چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۷
کد مطلب: ۲۹۷۸

توحید در عبادت و پرستش

توحید در عبادت و پرستش

::> ولایت آنلاین، عقاید <::
یکتا پرستی اساس دعوت پیامبران آسمانی را در تمام ادوار، تشکیل می دهد یعنی همه انسان ها باید خدای یگانه را بپرستند و از پرستش موجودات دیگر بپرهیزند.

بسم الله الرّحمن الرّحیم

توحید در عبادت و پرستش

یکتا پرستی اساس دعوت پیامبران آسمانی را در تمام ادوار، تشکیل می دهد یعنی همه انسان ها باید خدای یگانه را بپرستند و از پرستش موجودات دیگر بپرهیزند.

یکتا پرستی و شکستن زنجیرهای دوگانه پرستی، از اساسی ترین دستورهای آسمانی است که در سرلوحه برنامه های تمام پیامبران الهی قرار گرفته است، تو گویی تمام پیامبران برای یک هدف برگزیده شده اند و آن تثبیت یکتاپرستی و مبارزه با شرک به صورت مطلق و شرک در عبادت بالخصوص می باشد.

قرآن مجید این حقیقت را به روشنی یادآور شده و می گوید:

1. «وَ لَقَد بَعَثنا فِی کُلِّ اُمُّةٍ رَسولاً اَنِ اعبُدُو اللهَ وَ اجتنبوا الطّاغوتَ»1

در میان هر امتی پیامبری برانگیختیم که خدا را بپرستند و از هر معبودی جز خدا بپرهیزند.

2. «وَ ما اَرسَلنا مِن قَبلِکَ مِن رسولٍ الاّ نُوحی اِلیهِ اَنَّهُ لا اِلهَ اِلاّ اَنا فَاعبُدُون»2

پیش از تو هیچ پیامبری را نفرستادیم، مگر اینکه به او وحی کردیم که جز من معبودی نیست و مرا بپرستید.

قرآن مجید یکتاپرستی را اصل مشترکی میان تمام شرایع آسمانی معرفی کرده و می فرماید:

« قُل یا اَهل الکِتابِ تَعالَوا الی کَلِمَةٍ سواءٍ بَینَنا وَ بینَکُم، اَلاّ نَعبُدَ الاّ اللهَ وَ لا نُشرِکَ بِه شیئاً»3

بگو ای اهل کتاب بیایید کلمه ای را که میان ما و شما یکسان است، بپذیرید و آن اینکه جز خدای را نپرستیم و برای او شریک و انبازی قرار ندهیم.

توحید در عبادت اصل مسلم و استواری است که در میان مسلمانان احدی با آن مخالفت نکرده و تمام طوائف دربارۀ آن نظر واحدی دارند، اگر گروه معتزله در «توحید افعالی» اختلاف نظر دارند، و یا گروه اشاعره در «توحید صفات» با اشاعره مخالفند ولی تمام طوائف اسلامی در این اصل، وحدت نظر داشته و هیچ فرد مسلمانی نمی تواند این اصل را منکر شود و اگر اختلافی در میان هست همگی مربوط به مصادیق است، یعنی پاره ای از مسلمانان برخی از افعال را عبادت می انگارند، در حالی که طوائف دیگر، آن را تکریم و تعظیم می دانند، و به اصطلاح هرچه نزاع است در «صغری» است که آیا این کار عبادت است یا نه، نه در کبری و آن اینکه «عبادت» غیر خدا شرک و حرام است. این جا است که باید معنی «عبادت» را از نظر لغت و قرآن کاملا روشن کنیم، آنگاه تکلیف موارد و مصادیق مورد گفتگو خود به خود روشن خواهد شد.

روشن تر بگوییم توحید در عبادت چیزی نیست که فقط گروه خاصی آن را به خود نسبت دهد بلکه تمام یکتاپرستان خصوصاً مسلمانان در این مورد نظر واحدی دارند، چیزی که هست بحث و گفتگو درباره یک رشته اعمال است که گروهی آنها را عبادت تلقی می کنند، در حالی که در نظر دیگران ارتباطی به عبادت ندارد، از این جهت باید در این بخش پیرامون آن بحث و گفتگو کنیم. و «عبادت» را به صورت منطقی تعریف کنیم و حد و مرز آن را روشن سازیم و محکی به دست طرف بدهیم که در پرتو آن «عبادت» را از غیر آن به روشنی تمیز دهد.

تحدید عبادت و تعریف کامل و جامع آن

عبادت در لغت عرب، معادل لفظ پرستش در زبان فارسی است، همان طور که لفظ پرستش نزد ما مفهوم روشن و واضحی دارد، همچنان لفظ «عبادت» مفهوم کاملا روشنی دارد هرچند نتوانیم آن را با جمله ای به صورت یک تعریف منطقی، تعریف و تفسیر کنیم.

شکی نیست که زمین و آسمان نزد ما مفهوم کاملا روشن و واضحی دارد، در صورتی که بسیاری از ما نمی تواند آن را به صورت کامل تعریف کند و یا توضیح دهد ولی این مطلب مانع از آن نیست که از شنیدن هر دو لفظ، معنی واضحی از آن در ذهن ما مجسم گردد.

عبادت و پرستش نیز بسان لفظ زمین و آسمان است همگی به معنی واقعی آن واقف و آگاهیم هر چند نتوانیم درک خود را در قالب یک تعریف منطقی بریزیم همچناکه مصادیق واقعی هریک از «عبادت» و «تعظیم» و یا «پرستش» و «بزرگداشت» نزد ما روشن است و جداسازی مصادیق هریک از دیگری بسیار آسان می باشد.

عاشق دلداده ای که در و دیوار معشوق خود را می بوسد و یا لباس و پیراهن او را به سینه می مالد و یا پس از مرگ، قبر و تربت او را می بوسد در میان هیچ ملتی پرستشگر خوانده نمی شود.

عمل و کار کسانی که برای دیدار جسدهای مومیایی رهبران بزرگ جهان که مورد علاقه گروهی از توده هاست، می شتابند یا برای دیدن آثار و خانه و کاشانه آنها می روند و برای احترام آنان چند دقیقه سکوت کرده و مراسمی برپا می کند، عبادت و پرستش محسوب نمی شود، هرچند خضوع و اظهار علاقه آنان در پایه خضوع خداپرستان در مقابل خدا باشد.

در این بحث تنها وجدان های بسیار بیدار می تواند قاضی و داور باشد تا «احترام» و «تعظیم» را از «عبادت» و «پرستش» جدا سازد.

حالا اگر بنا باشد لفظ عبادت را به صورت منطقی تعریف کرده و تجزیه و تحلیل نماییم، می توانیم آن را به سه گونۀ یاد شده در زیر تعریف کنیم و هر سه تعریف هدف واحدی را تعقیب می کنند ولی قبلاً دو معرفی ناقص را که وهابیها روی آن تکیه می کنند یاد می نماییم:

دو نمونه ناقص از عبادت

الف- عبادت: خضوع و تذلل            ب: عبادت: خضوع بی نهایت


پی نوشتها:

  1. سوره  نحل، آیه 36.
  2. سوره انبیاء، آیه 25.
  3. سوره آل عمران، آیه 64.

نام منبع: آیین وهابیت       اثر استاد جعفر سبحانی

نویسنده مطلب: شهلا کلاته


تاریخ ارسال مطلب: ۱۹:۰ - ۱۳۹۶/۳/۱۳
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مربوطه در وب منتشر خواهند شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهند شد.


مهمترین مطالب
مهمترین مطالب گروه
پربیننده ترین
پربحث ترین