چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸
کد مطلب: ۶۳۷۹

بدون شک از اعمال ما سوال می‌شود!
مواقف قیامت

بدون شک از اعمال ما سوال می‌شود!

::> ولایت آنلاین، گروه عقاید <::
قیامت مراحلی زیادی دارد و ممکن است در برخی مراحل از انسان سوال نشود.

بسم الله الرّحمن الرّحیم

بدون شک از اعمال ما سوال می‌شود!

قیامت مراحلی زیادی دارد و ممکن است در برخی مراحل از انسان سوال نشود.

پرسش در قیامت

شبهه: قرآن در مورد سوال از انسان، تنافض گویی کرده و یک بار گفته است از اعمال شما می‌پرسیم و یک بار گفته است نمی‌پرسیم.

پاسخ: شاید در مراحل اولیه قیامت این سوال و پرسش واقع شود، سپس در مراحل بعدی نیازی به سوال و پاسخ نباشد و بر اساس چهره‌ی آنان قضاوت شود.

پاسخ:
با نگاه اولیه به قرآن کریم به دو دسته از آیات برخورد می‌ کنیم، آیاتی مانند: «فَیَوْمَئِذٍ لَا یُسْأَلُ عَنْ ذَنْبِهِ إِنْسٌ وَلَا جَانٌّ [الرحمن/39]  در آن روز، هیچ کسی از انس و جن، از گناهش پرسش نمى‌ ‏شود» که می‌ گوید هیچ سوالی از گناهان انسان و جنیان پرسیده نمی‌ شود و آیاتی مانند «وَ قِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْؤُلُون [صافات/24] آن‌ها را متوقف سازید که باید از آن‌ ها سؤال شود» یا این‌ که می‌ فرماید: «فَوَ رَبِّکَ لَنَسْئَلَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ عَمَّا کانُوا یَعْمَلُونَ [حجر/92] به پروردگارت سوگند که از همه آن‌ها سؤال مى ‏‌کنیم، از کارهایى که انجام دادند» که گویای این است که از تمام انسان‌ها و از اعمال‌ شان سوال پرسیده می‌ شود؛ لذا ممکن است تصور شود که این آیات با هم تعارض دارند و در یک آیه سخن از پرسش از اعمال وجود دارد و در آیه دیگر سخن از عدم پرسش است.

در پاسخ به این سوال باید گفت: قیامت یک روز بسیار طولانى است و انسان از مواقف و گذرگاه‏‌هاى متعددى باید بگذرد و در هر صحنه و موقفى باید مدتى بایستد، طبق بعضى از روایات این مواقف پنجاه موقف است، در بعضى از این مواقف مطلقا سؤالى نمى‏‌ شود، بلکه «رنگ رخساره خبر مى‏‌دهد از سر درون» و در بعضى از مواقف مهر بر دهان انسان گذارده مى ‏‌شود و اعضاى بدن به شهادت بر علیه او بر مى‏‌ خیزند [یس/65] در بعضى دیگر از مواقف، از انسان‌ها دقیقا پرسش مى‏‌ شود مانند آیاتی که گذشت؛ و در بعضى دیگر، انسان‌ها به جدال و دفاع و مخاصمه بر مى ‏‌خیزند [نحل/111] خلاصه هر صحنه‌‏اى شرایطى دارد و هر صحنه از صحنه دیگر خوفناک‌ تر است.[1]

موید این تفسیر، آخر همان آیه ایست که می‌ فرماید از انسان‌ ها سوال نمی‌ شود، در ادامه آیه می‌ فرماید: «یُعْرَفُ الْمُجْرِمُونَ بِسِیماهُم [الرحمن/41] مجرمان با قیافه‏‌هایشان شناخته مى‏‌شوند» یعنی صورت آنان به نحوی است که مشخص است بهشتی هستند یا جهنمی؛ در آیه‌ ای دیگر این نشانه را این‌چنین توضیح می‌ دهد: «وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ مُسْفِرَةٌ ضاحِکَةٌ مُسْتَبْشِرَةٌ وَ وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ عَلَیْها غَبَرَةٌ تَرْهَقُها قَتَرَةٌ [عبس/38-41] در آن روز چهره‏‌هایى درخشان و نورانی‌اند، و چهره‏‌ هایى تاریک که سیاهى مخصوصى آن را پوشانده است». لذا آن جایی که صورت و حالت آن گویای سر دورن است، نیازی به پرسش نیست و آن جایی که چنین نیست نیاز است. شاید در مراحل اولیه قیامت این سوال و پرسش واقع شود، سپس در مراحل بعدی نیازی به سوال و پاسخ نباشد و بر اساس چهره‌ی آنان قضاوت شود.


پیوندها:
[1]. مکارم شیرازى ناصر، تفسیر نمونه، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ اول، 1374 ش، ج‏23، ص 156.


منبع: رهروان ولایت

توسط اکبری


تاریخ ارسال مطلب: ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۸/۲۱
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مربوطه در وب منتشر خواهند شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهند شد.


مهمترین مطالب
مهمترین مطالب گروه