جمعه ۲۶ مهر ۱۳۹۸
کد مطلب: ۶۲۶۶

تضعیف مغرضانه روایات
فرق ضاله

تضعیف مغرضانه روایات

::> ولایت آنلاین، گروه عقاید <::
ابن تیمیه روایاتی را که مخالف عقاید و آرای اوست بدون آن که سندش را بررسی کند، نسبت جعل یا وضع به آن ها می دهد.

بسم الله الرّحمن الرّحیم

تضعیف مغرضانه روایات:

ابن تیمیه روایاتی را که مخالف عقاید و آرای اوست بدون آن که سندش را بررسی کند، نسبت جعل یا وضع به آن ها می دهد. اینک به یک مورد از آن ها اشاره می کنیم: او می گوید: همچنین است حدیث:هو ولیّ کلّ مومن بعدی) او- حضرت علی(ع) - سرپرست هر مومنی بعد از من است. این حدیث، دروغ بر رسول خدا(ص) است؛ بلکه او در حیات و مماتش ولیّ هر مومنی است، و هر مومنی نیز ولیّ او در زمان حیات و ممات است.
این در حالی است که بسیاری از علمای عامه؛ همچون تزمدی، نسائی، ابن حیان، حاکم نیشابوری، طیالسی، احمد بن حنبل، و دیگران از طریق جعفر بن سلیمان این حدیث را نقل کرده اند...
البانی بعد از نقل حدیث(ولایت) می گوید: سند آن حسن است و رجال آن رجال ثقات، بلکه رجال شیخین می باشند غیر از اجلح که همان ابن عبدالله کندی است که در مورد او اختلاف شده است در تقریب صدوق شیعی معروف شده است.
آن گاه می گوید: اگر کسی بگوید: راوی این شاهد شیعی است، و همچنین در سند اصل حدیث شیعی دیگری وجود دارد که جعفر بن سلیمان است، آیا این مساله طعنی در حدیث به حساب نمی آید؟ 
او در جواب می گوید: هرگز؛ زیرا اعتبار در روایت به صدق و حفظ است، و اما مذهب اش بین او و بین پروردگارش می باشد و خداوند حسابرس او است. و لذا مشاهده می کنیم ‌که صاحب صحیح بخاری و مسلم و دیگران از بسیاری از مخالفین که مورد وثوق بوده اند روایت نقل کرده اند؛ همچون خوارج و شیعه و دیگران...
آن گاه می گوید: با این حال، من نمی دانم چرا ابن تیمیه این حدیث را تضعیف کرده است، و از نظر من وجهی برای آن نمی بینم جز سرعت و مبالغه داشتن در ردّ بر شیعه...

انکار حقایق تاریخی: 

ابن تیمیه هنگامی که با حقایق تاریخی که مخالف با عقیده و مذهب او است برخورد می کند آن را به طور کلّی منکر می شود بدون آن که توجهّی به مسلّم بودن آن داشته باشد؛ از باب نمونه: او از آنجا که مخالف دعا کردن رو به قبر رسول خدا(ص) است؛ لذا درصدد برآمده تا قصه ای را که به مالک بن انس نسبت داده شده انکار نماید. و آن قصه از این قرار است.
خلیفه عباسی ابو جعفر منصور از مالک سوال کرد: آیا می تواند رو به قبر شریف  کرده و دعا نماید؟ مالک در جواب گفت: چرا روی خود را از پیامبر(ص) بر می گردانی؛ در حالی که او وسیله تو و وسیله پدرت حضرت آدم علیه الصلاه و السلام نزد خداوند متعال در روز قیامت است، بلکه رو به سوی او کن و او را شفیع خود قرار ده تا خداوند شفاعت او را بپذیرد.
ابن تیمیه درباره این قصه می گوید: این قصه ای است منکّر که احدی آن را نقل نکرده و به امام و مالک دروغی نسبت داده شده است. با این که قاضی عیاض آن را با سند صحیح نقل کرده و گفته که آن را تعدادی از ثقات مشایخش اخذ کرده است. وانگهی این که می گوید: کسی قائل به آن نشده، دروغی بیش نیست، زیرا مذهب مالک و احمد بن حنبل و شافعی استجاب استقبال قبر پیامبر(ص) هنگام سلام دادن و دعا کردن است. این مطلب را در بحث نمازو دعا در کنار قبور و اولیای الهی مورد بررسی قرار دادیم.

