پنج شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸
کد مطلب: ۱۵۳۳

معادشناسی
برای اثبات معاد به دلایلی چون دلیل امکان، تکامل، رحمت، قانون عدالت و حکمت پروردگار استناد شده است.

معادشناسی

::> ولایت آنلاین، گروه عقاید <::
اعتقاد به معاد زندگی را هدفدار و معنادار می کند و در ابعاد مختلف اخلاقی، اقتصادی، نظامی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، حقوقی و امنیتی نتایج فراوانی دارد.

بسم الله الرّحمن الرّحیم

معادشناسی

برای اثبات معاد به دلایلی چون دلیل امکان، تکامل، رحمت، قانون عدالت و حکمت پروردگار استناد شده است.

اعتقاد به معاد و معادباوری در رشد فضائل اخلاقی و کمالات انسانی اثرات ارزنده ای دارد زیرا از نظر قیامت باوران انسان با مرگ نیست و نابود نمی شود بلکه از دنیای محدود به عالم نامحدود منتقل می شود و در صحنه قیامت نتیجه و بازتاب اعمال خود را مشاهده می کند هرچند از اثرات وضعی اعمال در این دنیل هم نباید غافل بود.

اعتقاد به معاد زندگی را هدفدار و معنادار می کند و در ابعاد مختلف اخلاقی، اقتصادی، نظامی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، حقوقی و امنیتی نتایج فراوانی دارد.

با اعتقاد به معاد رباخواری، کم فروشی، بی انصافی، فریب و نیرنگ، غش و تدلیس در معاملات و معاهدات، شغل های کاذب و درآمدهای نامشروع از بین رفته و درآمدهای مشروع جایگزین می شود.

اعتقاد به معاد و قیامت باوری موجب رشد فضائل اخلاقی، زنده شدن عدالت انسانی، نوع دوستی و حاکم شدن ارزشهای دینی است.

از منظر قیامت باوران دست یابی به قدرت و حکومت و هر نوع مسئولیتی برای اجرای عدالت، دستگیری محرومان و مستضعفان، حمایت و یاری مظلومان و مبارزه با ستمگران و متجاوزان در چارچوب قوانین الهی است.

با این تفکر و بینش روح امید در انسان زنده و به زندگی ابدی و جاودانی می اندیشد، هواهای نفسانی در وجود انسان فروکش و طبیعت سرکش انسان مهار و تنها به معبود حقیقی می اندیشد؛ زیرا معتقد است در دستگاه عدل الهی از رفتار و کردار و گفتار و نیات انسان سؤال می شود و پاداش و جزای اعمال نیک و بد خود را می بیند.

عکس آیه قران

چنانچه قرآن کریم می فرماید:

«فَمَن یَعمَل مِثقالَ ذَرَّةٍ خَیراً یَرَهُ وَ مَن یَعمَل مِثقالَ ذَرَّةٍ شَراً یَرَهُ» 1

(هرکس به اندازه ذره ای کار خیر انجام داده و یا به انداره ذره ای کار بد انجام داده باشد پاداش و جزای آن را می بیند.)

در برابر اندیشه و عقیده قیامت باوران، منکرین معادند که با انکار معاد و انکار زنده شدن دوباره انسان، زندگی بی هدفی را دنبال می کنند و چون زندگی را منحصر به دنیا می دانند، تنها به خوراک و پوشاک و مسکن و امیال نفسانی و حیوانی و تفاخر در ثروت و قدرت می اندیشند.

ادامه دارد...


پیوندها:

1- زلزال، آیه 7 و 8


منبع: کتاب "جاذبه هائی از مکتب تشیع"، نوشته محمد افتخاری

نویسنده مطلب: سمیه اکبری


تاریخ ارسال مطلب: ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مربوطه در وب منتشر خواهند شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهند شد.


مهمترین مطالب
مهمترین مطالب گروه