سه شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۷
کد مطلب: ۳۶۵۴

ارزشیابی به عنوان یک بخش جدایی ناپذیر از آموزش در دوره پیش دبستانی چگونه انجام می گیرد؟

ارزشیابی به عنوان یک بخش جدایی ناپذیر از آموزش در دوره پیش دبستانی چگونه انجام می گیرد؟

::> ولاین آنلاین، گروه خانواده <::
هر کودک دارای محدودیت و توانمدی ها و استعداد های منحصر به فرد است و نباید هیچ کودکی را با کودک دیگر مقایسه کرد.

بسم الله الرّحمن الرّحیم
مستند ترین و مستدل ترین روش ارزشیابی رفتار کودکان پیش دبستانی، مشاهده ی مستقیم رفتار است که توسط مربی انجام می گیرد. مربی آگاه و فهیم، ضمن تعامل با نو آموزان و اجرای برنامه های آموزشی، رفتار تک تک نو آموزان را زیر نظر می گیرد و در صورت نیاز رفتار آنها را در دفتر کلاسی یا چک لیست هایی که تهیه کرده است، ثبت می کند تا بعداً و در زمان مناسب بتواند رفتار هر یک از نو آموزان را تجزیه و تحلیل کند و میزان یاد گیری آنها را بسنجد. عمده ترین ملاک سنجش رفتار نو آموزان نیز، هدف های پیش دبستانی هستند که قبلاً معرفی شده اند. لذا مربی ابعاد مختلف جسمی، ذهنی، عاطفی ، اجتماعی و ... را ملاک ارزشیابی خود قرار می دهد. در ارزشیابی از نو آموزان ذکر چند اصل مهم به شرح زیر ضرورت دارد.
مربیان و والدین باید توجه داشته باشند که ما عملکرد کودکان را با یکدیگر هرگز مقایسه نمی کنیم. چرا که معتقدیم که هر کودک دارای توانمندی ها و محدودیت های منحصر به فرد است و نباید هیچ کودکی را با کودک دیگر مقایسه کرد.
رفتار و عملکرد هر نو آموزی تنها با عملکرد گذشته ی همان نو آموز قابل مقایسه است و تنها در این صورت است که می توان در مورد میزان رشد و یاد گیری کودک قضاوت کرد و پیشرفت و عدم پیشرفت او را نشان داد.
در ارزشیابی از نو آموز در سنین پیش دبستانی باید دقت کنیم که دست یابی به حد خاص و معینی از یادگیری مورد نظر نیست؛ یعنی حق نداریم برای یاد گیری کودکان حد و اندازه تعیین کنیم. به عبارت دیگر، اجازه نداریم از کودک اتنظار داشته باشیم که سه شعر یا چهار آیه را حفظ کند. هر کودکی با توجه به علاقه و انگیزه و توانایی های خود، به هر اندازه از یاد گیری که برسد، مورد نظر و قبول مربی است و هیچ نو آموزی به خاطر یادگیری بیشتر یا کمتر مورد باز خواست و حتی تشویق قرار نمی گیرد. آنچه که تشویق می شود میزان تلاش نو آموز است، نه میزان یاد گیری او؛ یعنی تشویق ناظر بر تلاش نو آموزی است و نه توانمندی و استعداد خدادادی او.
به دلایلی که ذکر شد و با توجه به ویژگی های خاص دوره ی پیش دبستانی، هر گونه ارائه کارنامه همانند آنچه که در دبستان انجام می شود در دوره پیش دبستانی منع شده است. اما مدارس ملزم هستند که میزان رشد، یادگیری و تلاش نو آموزان و نقاط ضعف و قوت آنها را با هدف بهبود و اصلاح هر ماه یا حداکثر هر 2 ماه یک بار به اولیا به صورت شفاهی گزارش نمایند. برگزاری جلسات خصوصی یا عمومی هفتگی، ماهیانه، و یا دو ماهانه میان مربی و والدین برای این منظور ضروری است.


منبع: کتاب آوای مادرانه
مولفان: محمد احسانی، حمید رضا بیگی، الهه حسن پور، راحله ملکان، خیر مقدم صبوری، رحیمه ملکان، بهاره بختیاری راد.
نویسنده مطلب: م. اصغری


تاریخ ارسال مطلب: ۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۳/۴
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مربوطه در وب منتشر خواهند شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهند شد.


مهمترین مطالب
مهمترین مطالب گروه
پربیننده ترین
پربحث ترین