پنج شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۸
کد مطلب: ۳۲۷۷

احکام جدید
احکام موبوط به نماز

احکام جدید

::> ولایت آنلاین، گروه احکام <::
سوال: شرکت نکردن در نماز جمعه به خاطر بی مبالاتی و بی اعتنایی چگونه است؟

بسم الله الرّحمن الرّحیم

طولانی شدن نماز جماعت:

سوال: طولانی کردن نماز جماعت که موجب اذیت برخی از نمازگزاران می شود چه صورت دارد؟

حضرت آیت الله خامنه ای: مستحب است امام جماعت حال مامومی را که از دیگران ضعیف تر است، رعایت کند.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی: مستحب است امام جماعت حال اضعف مامومین را مراعات نماید.

حضرت آیت الله سیستانی: سزاوار است که امام حال اضعف المامومین را رعایت کند.

حضرت آیت الله بهجت: مستحب است برای امام، مراعات حال ضعفای مامومین را بنماید.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی: امام باید مراعات ضعیف ترین مامومین را بکند.

حضرت آیت الله تبریزی: طول دادن نماز جماعت مانعی ندارد، هر چند در صورتیکه مامومین تحمل نداشته باشند و برای آنها مشقت داشته باشد امام جماعت می تواند حال اضعف مامومین را ملاحضه کند و نماز را زودتر تمام کند.

لزوم اتصال در نماز جماعت:

سوال: در شهرهای زیارتی گاهی از مواقع یک صف کامل  یا افردا زیادی نمازشان شکسته است، آیا جماعت افراد دیگر که نمازشان کامل است و در صفهای بعدی قرار دارند صحیح است؟

حضرت آیت الله خامنه ای: اگر اتصال از بین برود، نماز بقیه بطور فرادی صحیح خواهد بود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی: فرادا شدن یک صف اتصال صفهای بعدی را از بین نمی برد.

حضرت آیت الله سیستانی: جماعت آنها باطل می شود ولی نماز باطل نسیت مگر اینکه بعنوان متابعت امام رکنی را اضافه کند.

حضرت آیت الله فاضل لنکرانی: اگر بواسطه افراد دیگری به امام متصل نباشند, با تمام شدن نماز صف قبل نماز آنها فرادی می شود.

حضرت آیت الله تبریزی: چنانچه افرادی که نمازشان شکسته است بعد از تمام شده نمازشان اقتدا کنند و به جماعت ملحق شوند به جماعت افراد دیگر که نمازشان کامل است ضرری ندارد.

حضرت آیت الله بهجت: اگر از طرفی اتصالشان برقرار باشد نمازشان صحیح است  به جماعت، والا فرادی می شود.

خواندن نماز فرادی هنگام جماعت:

سوال: بعضی ازاشخاص هنگام برپایی نماز جماعت اقدام به خواندن نماز فرادی می کنند این عمل چه حکمی دارد؟

حضرت آیت الله خامنه ای: این عمل اگر تضعیف نماز جماعت واهانت و بی احترامی به امام جماعت محسوب شود, جایز نیست.

حضرت آیت الله فاضل لنکرانی: اگر هتک حرمت جماعت محسوب شود جایز نیست و نیز چنانچه ملازم با تفسیق عملی امام جماعت باشد .

حضرت آیت الله مکارم شیرازی: در صورتی که توهین به امام جماعت یا هتک نماز جماعت محسوب شود جایز نیست، می توانند بعد یا قبل بخوانند.

حضرت آیت الله تبریزی:اگر شخص معروفی است که از فرادی خواندن او مردم به شک می افتند و کار او موجب تشکیک در عدالت امام جماعت می شود نمازش اشکال دارد.

حضرت آیت الله سیستانی: اگر مستلزم هتک امام باشد و او مستحق هتک نباشد جایز نیست، ولی نماز صحیح است.

 حضرت آیت الله بهجت: نمازشان صحیح است اگر هتک احترام جماعت یا امام آن نباشد.

سوال: شرکت نکردن در نماز جمعه به خاطر بی مبالاتی و بی اعتنایی چگونه است؟

حضرت آیت الله خامنه ای: جایز نیست.

 حضرت آیت الله مکارم شیرازی: با توجه به اینکه نماز جمعه واجب تخییری است، چنین شخصی مرتکب کار حرامی نشده است ولی ترک آن از روی بی اعتنایی کار شایسته ای نیست.

حضرت آیت الله فاضل لنکرانی: مناسب نیست.

حضرت آیت الله تبریزی: در صورتی که نماز جمعه با شرایط معتبره منعقد شود حضور در آن بنابر احتیاط واجب است.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی: نماز جمعه واجب عینی نیست.

 حضرت آیت الله بهجت: نماز جمعه واجب تخییری است.

حضرت آیت الله سیستانی: نماز جمعه وجوب تعیینی ندارد.

نماز خواندن هنگام اذان در نماز جمعه:

سوال: در فاصله بین خطبه ها و اقامه نماز جمعه  که اذان گفته می شود خواندن نماز واجب یا مستحب چه صورت دارد؟

حضرت آیت الله تبریزی: خواندن نماز واجب یا مستحب در موقعی که اذان گفته می شود مانعی ندارد.

حضرت آیت الله بهجت: اشکال ندارد.

حضرت آیت الله فاضل لنکرانی: مانعی ندارد.

 حضرت آیت الله صافی گلپایگانی: اشکال ندارد.

 حضرت آیت الله مکارم شیرازی: احتیاط ترک آن است.

آیا شهر ری جزء تهران است:

سوال: آیا شهر ری جزء تهران محسوب می شود که از نظر مسافت شرعی حد ترخص تهران باشد یا خیر؟ با توجه به اینکه از نظر اداری از بعضی جهات مستقل و از بعضی جهات وابسته به تهران و کاملا متصل به تهران می باشد؟

حضرت آیت الله خامنه ای: ملاک تشخیص عرف محل است.

 حضرت آیت الله صافی گلپایگانی: ظاهرا شهر ری جزء تهران محسوب نمی شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی: ظاهرا دو محل است.

 حضرت آیت الله فاضل لنکرانی: خیر، ولی جزء حد ترخص تهران می باشد.

 حضرت آیت الله تبریزی: با توجه به اینکه دو شهر محسوب می شود هر یک حکم خودش را دارد.

حضرت آیت الله بهجت: این عرفی است.

حضرت آیت الله سیستانی: جزء تهران نیست.


نویسنده مطلب: مریم گودرزی


تاریخ ارسال مطلب: ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۶/۷/۱۱
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مربوطه در وب منتشر خواهند شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهند شد.


مهمترین مطالب
مهمترین مطالب گروه