پنج شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸
کد مطلب: ۱۵۹۱

موانع گسترش تشیع
تبلیغات صحیح و به موقع و مستدل و منطقی در جذب افکار توده های مردمی نقش سازنده و اساسی دارد.

موانع گسترش تشیع

::> ولایت آنلاین، گروه عقاید <::
با نگاهی به تاریخ ادیان و مذاهب توحیدی و سرگذشت و زندگی انبیاء و اولیاء و موحدان و پیروان راستین آنان از آغاز تاکنون مشاهده می شود که تبلیغات سوء به زمان و مکان خاصی اختصاص ندارد و در هر عصر و زمانی استعمارگران و استثمارگران از این سلاح برنده برای رسیدن به اهداف شیطانی خود استفاده نموده اند.

عکس حدیث

بسم الله الرّحمن الرّحیم

موانع گسترش تشیع:

تبلیغات سوء:

تبلیغات صحیح و به موقع و مستدل و منطقی در جذب افکار توده های مردمی نقش سازنده و اساسی دارد و چه بسیارند افرادی که با تبلیغات سالم و عمیق دینی تحولی عظیم در آنها ایجاد شده است و خود نیز منشأ تحولاتی بزرگ در جامعه انسانی بوده اند.

بدون شک همانگونه که تبلیغات صحیح می تواند منشأ تحولات و دگرگونی در جامعه باشد تبلیغات غلط و مغرضانه و هدفدار نیز می تواند آثار مخرب و جبران ناپذیری در جامعه داشته باشد.

با نگاهی به تاریخ ادیان و مذاهب توحیدی و سرگذشت و زندگی انبیاء و اولیاء و موحدان و پیروان راستین آنان از آغاز تاکنون مشاهده می شود که تبلیغات سوء به زمان و مکان خاصی اختصاص ندارد و در هر عصر و زمانی استعمارگران و استثمارگران از این سلاح برنده برای رسیدن به اهداف شیطانی خود استفاده نموده اند.

تکذیب انبیاء و رسولان الهی و رجال دینی و نسبت های ناروا از کذب و سحر و جنون و کهانت و امثال آن از جمله تبلیغاتی بود که بدخواهان توانستند به وسیاه آن بسیاری از انبیاء و پیروان راستین آنان را بدون هیچ جرم و گناهی، شکنجه و تبعید کنند و جمع کثیری از آنان را به شهادت برسانند.

تهمت و افتراء:

مخالفان مکتب تشیع که تاب تحمل منطق و استدلال و فرهنگ غنی شیعیان را که برگرفته از تعالیم خاندان رسالت است نداشته و از گسترش مکتب پویای تشیع در سطح جهان به وحشت افتاده اند با نشر مطالب سراسر کذب و با تقطیع روایات و تحریف حقایق و معانی و برداشت های غلط و مغرضانه و وارونه جلوه دادن اعتقادات شیعه و در مواردی به استناد روایات ضعیف سعی می نمایند شیعه را به شرک و بدعت و نوآوری در دین متهم سازند و نسبت هایی به شیعه دهند که نزد عوام شیعه هم قابل قبول نیست تا چه رسد به علماء و دانشمندان شیعه؛

که برخی از آنها عبارتند از:

تقیه و کتمان عقیده:

برخی از مخالفان می گویند شیعیان با اعتقاد به مسئله تقیه آنچه در باطن دارند ظاهر نمی سازند و تقیه را یک نوع نفاق و بدعت در دین از ناحیه شیعیان می دانند در حالی که عقیده به تقیه نزد شیعیان برگرفته از قرآن و سنت است و کتمان عقیده و حفظ جان و مال و ناموس از دشمن به هنگام خطر اولا امری است عقلائی و همه در این امر اتفاق نظر دارند و بر این اساس مردم اسناد و مدارک و اموال خود را در جای امن و مطمئن قرار می دهند تا مورد تعرض قرار نگیرد و جائی که ضرر جانی یا ناموسی یا دینی در پیش باشد سعی بر دفع ضرر و خطر ولو به مخفی داشتن مرام و عقیده خود نا اهلان می نمایند.

