جمعه ۲۶ مهر ۱۳۹۸
کد مطلب: ۶۲۸۹

امکان ملاقات با امام زمان عج الله در عصر غیبت
مهدویت

امکان ملاقات با امام زمان عج الله در عصر غیبت

::> ولایت آنلاین، گروه عقاید <::
چه کنیم که رابطه روحی و معنوی و رابطه ظاهری با امام زمان عج الله حضرت مهدی علیه السلام بر قرار کنیم؟

بسم الله الرّحمن الرّحیم


امکان ملاقات با امام زمان عج الله در عصر غیبت:

چه کنیم که رابطه روحی و معنوی و رابطه ظاهری با امام زمان عج الله حضرت مهدی علیه السلام بر قرار کنیم؟
قبل از این که طریق ارتباط با امام زمان عج الله را از دید آیات کریمه قرآنی و احادیث و روایات و حالات متشرفین به محضر مبارک آقا امام زمان عج الله مورد بحث و بررسی قرار بدهیم باید این نکته را مطرح کنیم که به راستی در عصر و زمان غیبت کبرای امام زمان عج الله آیا ممکن است کسی به محضر نورانی و مبارک ایشان برسد؟
برای اثبات این مطلب ابتدا روایتی را از آقا امام حسن عسکری علیه السلام به عنوان و مطرح می کنیم، آن گاه به جمله ای از سید بن طاووس می پردازیم و سپس به مسائل دیگر پیرامون این سؤال.


مشاهده احمد بن اسحاق:
احمد بن اسحاق یکی از وکلا و نمایندگان تام الاختیار امام حسن عسکری علیه السلام می رسد و می گوید: به حضرت عرضه داشتم: یابن رسول الله، جانشین شما کیست؟ امام بعد از شما که در قالب احادیث و روایات به ما خبر داده اند چه ویژگی ها و مشخصاتی دارد؟ بدون این که حضرت جواب سوال مرا بدهند، بر خاستند و به اندرون خانه تشریف بردند و بعد از دقایقی آمدند. نگاه کردم دیدم فرزندی در حدود چهار الی پنچ ساله همراه امام حسن عسکری علیه السلام است که حضرت ایشان را بر دوش گذاشته اند و به مانند تکه ماه می ماند و در گونه راستش خالی دارد. 
نگاه کردم دیدم مصداق این مطلب است:
بر خاستم، حضرت تشریف آوردند، آن آقا زاده را بر دوش دامانش گذاشت و این جمله را به من فرمود: «یا احمد بن اسحاق: لو لا  کرامت علی الله و علی حججه لما عرضت علیک ابنی هذا!» بحار الانوار، ج 52، ص 23، حدیث 16.

تو اگر در نزد خدای منان گرامی نبودی و در نزد حجج و امامان معصوم کرامت و ارزش و موقعیت و احترام نداشتی، هرگز این فرزندم را به تو نشان نمی دادم. اگر می بینی امام زمان عج الله را به تو نشان دادم، ریشه و منشأ دارد، ریشه و منشأ آن تقوا و کرامت ویژه و ممتازی است که تو در نزد ما و در نزد خدای منان داری.
ما از این روایت که مرحوم خاتم المحدثین، حاج شیخ عباس قمی در کتاب شریف منتهی الامال آورده است چه می فهمیم؟ می فهمیم راه به سوی امام زمان عج الله مسدد نیست، راه باز است. چون اگر راه مسدود بود نمی بایست احمد بن اسحاق به محضر نورانی امام زمان عج الله برسد.
پس راه برای عده ای باز است، برای آنان که به شرایط و به طرق رسیدن آشنایند و عمل کرده اند و گرنه حضرت می فرمودند: احمد بن اسحاق! اصلا ممکن نیست کسی امام زمان عج الله را ببیند، مگر در زمان ظهور. این را نفرمودند. این حکم، دلیلش عام است؛ یعنی هر کس و هر انسانی در نزد خدا مکرم و معزز بشود و موقعیت پیدا بکند می تواند حضرت مهدی علیه السلام را ببیند و زیارت کند.


