سه شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷

چه زمانی به درجه‌ ی روزه داران واقعی دست می‌ یابیم؟
ماه رمضان، ماه بهار قرآن

چه زمانی به درجه‌ ی روزه داران واقعی دست می‌ یابیم؟

::> ولایت آنلاین، گروه اخلاق و عرفان <::
روزه دار اگر بخواهد به مقام روزه داران واقعی دست یابد می بایست به گونه ای روزه بگیرد که تأثیر آن در  تمام اعضا و جوارحش نمایان شود. 

بسم الله الرحمن الرحیم

روزه دار واقعی

روزه دار اگر بخواهد به مقام روزه داران واقعی دست یابد می بایست به گونه ای روزه بگیرد که تأثیر آن در تمام اعضا و جوارحش نمایان شود.

پیام دعای روز اول ماه رمضان

در دعای روز اول ماه مبارک رمضان از خدای متعال طلب می کنیم که روزه ما را از جمله روز داران واقعی قرار دهد: «اللهمَ اجْعلْ صِیامی فیه صِیام الصّائِمینَ؛...............خداوندا ! روزه‌ام را در این ماه روزه روزه داران قرار ده.»

(المصباح للکفعمی، ص612)

سوال: چه زمانی به درجه‌ی روزه داران واقعی دست می‌یابیم؟

جواب: زمانی که از روزه داری تنها  مختص به گرسنگی و ضعف جسمی نباشد و تمام اعضا و جوارح ما در حال امساک و خوداری از نواهی و ناپاکی‌ها باشد، کما اینکه در روایت نیز  نقل شده است: «قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) إِذَا صُمْتَ فَلْیَصُمْ سَمْعُکَ وَ بَصَرُکَ وَ شَعْرُکَ وَ جِلْدُکَ؛ وقتی روزه می‌گیری باید گوش، چشم، مو، پوست تو هم روزه باشد

(الکافی، ج‏4، ص87)

این روایت می‌ آموزد که از گناهان مربوط به گوش، مثل شنیدن غیبت و... جداً پرهیز شود، چشم هم باید روزه باشد، از دیدن مناظری که دیدنش نهی شده، پرهیز شود؛  موی سر هم باید روزه داشته باشد و برای نامحرم به نمایش در نیاید، حتی پوست بدن هم باید روزه باشد. خدای متعال در خصوص ضرورت حفظ چشم و نگهداری بدن از گناه می فرماید:

«قُلْ لِلْمُؤْمِنینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِکَ أَزْکى‏ لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبیرٌ بِما یَصْنَعُونَ ...وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ ...؛

[نور/30و31]

به مؤمنان بگو چشم‌ هاى خود را (از نگاه به نامحرمان) فروگیرند، و عفاف خود را حفظ کنند. این براى آنان پاکیزه‏‌ تر است؛ خداوند از آنچه انجام مى ‏‌دهید آگاه است؛ و زنان مؤمن را بگو که دیدگان خویش را فرو دارند و شرمگاه‏ هاى خود را - از دید دیگران- نگاه دارند.»


* المصباح للکفعمی (جنة الأمان الواقیة و جنة الإیمان الباقیة)، کفعمى، ابراهیم بن على عاملى، دار الرضی (زاهدی) - قم، چاپ: دوم، 1405 ق.
* الکافی، کلینى، محمد بن یعقوب بن اسحاق 8جلد، دار الکتب الإسلامیة - تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.

توسط: اکبری


تاریخ ارسال مطلب: ۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۳/۴
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مربوطه در وب منتشر خواهند شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهند شد.


مهمترین مطالب
مهمترین مطالب گروه
پربیننده ترین
پربحث ترین