سه شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۸
کد مطلب: ۶۱۸۷

چرا خداوند امامت را در کودک قرار داد؟
مهدویت

چرا خداوند امامت را در کودک قرار داد؟

::> ولایت آنلاین، گروه عقاید <::
چرا خداوند امامت را در کودک قرار داد؟ / امتحان مردم؛ زیرا با اثبات امامت طفل از راه معجزه و جهات دیگر ، انسان مورد امتحان قرار می گیرد که چگونه در برابر حق تسلیم گردد، همانگونه حضرت عبد العظیم حسنی مورد امتحان قرار گرفت. 

بسم الله الرّحمن الرّحیم


 

چرا خداوند امامت را در کودک قرار داد؟

برخی ممکن است سؤال کنند: چه ضرورتی دارد که کودک امام باشد در حالی که مورد شک و تردید عده ای قرار می گیرد؟
پاسخ: ممکن است عواملی چند در این انتخاب مؤثر باشد:
1 - امتحان مردم؛ زیرا با اثبات امامت طفل از راه معجزه و جهات دیگر ، انسان مورد امتحان قرار می گیرد که چگونه در برابر حق تسلیم گردد، همانگونه حضرت عبد العظیم حسنی مورد امتحان قرار گرفت. 
2 - برای اثبات اینکه امامت این شخص از جانب خداوند است؛ زیرا اگر امامان تنها در بزرگسالی به مقام امامت نایل می شدند، ممکن بود کسانی گمان کنند که مقامات و کمالات آنان همگی اکتسابی است ولی در طفل صغیر هیچ گاه این گمان برده نمی شود. و اگر طفلی فضایلی در حد امامت داشت شکی نیست که از جانب خداوند است. 
3 - برای اثبات اینکه مقام و منزلت بر اساس لیاقت است نه بزرگی سن، چنان که در جریان فرماندهی اسامه بن زید چنین بود، در حالی که عده ای از صحابه بر عزل او اصرار داشتند پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به جهت لیاقت وی، اصرار بر فرماندهی او داشت.
4 - از آنجا که تا امام رضا علیه السلام امامان را یکی پس از دیگری به شهادت می رساندند، سنت الهی بر این قرار گرفت که از امام جواد علیه السلام امامت در سنین پایین قرار گیرد تا اینکه حاکمان جور و ظلم امامت آنان را باور نکرده و آنها را نکشند، تا اینکه نوبت به امام زمان عج الله رسید و از آنجائی که دشمنان اهل بیت علیهم السلام متوجه شده و به این امر واقف شدند که امامت در سنین کودکی نیز ممکن است، لذا قصد داشتند تا حضرت مهدی علیه السلام را از همان ابتدای ولادت به قتل برسانند، لذا خواست خدواند بر این تعلق گرفت که او را از هنگام ولادت در پشت پرده غیبت نگه دارد.


غیبت امام زمان عج الله به چه معناست؟
درباره کیفیت خفای مهدی علیه السلام در عصر غیبت کبرا دو نظریه است: یکی اینکه شخص حضرت مخفی است (خفای شخص)، به این معنا که حضرت مهدی علیه السلام از ما دور بوده و در مکانی زندگی می کنند که هیچ کس به آن دسترسی ندارد.
دیگر اینکه شخص حضرت از ما مخفی نیست، بلکه او در میان ما به سر می برد ولی عنوان او برای ما مخفی است (خفای عنوان)، به این معنا که او را می بینیم ولی به جا نمی آوریم و نمی توانیم تطبیق کنیم که این شخصی که ما تا کنون او را دیده ایم همان امام زمان است. مثلا انسان اوصاف کسی را شنیده باشد و او را مکرر مشاهده کرده باشد، ولی به جا نیاورده و تطبیق نکرده باشد. موضوع غیبت امام زمان عج الله نیز از همین قبیل است.


