پنج شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸
کد مطلب: ۱۶۱۹

از جمله موانع گسترش تشیع
پیروی و تبعیت از قرآن کریم زمانی لازم و ضروری است که از هرگونه تحریف و تبدیلی مصون و محفوظ باشد.

از جمله موانع گسترش تشیع

::> ولایت آنلاین، گروه عقاید <::
آنها که خدا و پیامبرش را آزار می دهند، خداوند آنان را از رحمت خود در دنیا و آخرت دور ساخته و برای آنها عذاب خوار کننده ای آماه کرده است.

بسم الله الرّحمن الرّحیم

عکس امام علی

از جمله موانع گسترش تشیع:

لعن صحابه:

از جمله نسبت های ناروایی که به شیعه داده شده است آن است که می گویند شیعه امامیه صحابه را لعن می کنند و از آنان تبری می جویند.

بدون شک شیعیان هرگز کل صحابه را لعن نمی کنند و هیچ گونه دلیل و یا مستند تاریخی بر چنین ادعائی وجود ندارد خصوصا که برخی از صحابه در نزد شیعیان از جایگاه والائی برخوردارند و در قرآن کریم و سخنان نبی مکرم اسلام (ص) از آنان تعریف و تمجید فراوان شده است و سیره و رفتار و روش و منش آنان در تقوا و پاکدامنی در زهد و قناعت، صبر و بردباری، ایثار و فداکاری، صداقت و راستگوئی، جهاد و شهادت الگوی شییان است و شیعیان همواره از آنان به نیکی یاد می کنند.

البته برخی از صحابه به علل مختلف از جمله آزار و اذیت هائی که به پیامبر خدا (ص) و ذریه او روا داشتند و موفق به توبه و بازگشت نشدند سزاوار لعن هستند چنانچه در قرآن کریم آمده است:

«إنَّ الَّذینَ یوذُونَ اللهَ وَ رَسُولِهِ لَعنَهُم اللهُ فِی الدُّنیا و الخِرَة وَ اَعدالَّهُم عَذاباً مُهیناً» 1

(آنها که خدا و پیامبرش را آزار می دهند، خداوند آنان را از رحمت خود در دنیا و آخرت دور ساخته و برای آنها عذاب خوار کننده ای آماه کرده است.)

عکس امام علی

لعن در قرآن:

در قرآن کریم افراد و گروه هایی مورد لعن و نفرین و دوری از رحمت الهی و انبیاء و فرشتگان و مردم قرار گرفته اند که عبارتند از:

کفار 2، مشرکین 3، منافقین 4، ستمگران 5، شیطان 6، پیمان شکنان 7، دروغگویان در امر دین 8، کتمان کنندگان حق 9، سازشکاران با مخالفین و اجانب 10، مفسدان و فسادکنندگان در روی زمین 11، آنان که مؤمنان را بدون دلیل و از روی عمد به قتل می رسانند 12، متخلفین از فرمان حضرت موسی(ع) 13، آزاردهندگان پیامبر 14، قاطع رحم 15، نسبت ناروا دهندگان به زنان عفیف و پاکدامن 16.

از مجموع آیات، جواز و لزوم لعن به کسانی که از مسیر حق و حقیقت و صراط مستقیم الهی فاصله گرفته اند به وضوح استفاده می شود.

توجه به این نکته نیز ضروری است که لعن و طرد و نفرین تنها از ناحیه خداوند نیست بلکه چنانچه در آیات 78 سوره مبارکه مائده و 159 و 160 سوره مبارکه بقره آمده است کافران و کتمان کنندگان حق علاوه بر لعن الهی مورد لعن و نفرین پیامبران و فرشتگان و مردم نیز قرار خواهند گرفت.

 تحریف قرآن:

مسئله تحریف و کم یا زیاد شدن سوره یا آیه و یا کلمه ای در قرآن کریم از گذشته تاکنون مورد بحث و گفتگوی دو طایفه بزرگ امت اسلامی بوده است و هر یک از این دو طایفه بزرگ امت اسلامی دیگری را به تحریف قرآن متهم می کند. منشأ این اتهام روایات ضعیف و یا قابل توجیهی است که در کتب هر دو گروه به صورت نادر وجود دارد و وجود روایات ضعیف در کتب هر یک از شیعه و سنی دلیلی بر قبول مفاد آن روایات نیست و مسلما اعتقادات رسمی هر فرقه و گروهی معیار و ملاک است که خوشبختانه در عقاید رسمی عموم مسلمانان، عقیده به تحریف مخدوش و فاقد اعتبار و ارزش است خصوصا که کتب و مقالات بسیاری درباره صیانت قرآن کریم از تحریق و تغییر و تبدیل در بین فریقین وجود دارد  طرح اینگونه مسائل به نفع هیچ یک از مذاهب اسلامی نخواهد بود بلکه به سود دشمنان اسلام است.