همچنین پنهان داشتن مرام و عقیده ریشه قرآنی دارد و مفسرین اتفاق نظر دارند که آیه شریفه «الا مَن اَکرَهَ وَ قَلبِهِ مُطمَئِنَّ بِالایمانِ...» 1

درباره جماعتی نازل شده است که بر اظهار کفر مجبور شدند و آن جماعت یاسر و سمیه و عمار بودند که پدر و مادر اظهار کفر نکردند و به شهادت رسیدند لکن عمار از روی اجبار و اکراه و بر خلاف عقیده و میل باطنی خود خواسته کفار را جامه عمل پوشاند و برای حفظ جان خود به زبان اظهار کفر نموده و گریان به محضر پیامبر خدا آمد و پیامبر اسلام از روی تفقد و دلجوئی سوال کردند چرا گریانی؟

و عمار داستان غم انگیز خود را بازگو نمود پیامبر خدا در حالی که اشک چشمان عمار را پاک می نمود عمل عمار را تائید نمود. 2

پس قرآن کریم ضمن آنکه مؤمنان را موظف می کند که از دوستی با کفار اجتناب کنند ولی در حال تقیه و خوف و خطر می فرماید می توانید با آنان طرح دوستی بریزید. 3

زیرا دفع مفسده مقدم بر جلب منفعت است.

عدالت صحابه:

از جمله نسبتهای ناروا به شیعیان و پیروان مکتب اهل بیت عصمت و طهارت (ع) آن است که می گویند شیعیان صحابه پیامبر خدا (ص) را عادل نمی دانند و به احادیث و روایات آنان اعتماد نمی کنند.

بدون شک هر مسلمانی معتقد است که در بین اصحاب پیامبر خدا (ص) افراد سست عنصر و دو چهره ای بودند که در قرآن کریم از آنان به منافق 4 مؤمنان زبانی ، فراریان جنگ ، فاسق 7 و کسانی که پیامبر (ص) را در حال نماز تنها گذاردند و به دنبال معامله و خرید و فروش رفتند 8 یاد شده است؛

عکس قرآن

و خداوند به پیامبرش می فرماید:

«وَ مِمَن حَولَکُم مِنَ الاَعرابِ مُنافِقوُنَ وَ مَن اَهلِ المَدینَهِ مَرَدّوُا عَلَی النِّفاقِ لا تَعلَمُهُم نَحنُ نَعلَهُم سَنُعَذِّبَهُم مَرَّتَینِ ثُمَّ یَردوُنَ اِلی عَذابٌ عَظیمٌ.» 9

«از اعراب بادیه نشینی که اطراف شما هستند جمعی منافقند و از اهل مدینه گروهی سخت به نفاق پای بندند و تو آنها را نمی شناسی ما آنها را می شناسیم به زودی آنها را دوبار مجازات می کنیم (مجازاتی در دنیا و مجازاتی به هنگام مرگ) سپس به سوی مجازات بزرگی در قیامت فرستاده می شوند.»

امتیاز شیعه از سایر مسلمانان الگوپذیری و تاثیرپذیری از آن دسته اصحابی است که در لسان قرآن یا پیامبر گرامی اسلام و معصومین از آنان تجلیل شده باشد و این خود یکی از جاذبه های تشیع است که شیعه امامیه با این نگاه منطقی و عقلانی در طول حیات خود توانسته است بر دلها حکومت کند.

شیعه از اصحابی که اخلاص و تقوای الهی را پیشه نمودند و اوامر خدا و رسولش را امتثال نمودند و با ثبات قدم در راه دین باقی ماندند و هیچگونه تغییر و تبدیلی در شریعت بوجود نیاوردند تجلیل می نماید.

شیعه به مهاجر و انصاری که با سبقت در اسلام موجب خوشنودی خدا شده و خدا هم از آنان خوشنود است و پاداش آنان را خلود در بهشت قرار داده است 10 و با گذشت از خانه و کاشانه خود رضایت پروردگار را طلب کردند و به یاری دین خدا و پیامبرش شتافتند و در شمار صدیقین و راستگویان قرار گرفتند و با ایثار و از خودگذشتگی از زمره رستگاران شدند 11 مباهات می کند.

شیعه امامیه معتقد است باید هر یک از صحابه با معیارهای قرآنی و دینی وثاقت و عدالت آنان احراز شود و صرف صحابی بودن دلیل بر تقوا و پاکی و عدالت آنان نمی باشد.

ادامه دارد...


پیوندها:

1- نحل، آیه 106

2- مجمع البیان، ج 3، ص 388 – المیزان، ج 12، ص 358

3- آل عمران، آیه 28

4- احزاب، آیه 13 – توبه، آیات 48 و 73

5- حجرات، آیه 14

6- توبه، آیه 25

7- توبه، آیه 53 و 56

8- جمعه، آیه 10

9- توبه، آیه 101

10- توبه، آیه 100

11- حشر، آیه 8 و 9


منبع: کتاب "جاذبه هایی از مکتب تشیع" ، نوشته محمد افتخاری

نویسنده مطلب: سمیه اکبری


تاریخ ارسال مطلب: ۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۵
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مربوطه در وب منتشر خواهند شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهند شد.


مهمترین مطالب
مهمترین مطالب گروه