وظیفه ما در عصر غیبت نسبت به امام زمان عج الله چیست؟
امام زمان علیه السلام در بخشی از برنامه ای که به شیخ مفید رحمه الله علیه ارسال داشته، نوشته اند: «پس هر یک از شما باید کاری کند که وی را به محبت و دوستی ما نزدیک سازد و از آنچه خوشایند ما نیست و باعث خشم و کراهت ما می شود دوری کند.»
روشن است که محبت اهل بیت علیهم السلام جنبه شخصی و فردی ندارد، بلکه به ملاک خدایی است؛ زیرا هر گاه اهل بیت علیهم السلام مشاهده کنند که شیعیان و منتسبان به آنان کارهایی را انجام می دهند که مورد رضایت الهی است، و نیز از کارهایی که مورد سخط و غضب خداوند است اجتناب می کنند، خوشحال شده و به آنان می بالند.
در نتیجه بر ما است که اگر به دنبال جلب محبت آقا امام زمان عج الله و دوری از سخط و غضب آن حضرت هستیم، کاری نکنیم که از ایشان دور شده و از عنایاتش محروم گردیم. و از طرف دیگر، سعی ما بر این باشد که اعمال و رفتاری را انجام دهیم که هر چه بیشتر ما را به ایشان نزدیک گرداند.


حضرت مهدی علیه السلام در عصر غیبی چه کارهایی را انجام می دهند؟
در عصر غیبت کبری حضرت مهدی علیه السلام شؤون امامت و رهبری و زعامت را متصدی شده و وظائف خود را به نحو احسن انجام می دهند. اگر چه تصرف و بسط ید و حکومت ظاهری بر اوضاع ندارند، ولی مع ذلک ناظر بر اوضاع بوده و تصرفاتی می نمایند.
عمر ایشان در راه اطاعت خدا می گذرد. تکالیف اجتماعی را، آنچه مقتضی و مصلحت باشد انجام می دهند؛ مانند هدایت اشخاص، یاری دادن مومنین بر مخالفین، حل مسائل مشکل، نصیحت و موعظه افراد، شفای امراض، هدایت گمشدگان و رساندن آنها به مقصد، تعلیم معارف، کمک مالی به نیازمندان، فریادرسی گرفتاران و … .
در نتیجه می توان یکی از تصرفات اساسی حضرت را نظام دادن به جامعه شیعی و حوزه های آن در طول تاریخ دانست که با عدم سازماندهی ظاهری، مشاهده می کنیم که دست غیبی حضرت حافظ بوده و آن را تحت کنترل خود دارد.


امام زمان عج الله چگونه در عصر غیبت، مردم را هدایت می کند؟
1 - هدایت تشریعی: که به بیان احکام شرع و معارف الهی برای مردم است. این نوع هدایت غالبا با حضور امام در میان مردم تحصیل می گردد.
2 - هدایت باطنی: که همان دستگیری از راه باطن و هدایت انسان از راه درون است. این نوع هدایت از آن جهت که نوع تکوینی است، احتیاج به حضور حضرت و ملاقات مردم با او ندارد، بلکه با غیبت حضرت نیز امکان پذیر است، و تمام کسانی که در آنها تحول و دگر گونی پیدا می شود و از راه درون به حق و حقیقت رهنمون می شوند با تصرفاتی است که از ناحیه امام زمان عج الله و به اراده و مشیت خداوند انجام می پذیرد.
3 - برخی از انواع هدایت ها نیز هست که حضرت مهدی علیه السلام در حق شیعیانش انجام می دهد که متوقف بر حضور و ملاقات های مقطعی است، مثل هدایت گمشدگان و شفای بیماران و … .
محل سکونت حضورت مهدی علیه السلام در عصر غیبت کبرا کجا است؟
امام زمان عج الله در خطاب خود به ابراهیم بن مهریاز فرمود: «پدرم مرا وصیت کرده که در سرزمین های مخفی و دور سکنی گزینم تا امرم از مردم مخفی بماند و محلم از کیدهای اهل ضلالت و ارتداد و از حوادث امت های گمراه محفوظ بماند. لذا این سفارش، مرا به تپه های بلند کشانده است».
آری، مطابق برخی از روایات، مکان خاصی برای حضرت وجود دارد که تنها خواص از شیعیانش از آن اطلاع دارند. 
اسحاق بن عمار از امام صادق علیه السلام نقل می کند که فرمود: برای قائم دو غیبت است: یکی کوتاه و دیگری طولانی. در غیبت کوتاه کسی غیر از خواص از شیعیانش از مکان او اطلاع ندارند. و در غیبت طولانی نیز تنها خواص از دوستدارنش از مکان او آگاهند.»