سید بن طاووس و شب قدر:
سید بن طاووس کسی است که می فرماید. من به دو دلیل شب قدر را از غیر شب قدر می شناسم. عجب! افرادی هستند که شب قدر را شناسایی کنند! آری، سید بن طاووس و نظایر او .
فرمودند: دلیل اولش این است من در شب قدر نگاه می کنم به آسمان و زمین از سر شب تا به صبح می بینم فوج فوج، و دسته دسته فرشتگان به زمین می آیند و بر امام زمان عج الله نازل می شوند، که در طول سال هیچ گاه چنین شبی و چنین نزول فرشتگانی را ندیدم. از این رو می فهمم که امشب شب قدر است که ملائکه از سر شب تا به صبح دارند به زمین می آیند.
خدا در وجود من و شما چیزهایی مثل کانال های تلویزیون قرار داده است. کانال یک ما خوب کار می کند، کانال یک یعنی چشم ظاهر خوب می بیند، گوش ظاهر می شنود، زبان می گوید، دست حرکت می کند، غذا می خورد، آب می آشامد و … اما ما کانال دومی هم داریم، چشم دل داریم، گوش دل داریم. «و انر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک حتی تخرق ابصار القلوب حجب النور فتصل الی معدن العظمه و تصیر ارواحنا معلقه بعز قدسک» دل های ما را به نوری که با آن تو را مشاهده کند روشن ساز تا آن که دیده بصیرت ما حجابهای نور را بدرد و نور عظمت واصل شود و جان های ما به مقام قدس عزتت در پیوندند.» مفاتیح الجنان، مناجات شعبانیه.


این عبارت مناجات امامان معصوم ما چه می خواهد بفرماید؟
می فرماید: ای انسان تو چشم دل داری، گوش دل داری. ده ها آیه و روایت و ادعیه و مناجات این مدعا را به اثبات می رساند. کانال دوم من کار نمی کند، چشم باطنم نمی بیند، گوش باطنم نمی شنود، اما سید بن طاووس کانال دوم وجودش را پیدا کرده است. کانال دومش این است که با چشم دل ملکوت را می بیند، فرشتگان را می بیند. با گوش دل آواز خدا و آوای امام زمان عج الله را می شنود.
فرمود: علامت دوم شب قدر که به وسیله آن می فهمم شب قدر است این است که در شب قدر نسیم خوش و معطری وزیدن می گیرد که من آن نسیم و خوش را در هیچ سحری از سحرها در طول سال ندیده ام. معلوم می شود سید سحرها همیشه بیدار است، حواسش هم جمع است. من می بینم یک شب است که فقط آن نسیم می وزد. می فهمم آن شب، شب قدر است. در روایات هم آمده است که نسیم مخصوصی در شب قدر می وزد.


اما این سید بن طاووس چه کرده که به این مقام رسیده است؟
بحثی است که بعد از این به آن خواهیم پرداخت.
برخی از علما، بزرگان، عرفا و اولیای ما در عصمت سید بن طاووس شبهه دارند؛ می گویند: سید بن طاووس شبهه عصمت دارد؛ یعنی از اول بلوغ و تکلیف از سید بن طاووس گناه سر نزده است. 
آیا ممکن است انسان به این مقام برسد و از اول تکلیف گناه از او سر نزند؟ عارف بزرگ، مرحوم شیخ رجبعلی خیاط به سه طرف سلام می داد و پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله امام زمان عج الله و آقا امام رضا علیه السلام را زیارت می کرد. استاد ما، مرحوم شیخ عبد الکریم حامد که شاگرد ایشان بود می فرمودند: مرحوم شیخ رجبعلی خیاط می فرماید: در اولین سلامی که بعد از نماز دادم، پیامبر اکرم را زیارت کردم. پیامبر اکرم این جمله را به فرمودند: رجبعلی! تا حالا کجا بودی؟ آمدی، خوش آمدی ، حالا چرا؟!
مرحوم شیخ عبد الکریم حامد می فرمود: تفسیر جمله پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله این است که رجبعلی! باید از اول تکلیف یعنی انتهای پانزده و اول شانزده سالگی می آمدی و سلام می دادی و جواب می گرفتی. چرا در سن 25 سالگی؟ نه سال تأخیر و فاصله؟! یعنی: پدر و مادر، مسائل انعقاد نطفه، مسائل جنین و مسائل تربیتی را رعایت بکنند، دقیقا انسان از اول بلوغ و از اول تکلیف باید دیده باطنی و گوش باطنی او باز بشود و رابطه درونی با امام زمان عج الله پیدا بکند. و این شنیدنی است.


منبع: ارتباط معنوی با حضرت مهدی(عج الله)
حجه الاسلام والمسلمین حسین گنجی


نویسنده مطلب: کبری شعبانی


تاریخ ارسال مطلب: ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۸/۷/۱۵
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مربوطه در وب منتشر خواهند شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهند شد.


مهمترین مطالب
مهمترین مطالب گروه