جمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۸
کد مطلب: ۶۲۴۴

حضرت زهرا(س) پاسخگوی سوالات غدیری
دهه امامت و ولایت

حضرت زهرا(س) پاسخگوی سوالات غدیری

::> ولایت آنلاین، گروه ثقلین <::
یکی از موضوعات مرتبط با غدیر  که در محافل علمی مورد غفلت واقع می شود سؤال و جواب بین محمود بن لبید و حضرت صدیقه کبری است. این گفتگو خارج از مدینه و سر قبر سیدالشهدا حمزه رخ داده است و حاوی نکات و اسراری از غدیراست. که در آن آیاتی از قرآن مورد استناد واقع شده و علت رویگردانی مردم از غدیر نیز بیان می شود.

بسم الله الرّحمن الرّحیم

حضرت زهرا(س) پاسخگوی سوالات غدیری:

یکی از موضوعات مرتبط با غدیر  که در محافل علمی مورد غفلت واقع می شود سؤال و جواب بین محمود بن لبید و حضرت صدیقه کبری است. این گفتگو خارج از مدینه و سر قبر سیدالشهدا حمزه رخ داده است و حاوی نکات و اسراری از غدیراست. که در آن آیاتی از قرآن مورد استناد واقع شده و علت رویگردانی مردم از غدیر نیز بیان می شود.

غدیر

عمر کوتاه حضرت زهرا و شهادت ایشان در کمتر از سه ماه پس از رحلت پدر گرامی‌ شان خود دلیل محکمی بر دشمنی‌ها با خاندان عصمت و طهارت است. بسیاری به خطبه فدکیه حضرت زهرا و مناظره این بانوی بی‌ نظیر در مسجد پیامبر پرداخته اند هرچند اندک. اما در این بین سؤال و جواب بین محمود بن لبید و حضرت صدیقه کبری کاملاً مورد غفلت واقع شده است. این گفتگو خارج از مدینه و سر قبر سیدالشهدا حمزه رخ داده است و حاوی نکات و اسراری از غدیراست. که در آن آیاتی از قرآن مورد استناد واقع شده و علت رویگردانی مردم از غدیر نیز بیان گردیده است. در این حدیث یادی از دوازده امام شده و به مسئله ظهور اشاره گردیده است. در ادامه ابتدا معنای فارسی و سپس متن عربی را به عنوان استناد می‌ آوریم.
آری خفقان شدید پس از رحلت پیامبر و قلب سوزناک فاطمی که از فراق پدر و ظلم‌ها آکنده بود او را به دامنه اُحد کشاند و برای زیارت بر سر مزار حمزه سیدالشهدا حاضر شدند. برخی از مسلمانان از این فرصت استفاده می‌ نمودند و دور از چشم عمال ظالم حکومت مجالی برای یافتن اسلام ناب پیدا می‌ کردند. محمود بن لبید از این دست افراد است. او می‌ گوید: پس از ارتحال پیامبر خدا صلی الله علیه و آله روش حضرت زهرا علیها السلام چنین بود که کنار قبور شهیدان و قبر حمزه می آمد و آنجا می گریست. در یکی از روزها من نیز کنار قبر حمزه آمده بودم که دیدم حضرت آنجا می گرید من صبر کردم تا آرام گرفت آنگاه به نزد ایشان رفتم و سلام کردم و گفتم: ای سرور بانوان، به خدا سوگند رگهای قلبم از گریه ی شما برید. حضرت فرمود: ای ابوعمر شایسته است که بگریم من رسول خدا بهترین پدر را از دست داده ام چقدر شوق دیدار رسول خدا را دارم. سپس حضرت این شعر را خواند:
