چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸
کد مطلب: ۶۲۹۵

نظریه سید بن طاووس درباره ملاقات با امام زمان (عج)
مهدویت

نظریه سید بن طاووس درباره ملاقات با امام زمان (عج)

::> ولایت آنلاین، گروه عقاید <::
راه رسیدن به سوی امام زمان عج الله فراوان و مانند اتوبان باز است، اما نه برای هر کسی، بلکه برای آنان که خدای منان اراده فرموده است به آن ها ارزش بدهد و خدا اراده فرموده است آن ها را اکرام بکند و کسانی که در نزد خدا کرامت دارند.

بسم الله الرّحمن الرّحیم

نظریه سید بن طاووس درباره ملاقات با امام زمان(عج الله):

این شخصیت والا، سید بن طاووس که می گویند: از اول بلوغ و تکلیف گناه نکرده است کتابی دارد به نام «کشف المحجه لثمره المهجه». این کتاب وصیت نامه ای است که یک دوره معارف را در بر دارد. کتاب عجیب و غریبی است. یک کتاب کم نظیر یا بی نظیر است در رشته خودش، که برای سید محمد نوشته است.
در  آن کتاب می فرماید: «سید محمد! اعلم ان الطریق الی امامک مفتوح لمن یرید الله عز و جل کرامته علیه». سید محمد! یک وقت نگویی، یک وقت پندارت چنین نباشد که راه به سوی امام زمان عج الله مسدود است. نه راه به سوی امام مفتوح است، راه رسیدن به سوی امام زمان عج الله فراوان و مانند اتوبان باز است، اما نه برای هر کسی، بلکه برای آنان که خدای منان اراده فرموده است به آن ها ارزش بدهد و خدا اراده فرموده است آن ها را اکرام بکند و کسانی که در نزد خدا کرامت دارند.
پس اعتقاد سید بن طاووس بر این است که راه به سوی امام زمان عج الله برای گروهی از افراد و انسان ها باز است.

اشتها و میل به زیارت حضرت مهدی علیه السلام:

