید بزرگوار!
به میرزای قمی فرموده بودند: در جواب سؤال تو چه بگویم؟ در حالی که امام زمان عج الله یک روز مرا بغل کرد و چنان فشار داد که علوم اولین و آخرین را به من آموخت. چیزهایی که با خواندن به سینه انسان نمی آید.
علمی که حقیقی است در سینه بود
درسی نبود هر آنچه در سینه بود
صد خانه کتاب تو را سوی ندهد
باید که کتابخانه در سینه بود
«اقرا کتابک کفی بنفسک الیوم علیک حسیبا» کتابت را بخوان، کافی است که امروز خود حسابگر خویش باشی! سوره مبارکه اسرا، آیه 14. فرموده: «غیبته منا» ما باعث شدیم تا امام زمان از ما دور باشد؛ یعنی ما از امام زمان عج الله دور هستیم و گرنه او به ما از قلب ما نیز نزدیک تر است.


منبع: ارتباط معنوی با حضرت مهدی (عج الله)
از حجه الاسلام والمسلمین حسین گنجی


نویسنده کبری شعبانی


تاریخ ارسال مطلب: ۱۳:۴ - ۱۳۹۸/۸/۲۴
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مربوطه در وب منتشر خواهند شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهند شد.


مهمترین مطالب
مهمترین مطالب گروه