سه شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۸
کد مطلب: ۱۵۶۰

حقوق بشر در اندیشه تشیع
در آموزه های دینی رعایت حقوق بشر از هر طیف و گروه و نژاد و دسته و مسلک و آئینی سفارش شده است.

حقوق بشر در اندیشه تشیع

::> ولایت آنلاین، گروه عقاید <::
از نظر اسلام، انسان موجودی است دارای کرامت و شرافت و تا زمانی که در زی انسانی خود باشد کرامت او نباید خدشه دار شود زیرا انسان خلیفه و جانشین خدا در روی زمین است.

بسم الله الرّحمن الرّحیم

حقوق بشر در اندیشه تشیع:

در آموزه های دینی رعایت حقوق بشر از هر طیف و گروه و نژاد و دسته و مسلک و آئینی سفارش شده است و همگان از حقوقی چون حق حیات، آزادی، امنیت،، تکریم، تعلم، ارث، وصیت، مالکیت، تجارت، فعالیتهای اقتصادی، آزادی مشاغل و عدالت اجتماعی برخوردارند.

از نظر اسلام انسان موجودی است دارای کرامت و شرافت و تا زمانی که در زی انسانی خود باشد کرامت او نباید خدشه دار شود زیرا انسان خلیفه و جانشین خدا در روی زمین است. 1

هیچ موجودی به لحاظ فضیلت و شوافت به پای او نمی رسد و براین قاعده و اساس خداوند انسان را بر سایر مخلوقات و موجودات عالم برتری بخشیده و ملاک برتری انسانها را بر یکدیگر تقوا و پرهیزگاری می داند. 2

حق حیات حق طبیعی است و کسی نمی تواند حیات و زندگانی دیگران را بدون جرم و گناه و فساد و قصاص به خطر اندازد قرآن کریم در پاسداری از حیات و زندگی افراد، ریختن خون بی گناهان را به منزله کشتن تمام مردم روی زمین می داند همانطور که احیاء آن را به منزله نجات جان همه انسانها می داند. 3

اسلام آزادی و حریت را جز خلقت و آفرینش انسان قرار داده است، انسان آزاد آفریده شده و عبد و برده دیگران نیست؛

امام علی (ع) می فرماید:

«بنده و برده دیگری مباش در حالی که خداوند تو را حر و آزاد قرار داده است.» 4

البته نظام بردگی توسط استعمارگران و استثمارگران به انسان تحمیل شده است ولی اسلام آن را بر خلاف جریان نظام خلقت می داند و بر این اساس از همان آغاز ظهور اسلام یکی از اهداف اسلام مبارزه با بردگی و تلاش برای آزادی انسان بود تا جائی که یکی از موارد مصرف هشتگانه زکات را در راه آزادی بردگان می داند. 5

قرآن کریم داوری به عدل میان مردم را (خواه مسلمان یا غیر مسلمان) توصیه نموده و می فرماید:

«وَ اِذا حَکَمتُم بَینَ النّاسِ اَن تَحکَموُا بِالعَدلِ» 6

(هنگامی که میان مردم داوری می کنید از روی عدالت داوری کنید.)

و خطاب به پیامبر گرامی اسلام (ص) می فرماید:

«وَ اِن حَکَمتَ فَاحکُم بَینَهُم بِالقِسطِ اِنَّ اللهَ یُحِبُّ المُحسِنینَ» 7

(اگر میان آنها داوری می کنی با عدالت داوری کن که خدا عادلان را دوست می دارد.)

قرآن کریم حق آزادی 8، تعلم 9، و تکریم و فضیلت 10 و ده ها حقوق دیگر از حقوق مالی و شرعی انسان را در آیات متعددی بیان می کند.

فقها عظام و مجتهدان عالی مقام علاوه بر تبیین حقوق مسلمانان، حقوق غیر مسلمانان را در ابواب مختلف فقهی تحت عناوینی مانند اهل کتاب، کفاز ذمی، جزیه، خراج، عتق و فک رقبه، استجاره و امان بحث کرده اند.

البته تردیدی نیست که اهل کتاب و اقلیت های مذهبی و مذاهب ابتدائی و مکاتب بشری حقوق متفاوتی دارند که در کتب مربوطه فقهی حقوقی و دیگر کتب دینی مطرح گردیده است لکن آنچه در این نوشتار مد نظر است توجه اسلام به عنوان دین مهر و محبت و رحمت به حقوق و دفاع از حقوق آنان است که در بین سایر ملل و ادیان و مکاتب یا نیست و یا بصورت مطلوب وجود ندارد گرچه اجانب با تبلیغات مغرضانه خود در تلاشند که چهره اسلام واقعی و قوانین اسلام را مخدوش نمایند تا به زعم خود از رشد اسلام گرائی بکاهند.

عکس درباره حقوق بشر

حمایت و دفاع اسلام از حقوق انسانها را می توان با نگاهی به آیات، روایات، سیره معصومین و فتوای فقها و مقایسه آن با سایر ادیان و مکاتب و از جمله اعلامیه جهانی حقوق بشری به دست آورد. اعلامیه حقوق بشر در سال 1948 میلادی (یعنی کمتر از یک قرن) در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در 30 ماده تنظیم و به تصویب رسید و نمایندگان دولت ها با امضاء این قانون متعهد شدند تا قانونی بر خلاف مفاد اعلامیه جهانی حقوق بشر وضع نشود و اگر وضع شده است در جهت لغو آن اقدام کنند در این اعلامیه نسبت به حقوقی چون حق حیات، امنیت، تعلیم و تعلم تحصیل سکونت ازدواج و ... تاکید شده است و با قطع نظر از برخی تناقضات و مناقشه در موارد 25، 19، 18، 16، 15، 14 فی نفسه ارزشمند است لکن اسلام از آغاز ظهورش یعنی بیش از 14 قرن است که توجه ویژه ای به حقوق همه افراد از هر رنگ و نژاد و سرزمینی داشته است و همگان از بیشترین و کاملترین حقوق آن هم حقوقی در خور شأن و منزلت برخورداند و از وظایف حکومت اسلامی ادا و اجرای حقوق افراد تحت حاکمیت خویش است.

و حاکم اسلامی موظف است تا نسبت به همه مردمی که دارای حقوق اجتماعی و انسانی هستند از هر قوم و جمعیت و نژادی و از هر آئین و مذهبی که باشند با محبت و لطف و به عدالت رفتار کند و از حقوق آنان دفاع نماید چنانچه در قرآن و روایات و سیره پیشوایان دینی مشاهده می کنیم و این نحوه برخورد و توجه به حقوق آحاد مردم از ویژگیها و امتیازات و جاذبه های مکتب تشیع و حکومت اسلامی است.

ادامه دارد...


پیوندها:

1- بقره، آیه 30

2- حجرات، آیه 13

3- مائده، آیه 32

4- نهج البلاغه، نامه 31

5- توبه، آیه 60

6- نساء، آیه 58

7- مائده، آیه 42

8- انسان، آیه 2

9- زمر، آیه 9

10- اسراء، آیه 70


منبع: کتاب "جاذبه هائی از مکتب تشیع"، نوشته محمد افتخاری

نویسنده مطلب: سمیه اکبری


تاریخ ارسال مطلب: ۲۳:۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مربوطه در وب منتشر خواهند شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهند شد.


مهمترین مطالب
مهمترین مطالب گروه
پربیننده ترین
پربحث ترین