سه شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸

چهل حدیث امام خمینی (قدس سره)/در اشاره به بعضی قوای باطنیه است
اخلاق اسلامی

چهل حدیث امام خمینی (قدس سره)/در اشاره به بعضی قوای باطنیه است

::> ولایت آنلاین، گروه اخلاق و عرفان <::
چشم و گوش و دست و پا و سایر اعضایت، همه با زبان ملکوتی، بلکه به قول بعضی ها با صورت های ملکوتی، شهادت به هر چه کردی، می دهند. 

بسم الله الرّحمن الرّحیم 

مقام دوم

فصل دوم/ در اشاره به بعضی قوای باطنیه است:

ملکات است، مثل عالم ظاهر و دنیا است که اختلاط و اشتباه در کار باشد. چشم و گوش و دست و پا و سایر اعضایت، همه با زبان ملکوتی، بلکه به قول بعضی ها با صورت های ملکوتی، شهادت به هر چه کردی، می دهند. 

هان ای عزیز! گوش دل باز کن، و دامن همت به کمر زن، و به حال بدبختی خود رحم کن. شاید بتوانی خود را به صورت انسان گردانی، و از این عالم به صورت آدمی بیرون روی که آن وقت از اهل نجات و سعادتی. مبادا گمان کنی این ها موعظه و خطابه است. این ها همه نتیجه برهان حکمی حکمای عظام، و کشف اصحاب ریاضت و اخبار صادقین و معصومین است. 

بدان که خداوند تبارک و تعالی به ید قدرت و حکمتش در عالم غیب و باطن نفس، قوایی خلق فرموده است که دارای منافع بی شمار است و آنچه مورد بحث ما است در این مورد سه قوه است و آن واهمه و عضبیه و شهویه است. 
و هر یک از این قوا، منافع کثیره دارند از برای حفظ نوع و شخص و تعمیر دنیا و آخرت که علما ذکر کرده اند و اکنون ما را آن احتیاجی نیست. و آنچه لازم  است در این مقام تنبه دهم آن است که این سه قوه، سرچشمه تمام ملکات حسنه و سیئه و منشا تمام صور غیبیه ملکوتیه است. 
و تفصیل این اجمال آن که، انسان همین طور که در این دنیا یک صورت ملکی دنیایی دارد که خداوند تبارک و تعالی آن را در کمال حسن و نیکویی و ترکیب بدیع خلق فرموده، که عقول تمام فلاسفه و بزرگان در آن متحیر است، و علم معرفة الاعضا و تشریح تا کنون نتوانسته است معرفت درستی در حال آن پیدا کند، و خداوند انسان را از بین مخلوقات، امتیاز داده است به حسن ترکیب و جمال نیکو منظر، کذلک از برای او، یک صورت و شکل ملکوتی غیبی است که آن صورت تابع ملکات نفس و خلق باطن است در عالم بعد از موت، چه برزخ باشد یا قیامت‌. انسان اگر خلق باطن و ملکه و سریره اش انسانی باشد، صورت ملکوتی او نیز صورت انسانی است. ولی اگر ملکاتش غیر ملکات انسانی باشد، صورتش انسانی نیست و تابع آن سریره و ملکه است‌. 
مثلا اگر ملکه شهوت و بهیمیت بر باطن او غلبه کند و حکم مملکت باطن، حکم بهیمه شود، انسان صورت ملکوتیش، صورت یکی از بهائم است مناسب با آن خلق، و اگر ملکه غضب و سبعیت بر باطن و سریره اش غلبه کند، و حکم مملکت باطن و سریره، حکم سبع شود، صورت غیبیه ملکوتیه، صورت یکی از سباع است و اگر وهم و شیطنت ملکه شود، و باطن و سریره دارای ملکات شیطانیه شد، از قبیل خدعه، تقلب، نمیمه ، غیبت، صورت غیب و ملکوتش  یکی از شیاطین است به مناسبت آن. 
و گاهی ممکن است به طریق ترکیب دو ملکه یا چند ملکه، منشا صورت ملکوتی شود. آن وقت به شکلی هیچ یک از حیوانات نمی شود، بلکه صورت غریبی پیدا می کند که هیچ آن صورت مدهش و موحش بدترکیب در این عالم سابقه ندارد. 
از پیغمبر خدا_ صلی الله علیه و اله نقل شده که: بعضی مردم در قیامت محشور می شوند به صورت هایی که نیکو است پیش آن ها میمون و انترها. 
بلکه ممکن است از برای یک نفر در آن عالم، چند صورت باشد. زیرا که آن عالم، مثل این عالم نیست که یک چیز بیش از یک صورت قبول نکند. و این مطلب مطابق با برهان نیز هست و در محل خود مقرر است. 

و بدان که میزان در این صور مختلفه که یکی از آن ها انسان است و باقی چیزهای دیگر. وقت خروج نفس است از این بدن، و پیدا شدن مملکت برزخ و غلبه سلطان آخرت، که اولش در برزخ است در وقت خروج از بدن، که با هر ملکه یی از دنیا رفت، آن ملکه صورت آخرتی می گیرد، و چشم ملکوتی برزخی او را می بیند، و خود او هم، وقت گشودن چشم برزخی، خود را به صورتی هست، می بیند، اگر چشم داشته باشد. لازم نیست کسی که در این دنیا به صورتی هست، آن جا هم به همان صورت باشد. خدای تعالی  می فرماید به نقل از بعضی که در وقت حشر می گویند: خدایا چرا مرا کور محشور کردی، با آن که در دنیا چشم داشتم؟ جواب می فرماید: چون تو آیات ما را فراموش کردی، امروز فراموش شدی. ای بیچاره تو چشم ملکی ظاهر بین داشتی، ولی باطن و ملکوتت کور بود. کوری خودت را حالا ادراک کردی، و الا از اول کور بودی و چشم بصیرت باطنی که آیات خدا را به آن می بینند، نداشتی. ای بیچاره تو قامت مستقیم و صورت خوش ترکیب ملکی داری. میزان ملکوت و باطن، غیر از این است. باید استقامت باطنی پیدا کنی تا مستقیم القامة، در قیامت باشی. باید روحت، روح انسانی باشد تا صورت عالم برزخ و اخرتت، صورت انسان باشد، تو گمان می کنی که عالم غیب و باطن، که عالم کشف سرایر و ظهور.


منبع: کتاب چهل حدیث امام خمینی(قدس سره) 
نویسنده مطلب: سمیه شریفی


تاریخ ارسال مطلب: ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۴
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مربوطه در وب منتشر خواهند شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهند شد.


مهمترین مطالب
مهمترین مطالب گروه