برای خدا شناسی و برای اثبات وجود خدا، بزرگان ده دلیل اقامه می کنند. یکی از دلایل دهگانه دلیل اشتهاست. دلیل اشتها یعنی چه؟ می گویند: ما دو گونه اشتها و میل داریم، یکی اشتها و میل کاذب است؛ مثل بهانه گیری بچه ها؛ گرسنه نیست، فقط بهانه می گیرد. که این میل ها ریشه و اساس ندارد، بلکه بر مبنای تخیل است.
 اما یک سری از میل ها، میل های صادق است. من و شما گرسنه می شویم، آیا می توانیم بگوییم دروغ است؟ گرسنه می شویم، اگر غذا به ما نرسد می میریم. تشنه می شویم، اگر به من و شما آب نرسد از تشنگی می میرویم. این اشتها صادق است. من و شما در زمستان میل به گرما داریم، این اشتها صادق است. 
ما وقتی درون و غرایز بشر را مورد تفحص و آزمایش قرار می دهیم می بینیم: بشر میل به معنویات دارد، میل به پرستش دارد، می خواهد کسی را، چیزی را بپرستد، خود میل و کشش درونی و میل به پرستش، دلیل بر این است که این جهان خدایی دارد که من و شما میل داریم او را بپرستیم. منتها آنچه مورد پرستش واقع می شود مانند ما باید ناقص نباشد، عاجز نباشد، ظالم نباشد، ممکن نباشد، نیازمند و محتاج نباشد.
بشر اشتهای به بی نهایت دارد، بشر اشتهای به معنویات دارد، خود این اشتها دلیل بر وجود بی نهایت، یعنی خدا، معنویات، حقایق و معارف است. 
حالا همین دلیل اشتها را بیاییم درباره امام زمان مطرح کنیم. 
راستی شما میل و اشتهای دیدن امام زمان عج الله را ندارید؟ این اشتها و میل در وجود من و شما هست یا نیست؟ دعاها، اشعار، سوز و گدازها، سر به بیابان ها گذاشتن، همه دلیل بر اشتهای انسان عاشق و شائق است. آیا بی جهت فریاد می زند:
آیا بیخودی فریاد می زند:
غم عشقت بیابان پرورم کرد
هوای وصل بی بال و پرم کرد
به مو گفتی صبوری کن صبوری 
صبوری طرفه خاکی بر سرم کرد
همین طور بدون هیچ دلیلی صبح جمعه می نشیند و فریاد می زند:«لیت شعری این استقرت بک النوی»: آقا جان! ای کاش می دانستم کجایی؟ بیخود می گوید:«عزیز علی ان اری الخلق و باتری»: بر من سخت است، بر من دشوار است، مردم را ببینم، اما تو را نبینم و زیارت نکنم؟ بی جهت می گوید:«و اره سیده یا شدید القوی، و ازل عنه به الاسی و الجوی و برد غلیله یا من علی العرش استوی» مفاتیح الجنان، بخش هایی از دعای شریف ندبه. ای خدای مقتدر لطف کن و به ظهورش ما را از غم و سوز دل برهان، و حرارت قلب ما را فرو نشان. دعای ندبه یعنی اشتهای شیعه به دیدن امام زمان عج الله.
زیارت آل یاسین، دعای عهد، زیارات دیگر، توسلات، همه و همه دلیل بر اشتهای من و شماست. ما میل و اشتها داریم که به آقا امام زمان عج الله برسیم. اگر راه نبود، اگر راه بسته بود، خدای منان این اشتها را در وجود من و شما قرار نمی داد. خود اشتها و میل، دلیل بر وجود طریق است. دلیل بر وجود راه است، دلیل بر سیر شدن، سیراب شدن و اشباع شدن با رویت و با ملاقات و دیدار آقا امام زمان عج الله است.

نظر مرحوم آیت الله قاضی درباره ملاقات با امام زمان عج الله:

بعضی از شاگردان مرحوم آیت الحق سید علی قاضی از او سؤال کرده بودند آیا ممکن است. در این عصر و زمان خدمت امام زمان عج الله رسید؟ اگر از بعضی ها این سؤال بشود ممکن است بگویند: نه، راه مسدود است. مورچه داشت در آب غرق می شد فریاد می زد آی… عالم را آب برد. مورچه دومی آمد و گفت: ساکت باش، آرام بگیر، خودت داری غرق می شوی من که سالم هستم. انسان که زیر آوار می ماند فکر می کند همه شهر زیر آوار مانده اند. آن کسی که غرق شده است و راهی برای خودش نمی بیند برای همه هم نسخه می دهد و می گوید: آقایان من رفتم نرسیدم، برای شما هم راه وجود ندارد. اگر تو نرسیدی، مردم گناهشان چیست؟
مرحوم آیت الله قاضی در پاسخ این سؤال جواب عالی و شایسته‌ای دادند؛ فرمودند: خدمت خدا می شود رسید، خدمت بنده خدا نمی شود رسید؟! خدا اجازه داده خدمتش برسیم؛ نماز یعنی به محضر خدا رسیدن، نماز یعنی رابطه با خدا پیدا کردن. می دانید چرا می گویند: نماز معراج مؤمن است. پیغمبر به معراج رفت تشریف بردند؛ یعنی هر کس می خواهد با خدا حرف بزند نماز بخواهد. نماز انسان را به معراج می برد، می تواند در نماز به عرش خداوند برود و با خدا گفت و شنود داشته باشد. چطور ممکن است انسان با خدا حرف بزند، خدمت خدا برسد، ولی خدمت امام زمان عج الله ممکن نیست برسد؟!

