چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۹۸

اشک در نماز
اخلاق

اشک در نماز

::> ولایت آنلاین، گروه اخلاق و عرفان <::
اشک به اعلی اعلیین مربوط است از آنجا استیذان (اجازه) می کند از آنجا استجابت دعا می کند.

بسم الله الرّحمن الرّحیم 

 صدای سخن عشق:


نماز روز پنجشنبه:
نماز روز پنجشنبه را فراموش نکنید. این نماز برای برآورده شدن حوائج خیلی مهم است. و من این نماز را ترک نکرده ام. و آیت الله سید مرتضی کشمیری مرتب این نماز را می خواندند.


اشک در نماز: 
اشک به اعلی اعلیین مربوط است از آنجا استیذان (اجازه) می کند از آنجا استجابت دعا می کند.
فلذا باید کسانی که حاجت های مهمی دارند، یکی از همین نماز ها و از این عبادت هایی که برای حاجت ذکر شده است. به جا آورد و اگر بخواهند تسبیت بکنند تایید بکنند و برسند به حاجت خودشان، بلاشک ملتفت باشند بعد از ان طلب حاجت و نماز ها و دعا ها بروند به سجده، سعی کنند (به اندازه ی) بال مگسی چشم تر بشود، این نشان می دهد که مطلب تمام شد.
بله، چیزی که هست عینک ما درست و صاف نیست، ما نمی فهمیم، چون فرض کنید ما از خدا خانه می خواهیم و خدا خانه ای که ما می خواهیم برای ما مصلحت نمی داند، حالا خدا چه کار می کند آیا دعای او را باطل می کند، نه بلکه بالا تر از خانه به او می دهد، به ملک می فرماید:«چند سالی عمر این فرد را افزایش بده » در حالی که این بیچاره خیال می کند در برابر این همه زحمت که کشید اثری از خانه و دعای خودش ندید و دعایش مستجاب نشد چون نمی داند که بالا تر از استجابت این دعا به او داده است این را نمی فهمد. باید به خدا حسن ظن داشته باشیم، و عینک باید واسع و صاف باشد و کدورت نداشته باشد.


تسبیح مسجد:
اجزای مسجد یک سروری و یک انبساط دیگری دارند. فرش مسجد و هر چیز دیگری که با مسجد مصاحبت دارد یک سروری و یک امتیازی از فرش های جاهای دیگر دارند.
می گویند:«اتصال ما به مبدا اعلی بیش از اتصال ان کوه هاست.»
همین تسبیح و تهلیل یک چیز عجیبی است. این که سنگ در مسجد تسبیح بگوید غیر از ان تسبیحی است که تمام ممکنات دارند. این دیوار و آهن همه تسبیح می گویند.


فلسفه جماعت: 
در نماز جماعت باید صورتا یک استحکام و توافق و اتحادی باشد تا نشان دهنده این باشد که یک نفر این جا ایستاده و نماز می خواند، یا مامومان تقریبا هر صفشان یک نفراند و اینها محکم هستند تا اینکه وحدتی بین اهل ایمان باشد که در همه ی کار ها کانه تمام شیء واحداند. اگر به جاده هم می روند واحدا بروند تا کارگر (موثر) باشند نه اینکه از هم جدا شوند.