چرا امام زمان عج الله از همان کودکی در اختفا به سر بردند؟
برخی سؤال می کنند که چرا امام زمان عج الله از همان ابتدای کودکی در اختفا به سر بردند در حالی که وظیفه امام، حضور در میان مردم و ارشاد آنان است؟ و به تعبیر دیگر: چرا امام عسکری علیه السلام فرزند خود را از هنگام ولادت از مردم مخفی داشت؟
پاسخ: شکی نیست که فشار سیاسی بر امام عسکری علیه السلام و کنترل آن حضرت برای دسترسی به فرزندش حضرت مهدی علیه السلام به حدی شدید بود که به شیعیان و اصحاب خود سفارش نموده بود حتی کسی در ملا عام بر او سلام نکند یا با دست به او اشاره ننماید؛ زیرا در این صورت در امان نخواهد بود.
کار به جایی رسیده بود که امام عسکری علیه السلام برای ملاقات با اصحاب خود کسی را به سراغ آنها می فرستاد و می فرمود: «بعد از وقت عشا در فلان موضع و فلان خانه، در فلان شب جمع شوید که مرا در آنجا خواهید دید.»
با وجود همین فشارهای سیاسی بود که حضرت نظام وکالت را دنبال نمود تا هم بتواند به نیازهای مردم رسیدگی کند و هم از گرفتاری هایی که از ناحیه ملاقات ها برای مردم حاصل می شد، بکاهد. در این موقعیت حساس، امام زمان عج الله متولد شد. کسی که حجت خدا در روی زمین بعد از امام عسگری علیه السلام خواهد بود. او دوازدهمین امامی خواهد بود که رسول خدا صلی الله علیه و آله وعده تولدش را داده که با ظهورش در آخر الزمان زمین را پر از عدل و داد خواهد کرد. کسی که در حالی قیام می کند که بیعت کسی را بر گردن ندارد. آیا چنین امامی نباید از ابتدای ولادت و حتی از هنگام به امامت رسیدن، از دید عموم مردم و خصوصا حاکمان جور که در صدد قتل او بودند مخفی باشد هر چند که در میان مردم است و با آنان زندگی می کند؟


غیبت صغرا از چه زمانی آغاز شد؟
در اینجا دو نظریه وجود دارد:
نظریه اول اینکه: غیبت صغرا از زمان ولادت حضرت مهدی علیه السلام بوده؛ زیرا ولادت حضرت در اختفا و پنهانی بوده است. ولی این نظریه مورد مناقشه واقع شده، زیرا بحث در غیبت امام است و در آن هنگام حضرت به مقام امامت نرسیده بود. خصوصا آنکه جماعت زیادی از شیعیان، حضرت را در آن پنچ سال قبل از شهادت حضرت عسکری علیه السلام مشاهده کرده اند.
نظریه دوم اینکه: غیبت حضرت از زمان شهادت پدرش امام عسکری علیه السلام بوده است. و به طور دقیق می توان گفت که بعد از نماز خواندن بر جنازه پدرش، در آن قضیه ای که ابوالادیان بصری نقل می کند. کمال الدین، ص474—476 ؛ بحار الانوار، ج 50، ص 332.


منبع: پرسش و پاسخ پیرامون امام زمان عجل الله، از استاد علی اصغر رضوانی
نویسنده کبری شعبانی


تاریخ ارسال مطلب: ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۵/۱۰
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مربوطه در وب منتشر خواهند شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهند شد.


مهمترین مطالب
مهمترین مطالب گروه
پربیننده ترین
پربحث ترین