پنج شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸
کد مطلب: ۵۰۵۷

نظر امام علی (ع) درباره سیر برزخ
چه کسی می تواند در دنیا عالم برزخ را درک کند

نظر امام علی (ع) درباره سیر برزخ

::> ولایت آنلاین، گروه ثقلین <::
بر اساس کلام امام علی (ع) در نهج البلاغه عده ای از انسانها در همین زندگانی دنیوی عوالم برزخ و یا عوالم بالاتر از آنها را سیر نموده و می گذرند و آنچه برای عامه مردم بعد از مرگ و در حشر و مواقف آن پیش خواهد آمد برای آنان در همین دنیا پیش می آید.

بسم الله الرّحمن الرّحیم

نظر امام علی (ع) درباره سیر برزخ/چه کسی می تواند در دنیا عالم برزخ را درک کند؟

نظر امام علی (ع) درباره سیر برزخ/ چه کسی می تواند در دنیا عالم برزخ را درک کند

بر اساس کلام امام علی (ع) در نهج البلاغه عده ای از انسانها در همین زندگانی دنیوی عوالم برزخ و یا عوالم بالاتر از آنها را سیر نموده و می گذرند و آنچه برای عامه مردم بعد از مرگ و در حشر و مواقف آن پیش خواهد آمد برای آنان در همین دنیا پیش می آید.

 بر اساس نهج البلاغه، حضرت علی (ع) درباره آیه شریفه "رجال لاتلهیهم تجارة و لابیع عن ذکر الله" بیانی دارد که در آن خصوصیات اهل ذکر و رجال الهی را که در آیه شریفه مذکور آمده، مورد اشاره قرار می دهد و می فرماید: وأن للذکرلاهلا أخذوه من الدنیا بدلا قلم تشغلهم تجارة و لابیع عنه؛ برای ذکر و یاد خدا، اهلی است که عوض دنیا و روی آوردن به آن، یاد خدا را اخذ نموده و به یاد او پرداخته اند و چنان به ذکر او روی آورده اند که تجارت و خرید و داد و ستدهای دنیا آنان را مشغول نمی کند و از یاد خدا باز نمی دارد.

سپس حضرت به بیان پاره ای از اوصاف اهل ذکر پرداخته و بعد از آن به بعضی کمالات وجودی آنان اشاره می فرماید. یعنی موضوع ارتفاع حجب و مکشوف شدن عوالم غیب از برای آنان را با وضوح کامل، و در عین حال توأم با اشارتها و نکته ها توضیح می فرماید.

به نظر می آید که با دقت و تامل عمیق و با تدبر در جملات و تعبیرات این بیان هیچگونه شبهه ای در این مسئله باقی نمی ماند که عده ای از انسانها در همین زندگانی دنیوی عوالم برزخ و یا عوالم بالاتر از آنها را سیر نموده و می گذرند و آنچه برای عامه مردم بعد از مرگ و در حشر و مواقف آن پیش خواهد آمد برای آنان در همین دنیا پیش می آید، و عوالمی را که دیگران بعد از مرگ و در قیامت طی می کنند اینها قبل از مرگ و قبل از قیامت طی نموده و در عوالم قرب قرار می گیرند و در نتیجه، این عده بعد از مرگ و انتقال از دنیا در همان عالمی قرار می گیرند که در دنیا در آن بودند و وضع آنان غیر از وضع عامه مردم است.

حال در بیان آن حضرت دقت می کنیم. ایشان می فرماید: فکانما قطعوا الدنیا الی الاخرةو هم فیها فشاهدوا ماوراء ذلک، فکانما اطلعوا غیوب أهل البرزخ فی طول الاقال فیه،و حققت القیامة علیهم عداتها، فکشفوا غطاء ذلک لاهل الدنیا حتی کانهم یرون ما لایری الناس، و یسمعون مالا یسمعون؛ اهل ذکر و رجال الهی در مقام و منزلتی هستند که گویی دنیا را به آخر رسانیده و پشت سر گذاشته اند و وارد آخرت شده و د رآنجا می باشند و آنچه را که در آنجا است می بینند. پس مثل اینکه به حقایق پنهان و محجوب برزخ در طول اقامت خود در آن اطلاع حاصل کرده اند و قیامت وعده های خود را برای آنان تحقق بخشیده است. پس برای اهل دنیا از آنچه می بینند پرده برداشته و خبر می دهند، به نحوی که همانا آنان می بینند چیزی را که مردم نمی بینند و می شنوند چیزی را که مردم نمی شنوند.

تعبیراتی که در این بیان وجود دارد، تعبیرات به خصوصی است. از تعبیر"فکانما"همان نکته ای که قبلا به آن اشاره شد استفاده می شود. از جمله "اطّلعوا غیوب اهل البرزخ فی طول الاقامة فیه" با وضوح کامل این حقیقت بر می آید که آنان به غیوب اهل برزخ و به مسائل پوشیده برزخیان اطلاع و آگاهی کامل دارند، آن هم به نحوی که گویا در بزرخ مدتها اقامت داشته و در آن سیر می نموده اند و علاوه بر این، از این جمله می توان این حقیقت را هم استفاده نمود که آنان برزخ را سیر نموده و پشت سر گذاشته و از آن گذشته اند.

از جمله "و حققت القیامة علیهم عداتها" این چنین استفاده می شود که قیامت و عده های خود را برای آنان پیش آورده و تحقق بخشیده و ارائه نموده است. از تعبیر"حتی کانهم یرون ما لایری الناس و یسمعون ما لایسمعون" به خوبی بر می آید که آنان گویی می بینند و می شنوند آنچه را که عامه مردم آن را نمی بینند و نمی شنوند؛ أو من کان میتا فاحییناه و جعلنا له نورا یمشی به فی الناس کمن مثله فی الظلمات لیس به خارج منها. (آیه 122 سوره انعام)

نتیجه اینکه از این بیان هم با کمال وضوح مسئله گذر از برازخ در دنیا برای عده ای از انسانها که اهل ذکر و رجال الهی هستند استفاده می شود. اینکه مسئله گذر از برزخ در دنیا از این بیان استفاده می شود به جهت این است که بحث در اصل در همین موضوع است. و الا از متن این بیان این حقیقت استفاده می گردد که اینها نه تنها برزخ را در دنیا سیر کرده اند بلکه حشر و مواقف آن را نیز در همین زندگی دنیوی دیده اند. زیرا که می فرماید؛ وحقّقت القیامةعلیهم عداتها.


توسط: اکبری


تاریخ ارسال مطلب: ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۱/۲۳
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مربوطه در وب منتشر خواهند شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهند شد.


مهمترین مطالب
مهمترین مطالب گروه