سه شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷
کد مطلب: ۱۴۰۵

ساخت مسجد در کنار قبور صالحان

ساخت مسجد در کنار قبور صالحان

::> ولایت آنلاین، گروه عقاید <::
مسجد سازی در جوار قبور اولیاء و صالحان با توجه به اصول کلی اسلام کوچکترین مانعی ندارد، زیرا هدف از بناء مسجد، جز پرستش خدا در جوار مدفن محبوب او که مایه تبرک آن نقطه گردیده است، چیز دیگری نیست.

بسم الله الرّحمن الرّحیم

مسجد سازی در کنار قبور صالحان

آیا مسجد سازی بر روی و یا کنار قبر صالحان جائز است یا نه و در صورت جواز، مفاد حدیثی که از پیامبر در مورد عمل یهود و نصاری نقل شده است، چیست؟ زیرا در حدیث آمده است که پیامبر دو گروه را لعن کرد که قبور پیامبران خود را معبد اتخاذ کرده اند و آیا مسجدسازی در کنار قبور اولیاء ملازم با آنچه که در این روایت آمده است، نیست؟!

پاسخ:

مسجد سازی در جوار قبور اولیاء و صالحان با توجه به اصول کلی اسلام کوچکترین مانعی ندارد، زیرا هدف از بناء مسجد، جز پرستش خدا، در جوار مدفن محبوب او، که مایه تبرک آن نقطه گردیده است، چیز دیگری نیست و به دیگر سخن: هدف از تأسیس مسجد در این موارد این است که از زائران اولیاء الهی، قبل از زیارت و یا پس از آن فرائض عبادی خود را در آنجا انجام دهند، از آنجا که نه اصل زیارت قبور (حتی از نظر وهابیها) حرام است نه اقامه نماز پس از زیارت و یا قبل از آن، در این صورت جهت ندارد، که بناء مسجد در جوار قبور اولیاء به منظور پرستش خدا و انجام فرائض الهی حرام باشد.

با توجه به سرگذشت اصحاب کهف، استنباط می شود که این کار یک عمل و سنتی در شرایع پیشین بوده و قرآن آن را بدون اینکه از آن انتقاد کند، نقل نموده است.

وقتی جریان اصحاب کهف پس از سیصد و نه سال برای مردم آن زمان کشف گردید مردم درباره نحوه تجلیل آنها به دو گروه تقسیم شدند.

1. گروهی گفتند بنائی بر قبر آنان بسازیم (تا ضمن تجلیل از این رادمردان، خاطره آنها و نام و نشان و آثارشان را زنده نگاه داریم). قرآن به این نظر، با جمله زیر اشاره می کند.

«وَ قالوا ابنُوا عَلَیهِم بُنیاناً».

بنائی بر قبر آنها بسازیم.

2. گروهی دیگر گفتند: بر روی قبر آنان (روی غار) مسجد بسازیم (و از این طریق تبرک جوئیم) مفسران اسلامی اتفاق نظر دارند1 که پیشنهادنخست، مربوط به مشرکان، و پیشنهاد دوم مربوط به موحدان و خداپرستان بوده است، زیرا قرآن در نقل این قول چنین می فرماید:

«وَ قالَ الَّذینَ غَلَبُوا عَلی اَمرِهِم، لَنَتَّخِذَنَّ عَلَیهِم مَسجِداً»2.

آن گروه که بر گروه نخست پیروز شده بود، گفتند که بر مدفن آنان مسجد بسازیم.

تاریخ می گوید: دوره ظهور جریان اصحاب کهف، دوره پیروزی توحید بر شرک، بوده، دیگر از آن فرمانروای مشرک و اخلاف او که مردم را بر پرستش بت دعوت می کردند، خبری نبود، طبعاً این گروه غالب همان موحدان خواهند بود بالاخص که متن پیشنهاد آنان، موضوع مسجدسازی برای پرستش خدا بوده است و این خود گواه بر این است که پیشنهاد کنندگان، افراد موحد و گروه نمازگزار بوده است.

اگر واقعاً مسجدسازی در روی قبر و یا کنار اولیاء نشانه شرک باشد، چرا موحدان یک چنین پیشنهاد کردند، و چرا قرآن بدون آنکه از کار آنها انتقاد کند، آن را نقل می کند آیا نقل قرآن، توأم با سکوت گواه بر جواز آن نیست؟ هرگز صحیح نیست که خداوند نشانه شرک را از گروهی، نقل کند بدون آنکه، تلویحاً و یا تصریحاً از آن انتقاد نماید، و این استدلال همان «تقریر» است که در علم اصول از آن بحث شده است.

این کار حاکی از یک نوع سیره مستمر در میان موحدان جهان می باشد و یک نوع احترام به صاحب قبر و یا تبرک بوده است. شایسته بود که وهابی ها پیش از استدلال به حدیث مسأله را بر قرآن عرضه می کردند، سپس به طرح احادیث می پرداختند.


پی نوشتها:

  1. به تفاسیر کشاف و مجمع البیان. غرائب القرآن نیشابوری، جلالین، المیزان مراجعه شود.
  2. صحیح بخاری ج2 کتاب «الجنائز» ص111 دار مطابع.

منبع: آئین وهابیت، اثر استاد جعفر سبحانی

نویسنده مطلب: شهلا کلاته


تاریخ ارسال مطلب: ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۹/۵
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مربوطه در وب منتشر خواهند شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهند شد.


مهمترین مطالب
مهمترین مطالب گروه
پربیننده ترین
پربحث ترین