یکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۷
کد مطلب: ۲۹۴۲

تبرک و استشفاء به آثار اولیاء

تبرک و استشفاء به آثار اولیاء

::> ولایت آنلاین، عقاید <::
گروه های وهابی، تبرک به آثار اولیاء را شرک می دانند و کسی را که محراب و منبر پیامبر را ببوسد مشرک می خوانند هر چند در آن به هیچ نوع الوهیت معتقد نباشد. بلکه مهر و مودت به پیامبر سبب شود که آثار مربوط به شخص مورد علاقه را ببوسد.

بسم الله الرّحمن الرّحیم

تبرک و استشفاء به آثار اولیاء

گروه وهابی تبرک به آثار اولیاء را شرک می دانند و کسی راکه محراب و منبر پیامبر را ببوسد مشرک می خوانند هر چند در آن به هیچ نوع الوهیت معتقد نباشد. بلکه مهر و مودت به پیامبر سبب شود که آثار مربوط به شخص مورد علاقه را ببوسد. ولی آنان دربارۀ پیراهن یوسف چه می گویند؟!

« اِذهبوا بِقَمیصی هذا فَاَلقُوهُ علی وَجهِ اَبی یَأتِ بصیراً»1

یوسف می گوید: پیراهن مرا ببرید و بر دیدگان پدرم بیفکنید تا او بینایی خود را باز یابد یعقوب نیز پیراهن یوسف را که بافتۀ جدا تافته ای نبود بر دیدگان خود می افکند و در همان دم بینایی خود را باز می یابد. چنانکه می فرماید:

« فَلَمّا اَن جاءَ البَشیرُ اَلقاهُ علی وَجههِ فارتَدَّ بصیراً»2

اگر یعقوب چنین کاری را در برابر نجدی ها و پیروان محمد بن عبد الوهاب انجام می داد، با او چگونه معامله می کردند؟ و عمل پیامبر معصوم و مصون از گناه و خطا را چگونه توصیف می نمودند؟

حالا اگر مسلمانی خاک قبر و ضریح و مرقد خاتم پیامبران را بر دیده بگذارد و قبر و ضریح پیشوایان را به عنوان احترام ببوسد و یا به آنها تبرک بجوید و بگوید، خداوند در این خاک چنین اثری گذارده است و در این کار از یعقوب زمان پیروی نماید، چرا باید مورد سب و لعن و تکفیر واقع شود.3

کسانی که با تاریخ زندگانی پیامبر گرامی آشنایی داشته باشند می دانند که یاران آن حضرت پیوسته در تبرک با آب وضوی پیامبر، به یکدیگر سبقت می جستند، و در این مورد کافی است که به «صحیحین» (صحیح بخاری و صحیح مسلم) که اصح صحاح ششگانه به شمار می روند مراجعه مختصری بنماییم، اینک برخی را به عنوان نمونه یادآور می شویم:

  1. بخاری در سرگذشت «صلح حدیبیه» می نویسد: هرگاه پیامبر وضوء می گرفت، یاران او برای ربودن قطرات آب وضوء آن حضرت بر یکدیگر سبقت می گرفتند.4
  2. بخاری در «باب خاتم نبوت» از سائب بن یزید نقل می کند که می گفت خاله ام مرا خدمت پیامبر برد و گفت فرزند خواهرم بیمار است، پیامبر وضو گرفت و از خدا برای من برکت خواست، و وضو گرفت من از آب وضوی پیامبر نوشیدم.5
  3. بخاری در باب «صفات پیامبر» از «وهب بن عبدالله» نقل کرده است که مردم دستهای پیامبر را به صورت خویش می کشیدند و من نیز دست آن حضرت را گرفته و به صورت خود کشیدم و دست او خوشبوتر از مشک بود.6
  4. بخاری در باب «صفات پیامبر» نقل می کند: پیامبر در «ابطح» میان خیمه ای بود بلال از خیمه بیرون آمد و مردم را به نماز دعوت کرد باز به درون خیمه رفت و باز مانده آب وضوی پیامبر را بیرون آورد و مردم هجوم آوردند و آب را گرفته و تبرک می جستند.7
  5. مسلم در صحیح خود از انس نقل می کند که: پیامبر سر خود را می تراشید و یاران او در اطراف او بودند و هر تاری از موی او در دست یکی از آنان بود.8

اینها نمونه هایی از علاقه صحابه به پیامبر، و تبرک جویی آنان به آثار رسول خدا است و گردآوری این جریانها تألیف کتاب مستقلی را ایجاب می کند.

