جمعه ۲۸ تیر ۱۳۹۸
کد مطلب: ۳۶۰۶

اهداف بعثت از دیدگاه مقام معظم رهبری
ولایت فقیه

اهداف بعثت از دیدگاه مقام معظم رهبری

::> ولایت آنلاین، گروه عقاید <::
اهداف بعثت، و چگونگی رسیدن به این اهداف از نکاتی است، که می‌ تواند به خوبی، راهگشای ما در جهت پیروی از این رسول الهی باشد.

بسم الله الرّحمن الرّحیم

اهداف بعثت از دیدگاه مقام معظم رهبری:

چکیده:

اهداف بعثت، و چگونگی رسیدن به این اهداف از نکاتی است، که می‌ تواند به خوبی، راهگشای ما در جهت پیروی از این رسول الهی باشد. به همین خاطر در ادامه تلاش می‌ کنیم، این نکات را بر اساس، سخن پرچمدار بعثت در زمان کنونی، مقام معظم رهبری، مورد کنکاش و بررسی قرار دهیم.

بعثت پیامبر اکرم (صلی‌ الله‌علیه‌ وآله) حقیقتی است که سرتاسر تاریخ بشری، را پرکرده است، آن چنان که خداوند متعال وجود ایشان را به عنوان پیامبر رحمت برای همه هستی معرفی می‌ کند و می‌فرماید: «وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمینَ [انبیاء/107] و ما تو را جز رحمتى براى جهانیان نفرستاده‏‌ ایم‏».
از این سو پرداختن به اهداف بعثت، و چگونگی رسیدن به این اهداف از نکاتی است، که می‌ تواند به خوبی، راه‌ گشای ما در جهت پیروی از این رسول الهی باشد. به همین خاطر در ادامه تلاش می‌ کنیم، این نکات را بر اساس، سخن پرچم‌ دار بعثت در زمان کنونی، مقام معظم رهبری (حفظه‌ الله) مورد کنکاش و بررسی قرار دهیم.
قبل از پرداختن به اهداف بعث جا دار، که به مراحل بعثت اشاره اجمالی داشته باشیم، تا به این وسیله اهداف، بعثت به خوبی مورد تبیین قرار گیرد.

بعثت رسول گرامی اسلام (صلی‌ الله‌علیه‌ و آله) دارای مراحل مختلفی بود که عبارتند از:

الف) جریان حقیقت و نور بعثت در قلب پیامبر اکرم (صلی‌ الله‌علیه‌ و آله)؛ که مقام معظم رهبری (حفظه‌ الله) این مرحله را مهم‌ ترین مرحله بعثت معرفی می‌ کند و می‌‌ فرماید:

«این سرچشمه بعثت که در مثل امروزی در قلب مقدّس نبی اکرم (صلی‌ الله‌علیه‌ و آله) جوشید و جاری شد، مسیر مهمّی دارد. یعنی مسأله به همین‌ جا خاتمه پیدا نمی‌کند که از طرف پروردگار، حقیقت و نوری در قلب یک انسان ممتاز، برجسته و استثنایی درخشید. این، قدم اوّل و اوّل کار است. البته مهم‌ ترین بخش قضیه هم، همین است. درخشیدن این نور در قلب مقدّس و مبارک پیغمبر و تحمّل مسؤولیت وحی از طرف آن بزرگوار، همان قسمتی است که به طور صریح، عالم خلقت، عالم وجود انسان و دنیای مادّی را به معدن غیب وصل می‌ کند». [1]

ب) حرکت در جهت برهم‌ زدن اندیشه‌های باطل، دومین مرحله بعثت رسول گرامی اسلام (صلی‌ الله‌ علیه‌ و آله) است. ایشان در این زمینه نیز می‌ فرماید:

«بعد از آن که قدم اوّل و این حرکت، با جوشش وحی الهی در قلب مقدّس پیغمبر و با تحمّل وحی الهی آغاز شد، آن وقت محتوای بعثت - که یک محتوای جدید است و به معنای ساختن دنیای جدید و برهم زدن نهادهای باطل و ساقط و توأم با ظلم و عدوان است - یعنی تحقّق بعثت در خارج نیز شروع می‌شود که به مبارزه احتیاج دارد».[2]


«بنابراین قدم اوّل بعد از بعثت، نهضت، مبارزه و حرکت است. هیچ پیغمبری نتوانست این راه را بدون مبارزه بپیماید، این بار را به منزل برساند و این پیام را به مردم ابلاغ کند. این طور نیست که مردمی که بعثت در قلب آنها، در میان آنها و در محیط آنها انجام گرفته است، آن دنیای جدیدی را که بعثت پیشنهاد می‌ کند، به آسانی بپذیرند. لذا مبارزات با پیغمبران شروع می‌‌ شود و پیغمبران، پر دشمن‌ ترین انسان‌ هایی هستند که حامل یک بار امانت و یک حقّی هستند».[3]

ج) بعد از تغییر در اندیشه مرحله دیگری که برای بعثت قرار داده شده است، ایجاد حکومت و پیاده کردن، عملی افکاری است که در مرحله قبل رواج پیدا کرده بود، ایشان در این زمینه می‌ فرماید: «شروع این راه (مرحله رواج افکار) در سیزده سال اوّلل زندگی پیغمبر است؛ تا این که منتهی به تشکیل حکومت می‌ شود. پس قدم بعدی، تشکیل نظام مبتنی به این تفکّر و بر مایه بعثت است. لذا توجّه می‌ کنید از این ترتیب، خوب می‌شود فهمید حرف کسانی که سعی می‌ کنند تا دین و به خصوص دین اسلام را جدای از حکومت معرفی کنند، غلط است... بعد از آن مبارزات طولانی، همین است. ایجاد یک محیط و فضا و یک نظم و نظام بر مبنای این فکر است. تا این نظام و این قدرت، پشتوانه تفکّرات الهی و اسلامی نباشد، نمی‌ توان افکار و احکام و مفاهیم الهی را در زندگی مردم منتشر کرد و بسط داد. درست عکس نظر کج‌ بینانه کسانی که مدّعی هستند اگر قدرت با دین همراه شود، دین فاسد می‌ شود!».[4]

ایشان اهداف بعثت را در دو قالب تبیین می‌ کنند که عبارتند از:

الفاهداف فردی: 
ایشان برای توضیح این هدف از بعثت از آیه 164 آل عمران استفاده می‌ کنند و می‌ فرماید:

«این آیه شریفه سوره آل‌عمران: «لَقَد مِنَ اللَّهِ عَلَی المُؤمِنِینَ إِذ بَعَثَ فِیهِم رَسُولاً مِن أَنفُسِهِم یَتلُوا عَلَیهِم آیاتِه و یُزَکِّیهِم و یُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَ الحِکمَةَ [آل‌عمران/164] خدا بر اهل ایمان منت گذاشت که رسولى از خودشان در میان آنان بر انگیخت که بر آن‌ ها آیات خدا را تلاوت کند و به آن‌ها احکام شریعت و حقایق حکمت‏ بیاموزد».

این تزکیه و آموختن کتاب و حکمت، همان تحوّل درونی انسان است. انسان برای این‌ که به هدف خلقت خود برسد، باید به هدف بعثت انبیا درباره خود نائل شود. یعنی متحوّل گردد؛ درست شود؛ خوب شود و از آلودگی‌ ها و پستی‌ ها و عیب‌ ها و آن چیزهایی که در درون انسان است و دنیا را به فساد می‌ کشاند، نجات پیدا کند. این، در قلمرو وجود فرد است. بعثت برای این است. در بیانی هم که فرمودند: «بُعِثتُ لِاُتَمِّمَ مَکارِمَ الاَخلاق»، باز برگشتش به این است. "برانگیخته شده‌ام که مکرمت‌های انسانی را کامل کنم" یعنی تهذیب انسان؛ تزکیه انسان؛ انسان را به حکمت سوق‌ دادن؛ او را از جهالت بساطت عامیانه به فهم و زندگی حکیمانه رساندن. این، در مقوله فرد و در قلمرو حیات فردی است».[5]