ابن تیمیه به طبع مشایخ حنبلی خود، نسبت به دروغ به مخالفان خود را تجویز کرده و به آن نیز عمل کرده است. اینک به نمونه هایی از این تهمت ها اشاره می کنیم.
ابن تیمیه می گوید: رافضه کسانی هستند که نماز جمعه و جماعت به جای نمی آورند نه پشت سر اصحابشان و نه غیر از اصحابشان، و تنها پشت سر معصوم نماز می گذارند و حال آن که شخص معصوم نزد آن ها نیست.
و نیز می گوید: رافضه اعتنایی به حفظ قرآن و شناخت معانی و تفسیر آن و طلب ادله ای که دلالت بر معنای آن داشته باشد ندارند، و نیز اعتنایی به حدیث رسول خدا(ص) و شناخت صحیح آن از باطل و بحث از معانی حدیث ندارند.
و نیز می گوید: و اما سایر حماقات شیعه این است که آنان کراهت دارند تا سخن به لفظ ده بگویند یا کاری انجام دهند که به تعداد ده باشد، حتّی ساختمان های خود را ده طبقه نمی سازند، و نیز با ده تنه درخت بنا نمی کنند و امثال این موارد؛ زیرا آنان با خوبان صحابه که همان ده نفری هستند که پیامبر بشارت بهشت به آن ها داده دشمن اند...
به نظر می رسد که این تهمت ها احتیاج به پاسخ ندارد؛ زیرا هر کس که با شیعیان معاشرت داشته باشد پی به سخیف و بی اساس بودن این حرف ها می برد.

ابن تیمیه از دیدگاه اهلّ سنّت: 

با مراجعه به تاریخ پی می بریم که تنها علمای شیعه، بلکه علمای اهل سنّت نیز ابن تیمیه را مورد حمله و جرح و طعن قرار داده اند. اینک به عبارات برخی از علمای عامه اشاره می کنیم: 

۱- ابن جُهبُل: 
او می گوید: ابن تیمیه ادعّا کرده آنچه را خدا و رسولش و سابقون اولّون از مهاجرین و انصار گفته اند می گوید: در حالی که او مطالبی را می گوید که هرگز هیچ یک از آن ها را خدا و رسولش و ... نگفته اند.

۲- یافعی: 
او می گوید: ابن تیمیه می گفت: خداوند بر روی عرش به طور حقیقی استوار است، و این که: او به حرف و صوت سخن می گوید: در دمشق و دیگر مناطق ندا داده شد که هر کس بر عقیده ابن تیمیه باشد مال و خونش حلال است. او مسائل عجیب و غریبی را ادعّا کرد که بر او انکار شد و به سبب آن او را حبس نمودند؛ زیرا آن ها مباین با مذهب اهل سنت به حساب می آمد. او آن گاه قبایحی را می شمارد و بدترین آن ها را نهی زیارت قبر پیامبر(ص) دانسته است.

۳- ابوبکر حصینی:
او می گوید: پس بدان، من نظر کردم در سخن این خبیث که در قلب او مرض گمراهی است، کسی که به دنبال مشتبهات قرآن و سنّت به جهت ایجاد فتنه است. کسی که گروهی از عوام که خداوند اراده هلاکشان کرده او را متابعت کرده اند، در او اموری دیدم که قدرت بر نطق آن ندارم...، زیرا در آن ها تکذیب پروردگار عالمیان است...

۴- ابوحیّان اندلسی: 
ابن حجر می گوید: ابو حیّان در ابتدا ابن تیمیه را تعظیم می کرد و او را با قصیده ای مدح کرده است، ولی بعدها از او انحراف پیدا کرده و در تفسیر صغیرش او را با بدی یاد کرده است و به او نسبت تجسیم داده است...
زبیدی از سبکی نقل کرده است که گفت: (کتاب العرش) ابن تیمیه از قبیح ترین کتاب های اوست... چون شیخ ابو حیّان از آن مطلع شد، دائماً او را لعن میکرد تا از دنیا رفت؛ در حالی که قبل از آن او را تعظیم می کرد.

۵- او درباره ابن تیمیه می گوید: او همین که فکر کرد مجتهد است بر کوچک و بزرگ علمای قدیم و جدید ایراد گرفت...


نام کتاب: سلفی گری(وهابیت) و پاسخ به شبهات

تالیف کتاب: علی اصغر رضوانی


نویسنده مطلب: مینا شریفی


تاریخ ارسال مطلب: ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۸/۶/۲۱
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مربوطه در وب منتشر خواهند شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهند شد.


مهمترین مطالب
مهمترین مطالب گروه