کسی که می میرد یادش از دل می رود...
ولی یاد پدرم با اینکه مرده است بیشتر شده است...
گفتم: ای سرور من، از شما یک پرسش دارم که در سینه ام می جوشد. حضرت فرمود: بپرس گفتم: آیا پیامبر خدا صلی الله علیه و آله پیش از مرگ خویش به امامت علی علیه السلام تصریح کرد؟ حضرت فرمود: شگفتا آیا روز غدیر خم را از یاد برده اید؟ گفتم: آری در غدیر خم تصریح کرده ولی از آنچه دور از چشم مردم برایتان فرموده برایم باز گویید. حضرت فرمود: خدا را شاهد می گیرم از پیامبر خدا شنیدم که فرمود: علی، بهترین کسی است که پس از خویش در میان شما می گذارم و او امام و جانشین پس از من است. و نواده ام و نه نفر از صلب حسین، امامان پاکند. اگر از آنان پیروی کنید آنان را راهبر و راه یافته می یابید و اگر با آنان مخالفت کنید اختلاف در میان شما تا قیامت خواهد بود. گفتم سرورم، پس چرا حضرت علی علیه السلام حق خویش را دنبال نمی کند؟ حضرت گفت: ای ابوعمر، پیامبر خدا فرمود: مثل امام مثل کعبه است یا مثل علی مثل کعبه است. (تردید از راوی است) چرا که مردم به سراغ کعبه می روند و کعبه نزد کسی نمی رود. آنگاه حضرت فرمود: به خدا سوگند اگر حق را به اهلش واگذار و از عترت پیامبر خدا پیروی می کردند، هرگز اختلافی درباره ی خدا بین دو نفر هم پدید نمی آمد و امامان، یکی پس از دیگری امامت را به ارث می بردند تا آن زمان که قائم ما، نهمین فرزند از حسین علیه السلام بپا می خاست ولی آنان کسی را که خداوند پس زده بود جلو انداختند و آن را که خداوند، پیش داشته بود پس زدند و زمانی که پیامبر مبعوث را در لحد گذاشتند و او را در قبر نهادند به دلخواه خود انتخاب کردند و به رأی خویش تن دادند. بریدگی و هلاکت برایشان باد. آیا نشنیدند که خداوند می فرمود: «پروردگار تو هر چه می خواهد می آفریند و هر که را بخواهد بر می گزیند. و انتخاب و گزینش به دست مردم نیست» آری شنیدند ولی آنان همانگونه اند که خداوند فرمود: «چشم ها نابینا نمی شود ولی دل هایی که در سینه هست نابینا می گردد.» ای وای آرزوهای خویش را در دنیا گستردند و از مرگ خود غافل شدند. مرگ برایشان باد، و خداوند کردارشان را تباه می سازد. خدایا به تو پناه می برم از توقف و عقب گرایی پس از پیشرفت.