در قرآن کریم سخن از وعده الهی به حفظ و نگهداری قرآن کریم از هرگونه تحریف و کم و کاست و یا افزایش است؛

چنانچه می فرماید:

«إنّا نَحنُ نَزَّلنا الذِّکرِ وَ إنّا لَهُ لَحافِظُونَ» 17

(ما قرآن را بر تو نازل کردیم و ما به طور قطع آن را پاسداری می کنیم.)

و در حدیث ثقلین که از روایات مواتر نبوی (ص) و مورد قبول عامه و خاصه (شیعه و سنی) است دستور به پیروی و تبعیت از قرآن کریم است که حضرت فرمودند:

(من دو چیز گرانبها را در بین شما امانت می گذارم کتاب الهی و عترتم را...).

بدیهی است پیروی و تبعیت از قرآن کریم زمانی لازم و ضروری است که از هرگونه تحریف و تبدیلی مصون و محفوظ باشد.

عکس توسل

توسل:

از آیاتی از قرآن کریم استفاده می شود که توسل به مقام اولیاء الهی در پیشگاه خداوند ممنوع نیست، زیرا در آیاتی از قرآن کریم، سخن از طلب عفو و بخشش پیامبر اسلام برای خطاکاران 18 و گنه کاران 19 و استغفار حضرت یعقوب 20 برای فرزندان خود است از این آیات و آیات مشابه استفاده می شود که پیامبر خدا علاوه بر رسالت تبلیغ آئین الهی عهده دار امور دیگری نیز از جمله واسطه در استغفار برای امت بوده است و این از خصائص پیامبر گرامی اسلام است هر چند ائمه اهل بیت (ع) با توجه به جایگاه رفیعی که دارند و ده ها آیه و روایت در شأن آنان رسیده است و همچنین فرزندان پاکدامن آن انوار مقدسه از این ویژگی برخوردارند.

البته توسل به اولیاء الهی به نحو استقلالی نیست بلکه برآمدن حاجات توسط اولیاء الهی به اذن و مشیت و اراده پروردگار عالمیان بستگی دارد.

در جواب بعضی از مخالفین توسل به غیر خداوند می گوییم:

اولا: یک نوع تجلیل و ادای احترام به ساحت قدس بندگان خاص الهی است و مردم از آن بزرگواران می خواهند که آنان دعا کنند تا مشکلی رفع، و یا خواسته ای برآورده شود.

ثانیا: دارای اثرات تربیتی فراوانی است که از این نکته نباید غافل بود زیرا در سایه همین ارتباط و توسل به آن اسوه های دینی انسان با راه و سیره و زندگی و مکتب اولیاء الهی انس می گیرد و زمینه ارتباط و معرفت بیشتر نسبت به مبدأ هستی در انسان بوجود می آید.

ثالثا: انسان در جهان محسوسات زندگی می کند و گرایش انسان در بدو امر به محسوسات طبیعی است.

رابعا: تردیدی نیست که انسان کامل در کره زمین خلیفه و جانشین خداست 21 و توسل و استمداد از انسان کامل که مصداق اتم و اکمل آن انبیاء و اوصیاء و عباد صالح الهی می باشند به منزله توسل به خداوند است.


پیوندها:

1- احزاب، آیه 57

2- بقره، آیه 16 – 88 – 89

3- فتح، آیه 6

4- توبه، آیه 68 و فتح 6

5- اعراف، آیه 44 و هود 18

6- حجر، آیه 35

7- مائده، آیه 13

8- آل عمران، آیه 61 و بقره 159 – 160

9- بقره، آیه 159

10- نساء، آیه 52

11- رعد، آیه 25

12- نساء، آیه 93

13- نساء، آیه 47

14- احزاب، 57

15- رعد، آیه 25

16- نور، آیه 23

17- حجر، آیه 9

18- نساء، آیه 64

19- آل عمران، آیه 159

20- یوسف، آیه 97

21- بقره، آیه 31


منبع: کتاب "جاذبه هائی از مکتب تشیع"، نوشته محمد افتخاری

نویسنده مطلب: سمیه اکبری


تاریخ ارسال مطلب: ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مربوطه در وب منتشر خواهند شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهند شد.


مهمترین مطالب
مهمترین مطالب گروه