سه شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸

چهل حدیث امام خمینی (قدس سره)/یک تبه علمی برای قلع ماده ریا 
اخلاق اسلامی

چهل حدیث امام خمینی (قدس سره)/یک تبه علمی برای قلع ماده ریا 

::> ولایت آنلاین، گروه اخلاق و عرفان <::
خدای تبارک تعالی به واسطه احاطه قدرتش در جمیع موجودات، و بسط سلطنتش در تمام کائنات، و احاطه قیومی اش به کافه ممکنات، تمام قلوب بندگان، در تحت تصرف او و به ید قدرت ودر قبضه سلطنت او است، و کسی دیگر را در قلوب بندگان بدون اذن قیومی و اجازه تکوینی او تصرفی نیست و نخواهد بود.

بسم الله الرّحمن الرّحیم 

الحدیث الثانی

فصل، یک تبه علمی برای قلع ماده ریا: 

ما در این جا تذکر می دهیم به چیزی که امید است برای این مرض قلبی موثر افتد در این مقام و مقامات دیگر، و آن چیزی است که مطابق برهان و مکاشفه و عیان و اخبار معصومین و کتاب خدا است، و عقل شما هم تصدیق دارد، و آن این است که خدای تبارک تعالی به واسطه احاطه قدرتش در جمیع موجودات، و بسط سلطنتش در تمام کائنات، و احاطه قیومی اش به کافه ممکنات، تمام قلوب بندگان، در تحت تصرف او و به ید قدرت ودر قبضه سلطنت او است، و کسی دیگر را در قلوب بندگان بدون اذن قیومی و اجازه تکوینی او تصرفی نیست و نخواهد بود. خود صاحبان قلب نیز بی اذن و تصرف حق تعالی، تصرف در قلوب خود ندارند، و بدین معنی اشاره و کنایه و صراحة در قرآن و اخبار اهل بیت علیهم السلام اخبار شده است. 
پس خدای تبارک و تعالی صاحب قلب و متصرف در او است، و شما که یک بنده ضعیف عاجز هستید، نمی توانید تصرف در قلوب کنید بی تصرف حق، بلکه اراده او قاهر است بر اراده شما و همه موجودات‌.

پس ریا و سالوس شما اگر برای جلب قلوب عباد است، و جانب دل ها نگاه داشتن، و منزلت و قدر در قلوب پیدا کردن، و اشتهار به خوبی یافتن است، این از تصرف شما بکلی خارج و در تحت تصرف حق است. خداوند قلوب و صاحب دل ها به هر کس می خواهد، قلوب را متوجه می فرماید. بلکه ممکن است شما نتیجه بعکس بگیرید. دیدیم و شنیدیم اشخاص سالوس دورو که قلوب آن ها پاک نبود، آخر کار رسوا شدند و آنچه می خواستند نتیجه بگیرند به عکس اتفاق افتاد. 
راوی که جراح مدائنی است از امام صادق علیه السلام نقل می کند در تفسیر قول خدای عزوجل  پس کسی که امیدوار ملاقات پروردگار خویش است باید به جای آورد کار نیکو، و شریک نکند در عبادت پروردگارش کسی را .که فرمود امام صادق علیه السلام آن مردی که عمل می کند چیزی را از ثواب، که خواهش نمی کند به آن کار ملاقات خدا را، فقط ملاحظه می کند پاکیزه شمردن مردم او را، میل دارد مردم بشنوند آنچه کرده، پس این کسی است که شریک قرار داده در عبادت پروردگارش‌. پس از آن فرموده: هیچ بنده نیست که پنهان کند خوبی را، پس بگذر بر او همیشه، تا آن که آشکار کند خدا برای او خیری را، و هیچ بنده نیست که پنهان کند شری را، پس بگذرد روزگار بر او همیشه، تا آن که آشکار کند خدا برای او شری را. 
پس ای عزیز! نام نیک را از خداوند بخواه. قلوب مردم را از صاحب قلب خواهش کن با تو باشد. تو کار را برای خدا بکن، خداوند بر کرامت های اخروی و نعمت های آن عالم، در همین عالم به تو کرامت می کند. تو را محبوب می نماید. موقعیت تو را در قلوب زیاد می کند. تو را در دو دنیا سربلند می فرماید. ولی اگر بتوانی با مجاهده و زحمت، قلوب خود را از این حب هم بکلی خالص نما. باطن را صفا ده تا عمل از این جهت خالص شود، و قلب متوجه حق گردد. روح بی آلایش شود. کدورت نفس برطرف گردد. حب و بغض مردم ضعیف، و شهرت و اسم نزد بندگان ناچیز چه فایده یی دارد. فرضا فایده داشته باشد، یک فایده ناچیز جزئی چند روزه است. ممکن است این حب، عاقبت کار انسان را به ریا برساند، و خدای نخواسته آدم را مشرک و منافق و کافر کند. اگر در این عالم رسوا نشود. در آن عالم در محضر عدل ربوبی پیش بندگان صالح خدا و انبیا عظام او و ملائکه مقربین رسوا شود، سرافکنده گردد، بیچاره شود. رسوایی آن روز را نمی دانی چه رسوایی است. سرشکسته در آن محضر را خدا می داند چه ظلمت ها دنبال دارد. آن روز است که به فرموده حق تعالی کافر می گوید: ای کاش خاک بودم، و دیگر فایده ندارد.

ای عزیز! بیدار شو و غفلت و مستی را از خود دور کن، و در میزان عقل، بسنج اعمال خود را، قبل از آن عالم میزان کنند، و حساب خود را بکش قبل از آن که از تو حساب بکشند، و آینه دل را از شرک و نفاق و دورویی پاک کن، و مگذار زنگار شرک و کفر او را طوری بگیرد که به آتش ها ی آن عالم پاک نگردد. نگذار نور فطرت، مبدل به ظلمت کفر شود. این قدر خیانت مکن بر این امانت الهی. پاک کن اینه قلب را، تا نور جمال حق در او جلوه کند، و تو را از عالم و هر چه در او است، بی نیاز کند، آتش محبت الهی در قلب افروخته شده، تمام محبت ها را بسوزاند که همه عالم را به یک لحظه آن ندهی، و چنان لذتی ببری از یاد خدا و ذکر آن تمام لذات حیوانی را بازیچه بدانی. اگر اهل این مقام هم نیستی و این معانی در نظرت عجیب می آید، نعمت های الهی را در عالم دیگر که قرآن مجید و اخبار معصومین از آن ها اطلاع داده اند، از دست مده. به واسطه جلب قلوب مخلوق برای شهرت چند روزه موهوم، آن همه ثواب ها را ضایع مکن. از آن همه کرامت خود را محروم مکن، و سعادت ابدی را به شقاوت همیشگی مفروش. 


منبع: کتاب چهل حدیث امام خمینی قدس(سره) 

نویسنده مطلب: سمیه شریفی


تاریخ ارسال مطلب: ۹:۵۰ - ۱۳۹۸/۱/۶
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مربوطه در وب منتشر خواهند شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهند شد.


مهمترین مطالب
مهمترین مطالب گروه