ب) اهداف اجتماعی:
در قلمرو حیات اجتماعی، چیزی که به‌عنوان هدف معیّن شده‌ است «عدالت اجتماعی» است. «لیقوم النّاس بالقسط». "قسط" با "عدل" فرق می‌کند. عدل یک معنای عام است. عدل همان معنای والا و برجسته‌ای است که در زندگی شخصی و عمومی و جسم و جان و سنگ و چوب و همه حوادث دنیا وجود دارد. یعنی یک موازنه‌ ی صحیح. عدل این است. یعنی رفتار صحیح؛ موازنه صحیح؛ معتدل بودن و به سمت عیب و خروج از حد نرفتن. این، معنای عدل است.
لکن قسط، آن‌ طور که انسان می‌ فهمد، همین عدل در مناسبات اجتماعی است. یعنی آن‌ چیزی که ما امروز از آن به «عدالت اجتماعی» تعبیر می‌ کنیم. این، غیر از آن عدل به معنای کلّی است. انبیا اگر چه حرکت کلّی‌ شان به سمت آن عدالت به معنای کلّی است - «بالعدل قامت السّموات و الارض»؛ آسمان‌ها هم با همان اعتدال و عدالت و میزان بودن سرِ پا هستند - اما آن چیزی که فعلاً برای بشر مسأله است و او تشنه آن است و با کمتر از آن نمی‌تواند زندگی کند، قسط است. قسط یعنی این‌که عدل، خُرد شود و به شکل عدالت اجتماعی در آید.

«لیقوم النّاس بالقسط.» انبیا برای این آمدند..... این دومی هم که هدف انبیا در قلمرو زندگی اجتماعی است، مقدّمه‌ ای برای رسیدن انسان به همان هدفی است که در قلمرو فردی وجود دارد. یعنی تحوّل درونی؛ درست شدن و انسانِ صحیح شدن. هر شیئی را شما در دنیا ملاحظه کنید، شکل صحیحش آن شکلی است که فایده مطلوب از آن عاید شود».[6]

و نتیجه این اهداف را می‌ توان این‌ گونه خلاصه کرد، که انسان از ظلمت به سوی نور، خارج شود. امام خامنه‌ ا ی (حفظه‌ الله) در این باره می‌ فرماید:

«بعثت برای این است که انسان‌ ها را از ظلمات خارج و به نور هدایت کند. این ظلمات شامل همه تاریکی‌ هایی است که در سطح جهان، در فضای زندگی انسان‌ ها و در همه تاریخ به وجود می‌ آید؛ ظلمات شرک و کفر، ظلمات جهل و حیرت، ظلمات ستم و بی‌عدالتی و تبعیض، ظلمات دوری از اخلاق اسلامی و آلوده شدن به لجن‌ زار فساد اخلاقی، ظلمات برادرکشی، ظلمات بدفهمی و کج فهمی و انواع و اقسام تاریکی‌ ها».[7]


پیوندها:

[1]. بیانات در دیدار کارگزاران نظام،19/9/137.
[2]. همان.
[3]. همان.
[4]. همان.
[5]. بیانات در دیدار کارگزاران نظام، 11/1/ 1371.
[6]. همان.
[7]. بیانات در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی، 4/8/79.


منبع: پایگاه اینترنتی رهروان ولایت 

توسط: اکبری


تاریخ ارسال مطلب: ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۷/۱/۲۷
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مربوطه در وب منتشر خواهند شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهند شد.


مهمترین مطالب
مهمترین مطالب گروه
پربیننده ترین
پربحث ترین