چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۷
کد مطلب: ۱۶۰۲

حدیث چهارم: توسل پیامبر به حق پیامبر و حق پیامبران پیشین

حدیث چهارم: توسل پیامبر به حق پیامبر و حق پیامبران پیشین

::> ولایت آنلاین، گروه عقاید <::
زمانی که فاطمه بنت اسد از دنیا رفت، پیامبر خواست که قبری آماده سازند، بعد از آماده شدن قبر، پیامبر (ص) در قبر رو به پهلو دراز کشید و این چنین دعا کردند:....

بسم الله الرّحمن الرّحیم

حدیث چهارم: توسل پیامبر به حق پیامبر و حق پیامبران پیشین

«لما ماتت فاطمة بنت اسد، دخل علیها رسول الله (صلی الله علیه و آله) فجلس عند رأسها، فقال رحمک الله یا امی بعد امی ثم دعا رسول الله (صلی الله علیه و آله) اسامة بن زیدٍ، و ابا ایوب الانصاری و عمر بن الخطاب و غلاماً اَسوَدَ، یَحفِرونَ، فَحَفَروا قَبرَها، فَلَمّا بَلَغوا الَّحدَ، حَفَرَ رَسولُ اللهِ بِیَدِهِ وَ اَخرَجَ تُرابَهُ، فَلمّا فَرَغَ دَخَلَ رَسولُ اللهِ (صلی الله علیه و آله) فَاضطَجَعَ فیهِ، ثُمَّ قالَ: اللهُ الّذی یُحیی و یُمیتُ وَ هُوَ حَیُّ لا یَمُوتُ إغفِر لامّی فاطِمَةُ بنتَ اَسَدٍ وَ وَسِّع عَلیها مَدخَلَها بِحَقِّ نبیِّکَ وَ الانبیاءِ الدّین من قبلی».

هنگامی که فاطمه دختر اسد، درگذشت، رسول خدا پس از اطلاع از مرگ وی بر بالین او نشست و فرمود: ای مادرم پس از مادرم، خدا ترا رحمت کند، سپس اسامه و ابو ایوب و عمر الخطاب و غلام سیاهی را خواست که قبری آماده سازند، وقتی قبر آماده شد، پیامبر خدا با دست خود لحدی ساخت و خاک آن را با دست خود در آورد و در قبر رو به پهلو دراز کشید و این چنین دعا کرد: خدایی که زنده می کند و می میراند و او زنده است و نمی میرد، مادرم فاطمه دختر اسد را بیامرز و جایگاه او را وسیع قرار ده، به حق پیامبرت و پیامبرانی که پیش از من بودند.

مؤلف «خلاصة الکلام» می گوید:

«رَواهُ الطّبَرانیُّ فِی الکَبیرِ وَ الاَوسَطِ وَ ابنُ حبّانِ وَ الحاکِمُ وَ صَحَّحُوهُ....»1.

این حدیث را طبرانی در معجم کبیر و اوسط خود و ابن حبان و حاکم نقل کرده و صحت آن را تصدیق کرده اند.

«سید احمد زینی دحلان» در کتاب «الدر رالسنیة فی الرد علی الوهابیة» می نویسد:

«رَوی ابنُ ابی عن جابرٍ مثلَ ذالک، و کذا رَوی مثلهُ ابنُ عبد البرِّ عن ابنِ عبّاسٍ، وَ رَواهُ ابونعیمٍ فی حلیة الاولیاء عن اَنَسٍ، ذکر ذلک کُلَّهُ الحافِظُ جلالُ الدّینّ السُّیوطیُّ فی الجامعِ الکبیر»2.

محدث معروف ابن ابی شیبه از جابر، این حدیث را نقل کرده و نیز ابن عبد البر از عباس و ابونعیم از انس نقل نموده اند. و همه این مطالب را جلال الدین سیوطی در جامع کبیر آورده است.

نگارنده این حدیث را، به صورت یاد شده از دو کتاب نقل می کند، که برخی مشتمل بر دعای مورد بحث هست و برخی دیگر نیست.

  1. حلیة الاولیاء «ابو نعیم اصفهانی» جلد سوم، صفحه 121.
  2. وفاء الوفاء «سمهودی» جلد سوم صفحه 899.

پی نوشتها:

  1. «کشف الارتیاب» ص312، نقل از خلاصه الکلام.
  2. «الدر رالسنیة» صفحه 8.

منبع: آیین وهابیت، اثر استاد جعفر سبحانی

نویسنده مطلب: شهلا کلاته


تاریخ ارسال مطلب: ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۸
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مربوطه در وب منتشر خواهند شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهند شد.


مهمترین مطالب
مهمترین مطالب گروه
پربیننده ترین
پربحث ترین