پنج شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸
کد مطلب: ۴۸۸۴

پاسخ به پرسش های جوانان

قرآن چه کسی را مسئول گناهان انسان می داند؟

::> ولایت آنلاین، گروه خانواده <::
در منطق و فرهنگ قرآن هر انسانی مسئول و پاسخگوی عملکرد خود است.

بسم الله الرّحمن الرّحیم

قرآن چه کسی را مسئول گناهان انسان می داند؟

در منطق و فرهنگ قرآن هر انسانی مسئول و پاسخگوی عملکرد خود است.

صراط مستقیم

سوال: برخی شبهه افکنان این چنین ادعا کرده اند که در برخی آیات تناقض وجود دارد، به طور مثال آیه 15 و 13 سوره اسراء «مسئولیت گناه هر انسانی برعهده خود او می باشد»، اما در آیه 118 سوره بقره «یهودیان را به خاطر گناهان اجدادشان مورد محاکمه قرار می دهد » با توجه به این دو بیان تناقضی در آیات قرآن موجود می باشد که در جایی مسئولیت گناه انسان ها را بر عهده خود آنها می داند و در جای دیگری گذشتگان را مورد محاکمه قرار می دهد ، این تناقض چگونه قابل حل می باشد؟

برای پاسخ به این شبهه از دو نگاه وارد می شویم:


1.ابتدا باید به این بحث پرداخت که آیا اصل این شبهه صحیح است یا خیر؟ اگر به کتب مفسرین مراجعه کنیم در مورد آیه 118 سوره بقره[1] به این نکته می رسیم که اصل این آیه در مورد یهودیان نیست. همانطور که  علامه طباطبایی در تفسیر المیزان مقصود از این آیه را کفار مشرک و غیر اهل کتاب معرفی کرده است به دلیل اینکه همین عنوان در آیه 113 سوره بقره[2] به مشرکین غیر یهود و نصاری داد و آنان را طائفه سومی از کفار معرفی کرد[3]همچنین مجمع البیان هم منظور از «لا یعلمون» را مشرکین عرب می داند[4] لذا با توجه به این بیان امکان دارد اصل این آیه اصلا در مورد یهودیان نباشد بلکه در مورد مشرکان عرب باشد پس دیگر نوبت به بحث توبیخ و تناقض در مورد یهودیان نخواهد رسید.

2. با صرف نظر از گفته مفسرین در مورد خطاب آیه «118 سوره بقره » و با فرض اینکه این آیه در مورد یهودیان باشد باز هم اصل این شبهه مورد خدشه می باشد زیرا زمانی بین آیه« 118 سوره بقره» و آیات «13 تا 15 سوره اسراء» تناقض وجود دارد که در سوره بقره بحث از عقاب یهودیان به میان آمده باشد و خداوند آنها را مورد عقاب قرار داده باشد. در حالی که در آیه 118 سوره بقره به روشنی همچنین بیانی موجود نمی باشد و تنها چیزی که می توان فهمید بحث توبیخ و سرزنش یهودیان به خاطر گناهان اجدادشان می باشد. در واقع آیه 118 سوره بقره از دو درخواست غیر منطقی آنها صحبت می کند اول اینکه چرا خداوند مستقیما با ما سخن نمی گوید؟ و دوم اینکه چرا آیه ای بر خود ما نازل نمی شود؟ که قرآن در پاسخ این ادعاهای لجوجانه خود خواهانه می فرماید پیشینیان آنها نیز همینگونه سخنان داشتند و دلها و افکارشان مشابه می باشد[5] ولی بحثی از عقاب در مورد آنها موجود نمی باشد. لذا مقام بیان در هر دو آیه متفاوت می باشد لذا دیگر نمی توان تناقض را در مورد این دو آیه قائل شد.

در جمع بندی این مطلب می توان اینگونه نتیجه گرفت که شبهه ساز دچار مغالطه ای آشکار شده و ادعایی کرده است که هیچ سندی در مورد آن ندارد و به آیه ای استناد کرده است و برداشتی از آن آیه داشته که این برداشت کاملا اشتباه و خلاف واقع بوده است لذا در مورد این دو دسته از آیات هیچ گونه تناقضی وجود ندارد.


پیوندها:


[1] بقره، 118. «وَقَالَ الَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ لَوْلَا یُکَلِّمُنَا اللَّهُ أَوْ تَأْتِینَا آیَةٌ ۗ کَذَٰلِکَ قَالَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ مِثْلَ قَوْلِهِمْ ۘ تَشَابَهَتْ قُلُوبُهُمْ ۗ قَدْ بَیَّنَّا الْآیَاتِ لِقَوْمٍ یُوقِنُونَ؛افراد ناآگاه گفتند: «چرا خدا با ما سخن نمى‏ گوید؟! و یا چرا آیه و نشانه‏اى براى خود ما نمى ‏آید؟!» پیشینیان آنها نیز، همین گونه سخن مى‏ گفتند دلها و افکارشان مشابه یکدیگر است ولى ما(به اندازه کافى) آیات و نشانه‏ ها را براى اهل یقین(و حقیقت‏جویان) روشن ساخته ‏ایم. »
[2] بقره، 113. «وَقَالَتِ الْیَهُودُ لَیْسَتِ النَّصَارَىٰ عَلَىٰ شَیْءٍ وَقَالَتِ النَّصَارَىٰ لَیْسَتِ الْیَهُودُ عَلَىٰ شَیْءٍ وَهُمْ یَتْلُونَ الْکِتَابَ ۗ کَذَٰلِکَ قَالَ الَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ مِثْلَ قَوْلِهِمْ ۚ فَاللَّهُ یَحْکُمُ بَیْنَهُمْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ فِیمَا کَانُوا فِیهِ یَخْتَلِفُونَ»
[3]. المیزان فی تفسیر القرآن ،طباطبایی، محمد حسین، ج 1، ص263.
[4]. مجمع البیان فی تفسیر القرآن،طبرسی،فضل بن حسن،ج 1، ص 370.
[5]. تفسیر نمونه ، مکارم شیرازی،ناصر، ج 1، ص 422.


منبع: رهروان ولایت

توسط: اکبری


تاریخ ارسال مطلب: ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مربوطه در وب منتشر خواهند شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهند شد.


مهمترین مطالب
مهمترین مطالب گروه