شما می توانید با مراجعه به صحیح بخاری در اواخر کتاب جهاد و همچنین در باب «زره، عصا، شمشیر، ظروف، مهر، انگشتر، مو و کفن» پیامبر از نمونه های بارزی از این تبرکها آگاه شوید.

این احادیث بی پایگی فرهنگ وهابیت را که برای جلوگیری از تبرک به ضریح رسول خدا، گروهی را استخدام کرده و با ضرب و شتم و ایجاد حادثه مسلمانان را از یک چنین اظهار علاقه و عمل که در عصر رسول خدا و در محضر او نیز رواج داشته است، باز دارند، واضح و آشکار می سازد.

مسألۀ جلوگیری از تبرک به آثار رسول گرامی، و تقبیل ضریح و منبر آن حضرت از مظاهر بزرگ «وهابیگری» است که دولت وهابی «سعودی» برای جلوگیری از انجام آن مأمورانی را در لباس «آمران به معروف و ناهیان از منکر» در اطراف ضریح شریف مستقر ساخته است و آنان نیز با کمال خشونت و بی رحمی با زائران قبر شریف رفتار می کنند، و چه بسا در این مورد خونهای پاکی ریخته می شود و عرض و ناموس گروه کثیری لطمه و آسیب می بیند، و ریشه اندیشه آنان این است که بوسیدن ضریح، عبادت و پرستش صاحب قبر است تو گویی «هر احترامی عبادت است».

این بیچارگان دور از معارف اسلام چون نتوانستند عبادت را به صورت منطقی تعریف کنند سرانجام در وادی حیرت گیج شده و هر نوع تعظیم از «میت» را پرستش تلقی کرده اند و ما در فصل آینده برای عبادت، حد و مرز دقیقی ترسیم خواهیم کرد، آنچه فعلاً مهم است، آگاهی از سیرۀ مسلمین در این مورد است و ما از مطالب انبوه در این مورد، به بیان بس فشرده ای اکتفاء می ورزیم:

1- دخت گرامی پیامبر، پس از درگذشت و دفن پدر گرامی و بزرگوار خود، کنار قبر وی ایستاد و مقداری از خاک قبر را برداشت و بر صورت نهاد و گریه کرد و این دو شعر را سرود:

«ماذا علی من شمَّ تُربةً احمدا              ان لا یشُمَّ مَدیَ الزّمانِ غَوالیا»

چه می شود بر آن کسی که خاک قبر احمد را ببوید، دیگر تا زنده است مشگ های گران قیمت را نبوید.

«صُبَّت عَلَیَّ مَصائبُ لَو اَنَّها              صُبَّت عَلی الایام صِرنَ لَیالِیا»

مصیبت هایی بر من وارد شد که اگر به روزهای روشن وارد می شد، به شب تار تبدیل می شدند.9

2- صحابی جلیل، بلال که به عللی مدینه را ترک گفت و در نواحی شام به امر مرزبانی اشتغال جست و در خواب دید که پیامبر به او فرمود: این چه جفایی است ای بلال آیا وقت آن نرسیده است که ما را زیارت کنی، وی از خواب با حالت اندوه بیدار شد و بر مرکب خود سوار شد و آهنگ مدینه کرد وقتی کنار قبر پیامبر آمد، شروع به گریه کرد و صورت خود را بر آن می مالید وقتی حسن و حسین را دید، هر دو را بوسید.10

3- امیر مؤمنان علی (علیه السلام) می گوید: سه روز از دفن پیامبر گذشته بود که عرب بیابانی آمد و خود را بر قبر پیامبر افکند و خاک قبر او را بر سر خود پاشید و شروع به سخن گفتن با پیامبر کرد و گفت ای پیامبر خدا سخن گفتی ما نیز شنیدیم حقایق را از خداوند گرفتی ما نیز از تو گرفتیم از جمله چیزهایی که خداوند بر تو نازل کرده است این است «وَ لَو اَنَّهُم اذ ظَلموا اَنفُسَهُم» من بر خویشتن ستم کرده ام برای من از خدا طلب آمرزش بفرما، ناگهان ندایی شنید که گناهان تو بخشوده شد.

