جمعه ۲۸ تیر ۱۳۹۸
کد مطلب: ۳۴۸۹

نعمت پرستی یا منعم پرستی
تفسیر سوره یس (قلب قرآن)

نعمت پرستی یا منعم پرستی

::> ولایت آنلاین، گروه ثقلین <::
نعمت به هر کس برسد از او است، نیست نعمتی برای شما مگر اینکه از خداست.

بسم الله الرّحمن الرّحیم

«وَ اِن کُلُّ لَما جَمیعٌ لَدَینا مُحضَروُنَ وَ آیَةٌ لَهُمُ الاَرضُ المَیتَةَ اَحیَیناها وَ اَخرَجنا مِنها حَبّاً فَمِنهُ یَأکُلوُنَ وَ جَعَلنا فیها جَنّاتٍ مِن نَخیلٍ وَ اَعنابٍ وَ فَجَّرنا فیها مِنَ العُیوُنَ لِیَأکُلوُا مِن ثَمَرِهِ وَ ما عَمِلَتهُ اَیدیهُم اَفَلا یَشکُرونَ»» 1

فرمود: «اَلَم یَروَا کَم اَهلَکنا» 2

آیا نمی بینید چه اشخاصی را که قبل از ایشان هلاک کردیم؟ عبرت بگیرند و راه و روش آنان را دنبال نکنند کلمه هلاک در ذهنها نیستی می آورد در حالی که مقصود از دنیا رفتن و به عالم جزاء رسیدن است که گفتیم موت به نظر سطحی انسانی، نیستی است لیکن از نظر عقل و شرع مرگ برای هیچکس نیستی محض نیست بلکه جابجا شدن و تغییر لباس دادن است.

«وَ اِن کُلُّ لَما جَمیعٌ» نیست هیچ فردی، همه و همه، جز آنکه نزد ما حاضر شدگانند «لَدَینا مُحضَروُن» یک نفر نمی تواند فرار نماید حاضر نشود.

چنانچه در سوره الرحمن می فرماید: ای گروه جن و انس، اگر توانائی دارید از اقطار آسمانها و زمین در گذرید، پس در گذرید. 3

مرویست 4 در ضمن تفسیر این آیه شریفه: روز قیامت ملائکه آسمان اول، دور تا دور صحرای محشر را صف می بندند ملائکه آسمان دوم، پشت سر آنان به همین ترتیب تا ملائکه های آسمان هفتم اهل محشر را محاصره می کنند آن وقت ندا بلند می شود «یا مَعشَرَ الجِنِّ وَالاِنسِ» ای گروه جن و انس اگر می توانید از این قطرهای آسمانها و زمین از این افق فرار کنید.

همه در محکمه عدل الهی حاضر شوندگانند یعنی هر یک نفر دو مأمور الهی همراه اوست. 5

نمی تواند این طرف و آن طرف برود مأمورین احضار با او هستند تا اشاره می کنند بی اختیار به راه می افتد تا محل عرض علی الله.

قربان کسی که احتیاج به سائق مأمور نداشته باشد خودش حالا بیاید آماده باشد حساب خودش را رسیده باشد.

مُحضَروُنَ – حاضر شدگان، جائی که میقات الهی است 6

نشانه قیامت زنده شدن زمین مرده:

« وَ آیَةٌ لَهُمُ الاَرضُ المَیتَةَ» آیه یعنی نشانه، دلیل و برهان، نشانه معاد دلیل بر اینکه پس از مرگ، عالم دیگری در پیش داری که تمام سعادت تو آنجا ظاهر می گردد چیست؟

گویند: این بدن پوسیده چطور دوباره زنده می شود؟ نگاهی به زمین مرده زیر پایت بکن، چطور خدا زنده اش می کند.

موت و حیات هرچیزی نسبت به همان چیز است زمین هم به حسب خودش موت و حیاتی دارد، موتش مراتب دارد، یکی از مراتب آن روئیدن گیاه و نروئیدن گیاه است. فصل پائیز و زمستان موت زمین است، اول بهار، حیات زمین است چه حیاتی به او افاضه می گردد؟

زمین خشکی که جنبشی از آن دیده نمی شد نسیم بهاری، زمین محکم شکاف بر می دارد دانه سر در می آورد، نبات و گیاه می روید. این حیات را کی داد؟ آیا خودش چنین شد، چرا در فصل زمستان و پائیز نشد، این حیات نشانه ای برای معاد است.

از یک دانه گندم هفتصد یا بیشتر می دهد:

«وَ آیَةٌ لَهُمُ الاَرضُ المَیتَةَ اَحیَیناها وَ اَخرَجنا مِنها حَبّاً فَمِنهُ یَأکُلوُنَ»

حرکت کیفیه و حرکت کمیه – هر حرکتی محرک می خواهد، نمی شود بدون تکان دهنده چیزی تکان بخورد، هر خوشه انگور در ابتدا از دانه گندم کوچکتر است لیکن بتدریج بزرگ می شود، این حرکت کمیه، محرکش کیست که به ترتیب و نظم معین آن را می گرداند.