لَمَّا قُبِضَ رَسُولُ اللَّهِ ص کَانَتْ فَاطِمَةُ تَأْتِی قُبُورَ الشُّهَدَاءِ وَ تَأْتِی قَبْرَ حَمْزَةَ وَ تَبْکِی هُنَاکَ فَلَمَّا کَانَ فِی بَعْضِ الْأَیَّامِ أَتَیْتُ قَبْرَ حَمْزَةَ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ فَوَجَدْتُهَا ص تَبْکِی هُنَاکَ فَأَمْهَلْتُهَا حَتَّى سَکَتَتْ فَأَتَیْتُهَا وَ سَلَّمْتُ عَلَیْهَا وَ قُلْتُ یَا سَیِّدَةَ النِّسْوَانِ قَدْ وَ اللَّهِ قُطِعَتْ أَنْیَاطُ قَلْبِی مِنْ بُکَائِکِ فَقَالَتْ یَا بَا عُمَرَ یَحِقُّ لِیَ الْبُکَاءُ وَ لَقَدْ أُصِبْتُ بِخَیْرِ الْآبَاءِ رَسُولِ اللَّهِ ص وَا شَوْقَاهْ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ثُمَّ أَنْشَأَتْ ع تَقُولُ‏ إِذَا مَاتَ یَوْماً مَیِّتٌ قَلَّ ذِکْرُهُ وَ ذِکْرُ أَبِی [مُذْ] مَاتَ وَ اللَّهِ أَکْثَرُ قُلْتُ یَا سَیِّدَتِی إِنِّی سَائِلُکِ عَنْ مَسْأَلَةٍ تَلَجْلَجُ فِی صَدْرِی قَالَتْ سَلْ قُلْتُ هَلْ نَصَّ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ قَبْلَ وَفَاتِهِ عَلَى عَلِیٍّ بِالْإِمَامَةِ قَالَتْ وَا عَجَبَاهْ أَ نَسِیتُمْ یَوْمَ غَدِیرِ خُمٍّ قُلْتُ قَدْ کَانَ ذَلِکِ وَ لَکِنْ أَخْبِرِینِی بِمَا أَسَرَّ إِلَیْکِ قَالَتْ أُشْهِدُ اللَّهَ تَعَالَى لَقَدْ سَمِعْتُهُ یَقُولُ عَلِیٌّ خَیْرُ مَنْ أُخَلِّفُهُ فِیکُمْ وَ هُوَ الْإِمَامُ وَ الْخَلِیفَةُ بَعْدِی وَ سِبْطَایَ وَ تِسْعَةٌ مِنْ صُلْبِ الْحُسَیْنِ أَئِمَّةٌ أَبْرَارٌ لَئِنِ اتَّبَعْتُمُوهُمْ وَجَدْتُمُوهُمْ هَادِینَ مَهْدِیِّینَ وَ لَئِنْ خَالَفْتُمُوهُمْ لَیَکُونُ الِاخْتِلَافُ فِیکُمْ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ قُلْتُ یَا سَیِّدَتِی فَمَا بَالُهُ قَعَدَ عَنْ حَقِّهِ قَالَتْ یَا بَا عُمَرَ لَقَدْ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَثَلُ الْإِمَامِ مَثَلُ الْکَعْبَةِ إِذْ تُؤْتَى وَ لَا تَأْتِی أَوْ قَالَتْ مَثَلُ عَلِیٍّ ثُمَّ قَالَتْ أَمَا وَ اللَّهِ لَوْ تَرَکُوا الْحَقَّ عَلَى أَهْلِهِ وَ اتَّبَعُوا عِتْرَةَ نَبِیِّهِ لَمَا اخْتَلَفَ فِی اللَّهِ تَعَالَى اثْنَانِ وَ لَوَرِثَهَا سَلَفٌ عَنْ سَلَفٍ وَ خَلَفٌ بَعْدَ خَلَفٍ حَتَّى یَقُومَ قَائِمُنَا التَّاسِعُ مِنْ وُلْدِ الْحُسَیْنِ وَ لَکِنْ قَدَّمُوا مَنْ أَخَّرَهُ وَ أَخَّرُوا مَنْ قَدَّمَهُ اللَّهُ حَتَّى إِذَا أَلْحَدَ الْمَبْعُوثُ وَ أَوْدَعُوهُ الْجَدَثَ الْمَجْدُوثَ وَ اخْتَارُوا بِشَهْوَتِهِمْ وَ عَمِلُوا بِآرَائِهِمْ تَبّاً لَهُمْ أَ وَ لَمْ یَسْمَعُوا اللَّهَ یَقُولُ‏ وَ رَبُّکَ یَخْلُقُ‏ ما یَشاءُ وَ یَخْتارُ ما کانَ لَهُمُ الْخِیَرَةُ[۱]» بَلْ سَمِعُوا وَ لَکِنَّهُمْ کَمَا قَالَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ‏ «فَإِنَّها لا تَعْمَى الْأَبْصارُ وَ لکِنْ تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِی فِی الصُّدُورِ[۲]» هَیْهَاتَ بَسَطُوا فِی الدُّنْیَا آمَالَهُمْ وَ نَسُوا آجَالَهُمْ فَتَعْساً لَهُمْ وَ أَضَلَّ أَعْمَالَهُمْ أَعُوذُ بِکَ یَا رَبِّ مِنَ الْحَوْرِ بَعْدَ الْکَوْر[۳]


پیوندها:
[۱] - سوره قصص ، آیه ۶۸
[۲] - سوره حج ، آیه ۴۶
[۳] - ابوالقاسم علی بن محمد بن علی خزاز قمی رازی (متوفای ۴۰۰)، کفایةُ الأثَر فِی النَّص عَلَی الأئمّة الإثنی عَشَر علیهم السلام، موسسه تحقیقات و نشر معارف اهل البیت، قم، صفحه ۱۹۸-۲۰۰


منبع: رهروان ولایت

توسط: اکبری


تاریخ ارسال مطلب: ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۵/۲۵
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مربوطه در وب منتشر خواهند شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهند شد.


مهمترین مطالب
مهمترین مطالب گروه