این داستان را بسیاری از نویسندگان تاریخ و سیره آورده اند از آن جمله «سمهودی» در وفاء الوفاء جلد 2 صفحه 612 و شیخ داود خالدی متوفای 1299 در صلح الاخوان و غیره.

4- حاکم در مستدرک نقل می کند: مروان بن حکم وارد مسجد شد و دید مردی صورت بر قبر نهاده است مروان گردن او را گرفت و گفت می دانی چه می کنی او سر برداشت معلوم شد که وی ابوایوب انصاری است و گفت من نزد سنگ نیامدم من نزد پیامبر آمدم ولی ای مروان از پیامبر شنیدم که فرمود: آنگاه که دین را صالحان رهبری کنند بر آن گریه نکنید آنگاه گریه نمایند که نااهلان رهبر باشند (یعنی تو و بیت اموی)11

این بخش از تاریخ، ریشه بازداری از تبرک به قبر پیامبر را به دست می دهد و می رساند که صحابه گرامی پیامبر پیوسته به قبر شریف پیامبر تبرک می جستند، این مروان بن حکم ها بودند که آنان را از این عمل مشروع باز می داشتند.

در این مورد سرگذشتهای تاریخی به قدری زیاد است که نقل آنها مایه اطاله سخن است علاقمندان می توانند علاوه بر کتاب «تبرک الصحابه» به کتاب ارزندۀ «الغدیر» ج5 ص146-156 مراجعه بفرمایند.

در پایان از تذکر نکته ای ناگزیرم و آن اینکه: این همه نقلهای تاریخی هیچ گاه نمی تواند دروغ و بی اساس باشد، حالا فرض کنیم که همگی بی پایه و دورغ است، ولی باز بر مقصود ما گواهی می دهند، زیرا اگر یک چنین کارهایی شرک و بدعت و یا نامشروع و حرام به شمار می رفت هرگز دروغ پردازان آنها را به شخصیتهای اسلامی نسبت نمی دادند، زیرا افراد دروغگو در زمینه هایی دروغ پردازی می کنند که مورد پذیرش جامعه باشد تا مردم سخن آنها را بپذیرند و باور کنند و هرگز کاری را که شرک و بدعت و یا حرام و نامشروع است، و عدم پذیرش مردم روبرو می شوند و تیر آنان به سنگ می خورد و به هدف پست خود نمی رسند.


پی نوشتها:

  1. سوره یوسف آیه 92.
  2. سوره یوسف آیه 96.
  3. از زمان پیامبر گرامی تا امروز همه مسلمانان جهان جز وهابی ها به آثار رسول اکرم تبرک می جستند و شیخ محمد طاهر مکی با شواهد قطعی تاریخی این مطلب را در رساله ای که در سال 1385 چاپ کرده است ثابت نموده است و نام رساله «تبرک الصحابة بآثار رسول الله(ص)» است و این رساله به زبان فارسی نیز باز گردانیده شده است.
  4. صحیح بخاری ج3 ص255.
  5. صحیح بخاری ج4 ص227. و صحیح مسلم باب خاتم النبوة.
  6. صحیح بخاری ج4 ص226.
  7. صحیح بخاری ج4 ص231.
  8. صحیح مسلم ج4 کتاب فضائل الصحابة.
  9. بسیاری از نویسندگان محقق این جریان را نقل کرده اند مانند شبروای در الاتحاف ص9 و سمهودی در وفاء الوفاء ج2 ص444 و خالدی در صلح الاخوان ص57 و غیره.
  10. این داستان را گروهی نقل کرده اند مانند سبکی در شفاء السقام به نقل از تاریخ شام ابن عساکر و ابن اثیر در اسد الغابة ج1 ص28.
  11. مستدرک حاکم ج4 ص515.

نام منبع: آیین وهابیت، اثر استاد جعفر سبحانی

نویسنده مطلب: شهلا کلاته


تاریخ ارسال مطلب: ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۶/۳/۲
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مربوطه در وب منتشر خواهند شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهند شد.


مهمترین مطالب
مهمترین مطالب گروه