همین دانه انگور در ابتدا سخت ترش بود، بتدریج رو به شیرینی می رود که گاهی شیرینیش آدم را می زند. هر حرکتی محرک می خواهد حرکت انگور کمی و کیفی آن از کیست؟ جز از خدا؟ زمین خشک بی گیاه را جان می دهد، گیاه می رویاند.

پس از متلاشی شدن بدن انسان کی دوباره حیات به آن داد:

خدا مثل بدن من و تو که می پرسی چه می شود پس از اینکه پوسیده شد شما که عالم دنیا را دیدید که چگونه پس از مرگ حیاتست، چرا یادآور آخرت نمی شوید؟ 7

استخوانهائی که متلاشی شده پس از اینکه اراده حق تعالی به قیام قیامت تعلق گرفت؛ نفخه احیا که دمیده می گردد تمام ذرات دوباره جان پیدا می کند. 8

البته با تغییراتی که پیدا می کند.

این بار بدن لطیف است مخصوصا اگر بهشتی باشد. نسبت به زنهای بهشتی رسیده است که حور به آن رشک می برد از بس لطیف و زیبا هستند. ماده بدن همان ماده است صورت عوض می شود. البته باید کارهایش از سنخ کارهای ملک شود جز خیر ان شاء الله از او سر نزند وگرنه اهل عذاب، بدنهای ضخیمی پیدا می کنند که مناسب آن قسم عذابهای سخت باشد.

«وَ جَعَلنا فیها جَنّاتٍ مِن نَخیلٍ وَ اَعنابٍ» جلو چشمت این بستانهای نخل و انگور را ملاحظه کن، این شیرینی ها کجا بود از کجا آمد بگو الحمدالله، الله اکبر، از لابلای چوب خشک، از زمین، از آب، این چه جوهرکشی شده در این شکل منظم و مرتب، در این خوشه چطور دانه دانه چیده شده بین هسته و خود میوه پوسته ربط داده است. «اِنَّهُ عَلی کُلُّ شَیءٍ قَدیرٌ»

«وَ فَجَّرنا فیها مِنَ العُیوُنَ» چشمه ها را جاری کردیم در میان این بستانها: «العُیوُنَ لِیَأکُلوُا مِن ثَمَرِهِ وَ ما عَمِلَتهُ اَیدیهُم» تا این بشر از میوه این درختان و حبوبات بخورد.

«اَفَلا یَشکُروُنَ» آیا سپاسگزاری نمی نمایند؟ آیا نباید منعم شناس گردی برای خدائی که این قسم نعمت افشانی کرده آیا نباید از همه بیشتر مدح خدا کنی؟

مدح واسطه هم خوب است به شرطی که واسطه بودنش را فراموش نکند اما آنکس که اصل نعمت از او و بدست او است، شکر او واجب است و در مقام سپاسگزاری او شریک هم نباید برای او قائل شد چون منعم فقط او است.

اگر آب برای شما ناپدید شد؛ کی بری شما آب گوارا می آورد؟ 9

نعمت به هر کس برسد از او است، نیست نعمتی برای شما مگر اینکه از خداست. 10

نعمت پرستی یا منعم پرستی:

تو ای انسان با آن عقلی که خدا به تو داده است، چرا منعم را فراموش کردی، تو که صاحبت را شناختی فهمیدی «لا اِلهَ اِلَّا الله» حالا با منعمت بیشتر سر و کار داری یا با نعمت، نعمت پرستی یا منعم پرست؟

نعمت محترم است چون از خداست، مدح و ثنای خدا کن تا نعمتت را زیاد فرماید 11

حتی نهی شده است بگوئی فلان خوراک ضررم زد بلکه بگو با مزاجم سازگار نبود.

از جمله موجبات غذاب قبر و فشار گور، کفران نعمت است. 12

مبادا کفران نعمت شود، نان را ببوس محترم دار، در دست و پا نیفتد.

باید از کفران هائی که کرده ایم توبه کنیم؛ نعمت های خدا را ندیدیم تا شکر کنیم.

«اَللهُمِّ ما بِنا مِن نِعمَةٍ فَمِنکَ لا اِلهَ اِلَّا اَنت وَحدَکَ لا شَریکَ لَک»

خدایا هرچه داریم تنها از تو است، جز تو خدائی نیست، ما اهل توحیدیم، اهل شکریم و از گذشته های خود شرمساریم که نعمت هایت را از تو ندانستیم. «اَستَغفِرُکَ وَ اَتوُبَ اِلَیک»


پیوندها: 

1 - یس، آیه 32 – 35

2 - یس، آیه 31

3 - الرحمن، آیه 33

4 - تفسیر برهان، ج 4، ص 467

5 - ق، آیه 21

6 - واقعه، آیه 50

7 - واقعه، آیه 62

8 - یس، 51

9 - ملک، آیه 30

10 - نحل، آیه 53

11 - ابراهیم، آیه 7

12 - بحار، ج 6، ص 221، حدیث 16


منبع: کتاب "قلب قرآن" ، نوشته شهید آیت الله سید عبدالحسین دستغیب

نویسنده مطلب: سمیه اکبری


تاریخ ارسال مطلب: ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مربوطه در وب منتشر خواهند شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهند شد.


مهمترین مطالب
مهمترین مطالب گروه
پربیننده ترین
پربحث ترین