سه شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۸

چهل حدیث امام خمینی (قدس سره)در معنی ریا و درجات آن 
اخلاق اسلامی

چهل حدیث امام خمینی (قدس سره)در معنی ریا و درجات آن 

::> ولایت آنلاین، گروه اخلاق و عرفان <::
ریا عبارت از نشان دادن و وانمود کردن چیزی از اعمال حسنه، یا خصال پسندیده، یا عقاید حقه است به مردم برای منزلت پیدا کردن در قلوب آن ها و اشتهار پیدا کردن پیش آن ها بخوبی و صحت و امانت و دیانت بدون قصد صحیح الهی و آن تحقق پیدا می کند.

بسم الله الرحمن الرحیم 

الحدیث الثانی/در معنی ریا و درجات آن: 

به سند مذکور، یزید بن خلیفه از حضرت صادق_علیه السلام _نقل می کند که فرمود هر ریایی شرک است. همانا کسی که کار می کند برای مردم، می باشد ثواب او بر مردم، و کسی که عمل کند برای خدا، می باشد ثواب او بر خدا. 

بدان که ریا عبارت از نشان دادن و وانمود کردن چیزی از اعمال حسنه، یا خصال پسندیده، یا عقاید حقه است به مردم برای منزلت پیدا کردن در قلوب آن ها و اشتهار پیدا کردن پیش آن ها بخوبی و صحت و امانت و دیانت بدون قصد صحیح الهی و آن تحقق پیدا می کند در چند مقام: 
مقام اول و آن  دارای دو درجه است: اول آن که اظهار عقاید حقه ومعارف الهیه کند برای اینکه اشتهار به دیانت پیدا کند و منزلت در قلوب پیدا نماید. مثل اینکه بگوید: من کسی را جز خدا موثر در وجود نمی دانم. یا اینکه من غیر خدا توکل به کسی ندارم. یا بلکنایه و اشاره خود را معرفی کند به عقاید حقه، و این طور دوم رایج تر است. مثلا صحبت توکل یا رضای به قضای الهی پیش آمد می کند‌. شخص مرائی با یک آه یا یک سر تکان دادن، خود را سلک آن جمعیت محسوب می دارد. 
درجه دوم آن که، عقاید حقه باطله را از خود دور کند و نفس خود را از آن تزکیه نماید به قصد جاه ومنزلت در قلوب، چه به صراحت لهجه باشد یا به اشاره و کنایه. 
مقام دوم و در ان نیز دو مرتبه است: یکی آن که اظهار خصال حمیده و ملکات فاضله نماید. و یکی تبری از مقابلات آن ها نماید و تزکیه نفس کند بدان غرض که معلوم شد. 
مقام سوم که ریای معروف پیش فقها رضوان الله علیهم است، دارای همین دو درجه است: یکی آن که اتیان به عمل و عبادت شرعی کند یا اتیان به راجحات عقلی نماید به قصد ارائه به مردم و جلب قلوب. چه آن ذات عمل را به قصد ریا کند، یا کیفیت یا شرط یا جز آن را به طوری که در کتب فقهیه متعرضند. دیگر آن که ترک عملی کند به همان مقصود. و مادر این اوراق، شرح بعضی از مفاسد هر یک از این سه مقام را بیان می کنیم و آنچه بنظر می رسد از برای علاج آن ، اشاره می نماییم. که در آن چند فصل است.
فصل اول: 
بدان ریا در اصول عقاید ومعارف الهیه از جمیع اقسام ریاها سخت تر و عاقبتش از همه بدتر و ظلمش از تمام ریاها بیش تر و بالاتر است. 
صاحب این ریا اگر در واقع متعقد به آن امری که ارائه می دهد نباشد. از جمله منافقین است که مخلد در نار، و هلاک ابدی از برای اوست، و عذابش اشد عذاب ها است، و اگر معتقد باشد ولی برای این که در قلوب مردم رتبه و منزلت پیدا کند اظهار می کند، این شخص گر چه منافق نیست، ولی این ریا باعث می شود که نور ایمان از قلب او برود، و ظلمت کفر به جای آن قلب وارد شود. زیرا که این شخص گرچه در اول امر، مشرک است به شرک خفی، زیرا که معارف الهیه و عقاید حقه را که نا خالص باید باشد از برای خدا، و صاحب آن ذات مقدس حق است، به مردم تحویل داده و غیر را در آن شرکت داده و شیطان را در آن متصرف نموده، و این قلبی از برای خدا نبوده. 
ایمان از اعمال قلبیه است نه مجرد علم. کما این که در این حدیث شریف می فرماید: هر ریایی، شرک است. و لیکن این فجیعه موبقه و این سریره مظلمه و این ملکه خبیثه، بالاخره کار انسان را منجر می کند به این که خانه قلب مختص به غیر خدا شود، و کم کم ظلمت این رذیله، اسباب می شود که انسان، بی ایمان از دنیا برود، و این ایمان خیالی که دارد صورت بی معنی و جسد بی روح، و پوست بی مغزی است، و مورد قبول خدای تعالی نشود. کما این که اشاره به این فرموده در حدیث کافی شریف از علی بن سالم نقل می کند. یعنی راوی گفت شنیدم حضرت صادق علیه السلام می فرمود: خدای تعالی گفت: من بهترین شریک هستم. کسی که با من شریک قرار دهد غیر مرا در کاری که کرده است، قبول نکنم او را مگر آن که برای من خالص باشد. 
و معلوم است اعمال قلبیه، در صورت خالص نبودن، مورد توجه حق تعالی واقع نشود و او را نپذیرد، و به شریک دیگر واگذار فرماید که آن شخص است که برای نشان دادن به او عمل می شود پس اعمال قلبیه مختص به آن شخص می شود، و از حد شرک، بیرون رفته، به کفر محض وارد می شود‌. بلکه می توان گفت این شخص نیز از جمله منافقین است. همان که شرکش خفی است، نفاقش نیز خفی است. بیچاره گمان کرده مومن است، ولی مشرک است در اول امر و در نتیجه منافق است و عذاب منافق را باید بچشد، و وای به حال کسی که کارش به نفاق منجر شود.


 منبع: کتاب چهل حدیث امام خمینی(قدس سره) 
نویسنده مطلب: سمیه شریفی


تاریخ ارسال مطلب: ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۴
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مربوطه در وب منتشر خواهند شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهند شد.


مهمترین مطالب
مهمترین مطالب گروه
پربیننده ترین
پربحث ترین