توسعه ی اوقات نماز: 
برای نماز پنج وقت قرار دادند و ان را پشت سر هم قرار ندادند خصوصا اگر نافله ها را هم بخوانند بخواهیم هشت رکعت نافله ظهر و هشت رکعت نافله ی عصر و خود ظهر و عصر هم هشت رکعت، می دانید چقدر طول می کشد؟ همه ی مامومان داد و بیدارشان بلند می شود، همین چهار رکعت را به زحمت حاضر می شوند شاید چهار رکعت اول را برسند و چهار رکعت دوم را نرسند! این نماز که ستون دین است اوقاتش را توسعه داده اند که به آسانی بتوانند ان را انجام دهند. این توسعه اوقات هم برای این است که نماز گزاران مقید باشند که زود بیایند و بروند و الا چه بسا افضل این باشد که در اول وقت هشت رکعت نافله ظهر بخوانند بعد چهار رکعت ظهر را و بعد هشت رکعت نافله عصر و بعد از ان چهار رکعت واجب عصر را بخوانند.
این جماعتی که در اول وقت می خوانند،حافظ نماز در اخر وقت فرادای دیگر مسلمان هاست آنها می گویند:«مردم در اول وقت نماز را به جماعت می خوانند ما در آخر وقت هم نخوانیم؟!»
این هم از شعارهای امامیه است که هر دو نماز(ظهر و عصر یا مغرب و عشاء) را به هم می خوانند. ثابت شده که حضرت رسول صلوات الله علیه و ال و سلم هم نماز را با هم می خواندند. از ایشان سوال کردند:«چرا شما نمازها را به هم خواندید من غیر عذر و لاعله: بدون عذر و دلیلی؟»
ابن عباس در کتاب های خودش (اهل سنت)روایت کرده که حضرت فرمود:«ارید ان اسهل علی امتی، برای این که می خواهم بر امام آسان بگیرم. لکن ما دیدیم که جمع کردن در اول وقت از اینکه ان هایی که نماز را جدا می خوانند و در اخر وقت نماز را به عللی نخوانند، مانع است. یا اینکه در وقتی که به اعتقاد خودشان تقریبا غروب بود، نماز عصر را می خواندند وقتی بین نماز تاخیر افتاد، شواغل و موانع زیادی به وجود می آید و کم کم ان نماز دوم به صورت فردی خوانده می شود. در صدر اسلام اینکه بخواهند هشت رکعت را با هم بخوانند سخت بود. می رفتند دنبال کارهایشان و بعد هم که جماعت مستحب بود اگر می توانستند می آمدند و اگر نه، خیر اما حالا اگر همه را یک دفعه ای بخوانند راحت تر است و از فوت نماز دوم، حفاظت می کند.»


صفت اول جماعت و رعایت اهل فضل: 
اختصاص صفت اول جماعت به اهل فضل به قدر کفایت مطلوب است چه  کسی این کار را بکند؟ می خواهد مامومان بکنند یا می خواهند امام بکند. هر کسی این کار را کرد غرض حاصل می شود.
یا مثلا خود اهل فضل بکنند. این را یک جوری عمل نکنند که کسی را از جای خودش بیرون بکنند که«بله تو اهل فضل نیستی» معلوم نیست جایز باشد که یک عالمی یک عامی را از جایش بلند کند و بگوید این جا صفت اول است و شما باید از اینجا، جای دیگری بروید. نه؛ باید ندارد. این کار مستحب است.


شرط ایمان در نماز جماعت: 
برای ماموم لازم است امام جماعت را با ایمان و عدالت بداند، یعنی امام جماعت به تمام ارکان ولایت معتقد باشد به این معنی که این ها امامان معصوم علیه السلام همه متصلند حتی آخرین امام موجود است حی است، پسر امام حسن عسگری است.
می شود بگوئیم که این قید و شروط از ضرویات مذهب است. نه فقط نزد خود امامیه ضروری است بلکه نزد مخالفان هم واضح و آشکار است که امامیه به واسطه ای همین اختلاف عقیده است که به ائمه ی مخالفان اقتدا نمی کنند.


وحدت اسلامی صوری است نه باطلی: 
معاشرت با دیگر مذاهب بلکه با خود همان بزرگانشان، برای وحدت اسلامی ثمره ی اولش این است:«الصلاه معهم کالصلاه خلف رسول الله» نماز پشت سر آنها مانند نماز پشت سر رسول خداست.
یعنی حفظ وحدت اسلامی صوری است لکن در باطن هر کس قابل هدایت شد، باید به او مطالب را تا آخر فهماند.
ما باید وحدت را کاملا حفظ کنیم . حتی به این که عملا به نماز با اهل سنت برویم. ان آقا در نجف - جماعت او تقریبا اول جماعت بود- من خودم ندیدم می گفتند: سامراء که می آمد عمدا در نماز جمعه ی اهل سنت شرکت می کرد و با این ها نماز جماعت می خواند. البته نماز خودش را قبل یا بعد داخل نماز ها بجا آوردند. اما آیا جماعت واقعی را به جا می آورد، اگر جماعت را واقعی حساب می کند ، قرائت را نمی خواند، بلکه این طور نیست صورت جماعت است که برای وحدت اسلامی حفظ می کنند و خود حضرت امیر علیه السلام و ائمه علیه السلام کارشان همین بوده است هر چه هست و نیست، باید تقیه را رعایت کرد.


نام کتاب: صدای سخن عشق، نوشته حامد اسلام جو 
فاطمه طاهری


تاریخ ارسال مطلب: ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۸/۳/۲۰
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مربوطه در وب منتشر خواهند شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهند شد.


مهمترین مطالب
مهمترین مطالب گروه