شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۷
کد مطلب: ۳۰۱۹

دو نمونه ناقص از عبادت

دو نمونه ناقص از عبادت

::> ولایت آنلاین، عقاید <::
در کتاب های لغت، لفظ عبادت به معنی خضوع و اظهار تذلل تفسیر شده است. و یک چنین تفسیر از اهل لغت نمی تواند بیانگر معنی دقیق و صحیح و کامل لفظ عبادت باشد...

بسم الله الرّحمن الرّحیم

دو نمونه ناقص از عبادت

الف- عباذت: خضوع و تذلل

در کتاب های لغت، لفظ عبادت به معنی خضوع و اظهار تذلل تفسیر شده است1. و یک چنین تفسیر از اهل لغت نمی تواند بیانگر معنی دقیق و صحیح و کامل لفظ عبادت باشد زیرا:

 

  1. اگر عبادت با خضوع و تذلل مرادف باشد، در جهان نمی توان برای کسی شناسنامه توحیدی صادر کرد، و نمی توان فردی را به عنوان موحد خواند، زیرا بشر فطرتاً در برابر کمال مادی و معنوی انسان ها بالاتر و برتر خاضع و خاشع می گردد، مانند شاگرد در برابر آموزگار، فرزند در برابر پدر و مادر، انسان دل داده در مقابل دلداده شده و ...
  2. قرآن مجید به فرزندان دستور می دهد که بالهای ذلت را در برابر والدین فرود آورند آنجا که می فرماید:

«وَ اخفض لَهُما جَناحَ الذّلِّ مِنَ الرَّحمةِ وَ قُل رَبِّ ارحَمهُما کَما رَبّیانی صَغیراً»2.

بالهای ذلت را به نشانه محبت در برابر آنها فرود آور و بگو: خدا خدایا بر آنان رحم فرما آنچنان که مرا در دوران کوچکی تربیت کرده اند.

اگر خضوع ذلیلانه نشانه عبادت طرف باشد، باید فرزندان مطیع، مشرک شمرده شوند و فرزندان عاق، موحد قلمداد گردند.

 

ب- عبادت: خضوع بی نهایت

برخی مفسران وقتی به نقص تفسیر اهل لغت واقف شدند در صدد جبران برآمده و آن را به صورت دیگر تفسیر کرده اند و گفته اند: عبادت آن خضوع بی نهایت در احساس کمال و عظمت است.

یک چنین تفسیر دست کمی از تفسیر نخست ندارد؛ زیرا خدا به فرشتگان دستور می دهد که در برابر آدم سجده کنند چنانکه می فرماید:

«وً اِذ قُلنا لِلملائِکَةِ اسجُدوا لِادَمَ فَسَجَدوا الّا ابلیسَ»3

آنگاه که به فرشتگان فرمود بر آدم سجده کنید، همگان سجده کردند جز ابلیس.

سجده در مقابل موجودی، یکی از مصادیق تذلل و اظهار خضوع  بی نهایت است. اگر یک چنین کار، نشانۀ عبادت باشد، باید فرشتگان مطیع را مشرک، و شیطان عصیانگر را، موحد قلمداد نمود.

 

فرزندان یعقوب و حتی خود او با همسرش در برابر عظمت یوسف سجده کردند، چنانکه می فرماید:

«وَ خَرُّوا لَهُ سُجَّداً وَ قالَ یا اَبَتِ هذا تَاویلُ رُؤیایَ مِن قبلُ قَد جَعَلَها ربّی حقّاً»4

همگان در برابر یوسف به سجده افتادند و یوسف گفت: (سجده شماها و یازده برادرم) تأویل خوابی است که قبلا دیده بودم.

قرآن خواب یوسف را در دوران کودکی نقل می کند آنجا که می فرماید:

«انّی رَاَیتُ اَحَدَ عَشَرَ کَوکباً وَ الشَّمسَ وَ القَمَرَ رَایتُهُم لی ساجدین»5

من یازده ستاره و آفتاب و ماه را بر خود سجده کنان دیدم.

 

همه مسلمانان، حجر اسود را به پیروی از پیشوای موحدان پیامبر گرامی، می بوسند و بر آن دست می مالند، یعنی صورت و شبیه کاری را که بت پرستان با بتهای خود انجام می دادند انجام می دهند –مع الوصف- کار ما عین توحید و کار آنان عین شرک است.

با توجه به این اصل باید واقعیت عبادت را تنها در صورت عمل و در تذللها و خضوعهای مطلق جستجو نکرد، هرچند خضوع و تذلل، یکی از ارکان و عناصر واقعی آن است، ولی رکن و عنصر به آن منحصر نیست، بلکه باید خضوع و تذلل با عقیده خاصی نیز توأم باشد و در حقیقت اگر خضوع خواه به صورت بی نهایت یا به صورت کم رنگ تر از آن، از عقیده خاصی سرچشمه بگیرد، عبادت شمرده می شود و در حقیقت عقیده است که به عمل رنگ عبادت می بخشد، و بدون آن، عمل رنگ عبادی به خود نخواهد گرفت.

حالا این عنصر دوم چیست؟ این همان است که در همین بحث به دنبال آن هستیم؛ اینک تعریف منطقی «عبادت».


پی نوشتها:

  1. در قرآن مجید نیز گاهی در این معنی به کار رفته است مانند: «و تلک نعمة تمنها علی ان عبدت بنی اسرائیل» (سوره شعرا) آیا این همه نعمتی است که بر من منت می نهی که فرزندان اسرائیل را خوار و ذلیل کرده ای.
  2. سوره اسراء، آیه 24.
  3. سوره بقره، آیه 34.
  4. سوره یوسف، آیه 100.
  5. سوره یوسف آیه4.

نام منبع: آیین وهابیت، اثر استاد جعفر سبحانی

نویسنده مطلب: شهلا کلاته


تاریخ ارسال مطلب: ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۶/۳/۲۹
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مربوطه در وب منتشر خواهند شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهند شد.


مهمترین مطالب
مهمترین مطالب گروه
پربیننده ترین
پربحث ترین