صراط مستقیم ولایت:

می گویند: یک آقایی درباره پل صراط داشت صحبت می کرد. آن روایت معروف که شنیده اید، می گفت: پل صراط از مو باریک و از شمشیر برنده تر است. یک لری بلند شد گفت: آقا! این طور که شما می گویید که پل صراط از مو باریک تر و از شمشیر برنده تر است، آخر چه کسی می تواند روی مو و شمشیر برنده راه برود!؟ این پل صراطی که تعریف شده برای شیعه نیست، برای شیعه اتوبان است، به شیعه می گویند: بیا در اتوبان برو، چطور پل صراط برای شیعه اتوبان است؟ می دانی شیطان به خدا چه گفت؟ گفت:«لاقعدن لهم صراطک المستقیم» سوره اعراف، آیه 16.گفت: خدایا! من در اتوبان می نشینم، جلوی رفت و آمد مردم را می گیرم. این صراط مستقیم چیست؟ فرمودند: «علی صراط المستقیم» / کافی، ج 1، ص 416.

«انتم الصراط الاقوم و شهداء دار الفناء و شفعاء دار البقاء» شمایید راه راست خداوند و گواهان دار آخرت و شفیعان عالم ابدی تا قیامت. مفاتیح الجنان، زیارت جامعه کبیره. صراط مستقیم امیر المومنین و اولا معصومین امیر المومنین علیه السلام هستند. پس شیطان گفت: سر راه ولایت که صراط مستقیم است می نشینم، من در اتوبان ولایت می نشینم. شیطان در اتوبان ولایت نشست و خیلی ها را نگذاشت با ولایت آشنایی پیدا کنند، اما نسبت به شما چطور؟ به فضل و مدد و الهی زورش به من و شما نرسید ما در اتوبان زندگی می کنیم. صراط مستقیم یعنی اتوبان ولایت. ما الان زندگیمان در صراط مستقیم است، در اتوبان ولایت است. بحمدالله فردای قیامت هم ان شاءالله در اتوبان ولایت هستیم، ولی آن هایی که زیر بار ولایت علی علیه السلام نرفتند پل صراط برای آن ها از مو باریک تر و از شمشیر برنده تر است. روایت آن ها را می گوید. راه به سوی بهشت ندارند، ولی من و شما را چه کسی می گوید راه به سوی بهشت نداریم؟!

فوائد بلند فرستادن صلوات:

در روایات ما وارد شده است که هر کس مقید شود صلوات را با «و عجل فرجهم» بفرستد، این انسان نمی میرد تا این که امام زمان عج الله را زیارت کند. شما مقید باشید در صلوات هایتان «و عجل فرجهم» نیز باشد و صلوات بلند فرستاده شود؛ چون جزء شعائر است.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله هم فرمودند: کسی که صلوات را بلند بفرستد نفاقش از بین می رود. این یعنی چه که نفاقش از بین می رود؟ این دو نکته دارد: نکته اول این است: من و شما صلوات را با درود بر «آل» می فرستیم. وقتی همه بلند صلوات فرستادند شیعه و سنی معلوم می شود، که چه کسی شیعه و چه کسی سنی است. چون شیعه صلوات را با آل می فرستد و غیر شیعه بدون آل می فرستد.
نکته دوم این است که نفاق های اخلاقی و درونی و باطنی را نیز از بین می برد، لذا می فرماید: ذکر صلوات را بلند بفرستید خدای ناکرده کسی  ولایت نفاق نداشته باشد سریع و بلند و آزاد اعلان ولایت بکند.
ای خوش آن روز که رخ بنمایی
دل و جان همه را بربایی
ای فروزنده تر از ماه در آی
یوسف فاطمه از چاه در آی


منبع: ارتباط معنوی با حضرت مهدی (عج الله)

حجه الاسلام و المسلمین حسین گنجی


نویسنده: کبری شعبانی


تاریخ ارسال مطلب: ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۷/۲۵
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مربوطه در وب منتشر خواهند شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهند شد.


مهمترین مطالب
مهمترین مطالب گروه