دوشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۱

روحیه های متفاوت در موضوع حجاب ها
اخلاق و تربیت

روحیه های متفاوت در موضوع حجاب ها

::> ولایت آنلاین، گروه اخلاق و عرفان <::
امام معصوم آن‌ چنان در محضر حضرت حق خود را می‌بینند که با خواندن قرآن، بیهوش می‌شدند.

بسم الله الرّحمن الرّحیم


 

شرح کلمات عرفانی و اخلاقی آیت الله بهجت:

روحیه های متفاوت در موضوع حجاب ها
بعضی‌ها ادعایی ندارند و با شنیدن یک داستان، منقلب می‌شوند، گریه می‌کنند، توسل پیدا می‌کنند، نمازشان را قشنگ‌تر می‌خوانند و...؛ اما کسانی که هنگام خواندن نماز، حواس شان به درست خواندن نماز، یعنی ادا کردن صحیح واژه‌ها یا دقت در معانی آن‌ها است و به خود غره هستند و می‌گویند ما نمازمان را بدون غلط می‌خواندیم.
حالا باید از این‌ها پرسید پس چه وقت نماز می‌خوانید و با حضرت حق سخن می‌گویید؟!
نماز یعنی او را دیدند، توجه داشتن به تلفظ واژه‌ها یا معنی کلماتی خود حجابی است که باید کنار رود بهترین را برای خلق حکم این است که خود را در محضر خداوند حس کنیم.
امام معصوم آن‌ چنان در محضر حضرت حق خود را می‌بینند که با خواندن قرآن، بیهوش می‌شدند. امام صادق وقتی در نماز به آیه (اِیّاکَ نَعْبُدُ وَ اِیّاکَ نَسْتَعین) می‌رسند، آن را چند بار تکرار می‌کنند و بیهوش می‌شوند، وقتی به‌ هوش می‌آیند و علت را از ایشان می‌پرسند امام علیه‌السلام می‌فرمایند: «وقتی داشتم این آیه را می‌خواندم و تکرار می‌کردم، صدا را از صاحب کلام شنیدم».
این مطلب، یعنی حجابی بین امام صادق علیه‌السلام و خداوند وجود نداشته‌ است. ان‌شاءالله خداوند توفیق دهد که حجاب‌ها کنار روند.

رفع حجاب‌ها در وقت اقامه نماز
صحبت از نماز امام صادق علیه‌السلام به میان آمد، باید عرض شود: یکی دیگر از سوال‌هایی که از محضر آیت‌الله بهجت پرسیده شد این است که اگر بخواهیم در انجام فرمان خدا به‌ خصوص نماز، خصوص داشته‌ باشیم چه کنیم؟
ایشان می‌فرمایند: هنگام خواندن نماز به امام‌زمان متوسل شوید. این امر شما را خاشع می‌کند.
خیلی عجیب است! مثل این‌ که همه‌ چیز حجاب است، الا امام‌زمان علیه‌السلام. در هر کاری مراتب باید رعایت شود حتی در آب خوردن اگر آب را در ظرفی مثل لیوان گاه در دستتان نگیرید، امکان آشامیدن وجود ندارد.
اگر انسان مراتب را حفظ نکند، این امر به ‌هیچ ‌وجه امکان ‌پذیر نمی‌شود. امام‌زمان علیه‌السلام در اینجا وارد صحنه می‌شود و می‌خواهد دستگیری کند. اگر دقت کنید وقتی یک بچه به ‌همراه پدرش به مجلس می‌روند وارد می‌شود، همه به او احترام می‌گذارند و به او توجه می‌کنند؛ در حقیقت آن‌ها با احترام گذاشتن به آن بچه به پدر او احترام گذاشتند؛ بنابر این کسی که می‌خواهد با خدا صحبت کند (نماز بخواند) و در مهمانی خدا شرکت کنند باید با بزرگ‌تر خود در جلسه حضور یابد و به یکی از ائمه که پدران حقیقی ما هستند متوسل شود.
پیامبر اکرم می‌فرمودند: (انَا و عَلِیّ اَبَوا هذِهِ الاْمَة) «من و علی علیه‌السلام پدران این امتیم» و وقتی از لطف و رحمت الهی کمک بگیریم، مسلماً نمازمان مورد قبول درگاه احدیت قرار می‌گیرد؛ در واقع خداوند که میزبان است، نماز ما را به احترام اهل بیت با تمام کاستی‌ها و نواقصی که دارد مورد قبول، لطف و مرحمت خود قرار می‌دهد. امام هادی علیه السلام در زیارت جامعه کبیره می‌فرماید: (بِمُوالاتِکُم تُقبَلُ الطّاعَةُ المُفتَرَضَةُ) «به واسطه شما امامان است که اطاعت لازم (نماز واجب من هنوز از بسته قبول می‌شود.»

یاوران ما در خرق حجب  
پس باید بدانیم که حجاب‌ها به واسطه امام علیه‌السلام برداشته می‌شود و نماز قبول می‌شود. عالم حقیقی کسی است که نسبت به امام زمانش معرفت حقیقی داشته باشد: (مَنْ ماتَ وَ لَمْ یَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیَّة؛) هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناخته باشد، به مرگ جاهلى مرده است.» کسی که می‌تواند در نماز خود به اهل‌بیت علیه‌السلام متوسل شود که نسبت ‌به آن شناخت و معرفتی داشته باشد و حضور امام زمان خود را احساس کند.
این جمله حضرت آیت‌الله بهجت خیلی چیزها را روشن می‌کند. ان‌شاءالله خداوند توفیق دهد که معنی آن را بفهمیم و لذت از را بچشیم.
آن‌ چیزی که در مورد بحث نماز بسیار با اهمیت و قابل‌توجه است، خشوع و حضور قلب است که با حضور امام علیه‌السلام میسر می‌شود. شما وقتی می‌خواهید وسیله سنگینی را از زمین بردارید چه کار می‌کنید؟ طبیعی است که از چند نفر کمک می‌گیرید وی بود حالا اگر یک فرد قوی در کنار شما باشد، دیگر نگران نیستید. وقتی در نماز به امام رضا علیه اسلام یا یکی از ائمه علیهم‌السلام توسل داشته باشید، حجاب‌ها برداشته می‌شود و نماز مورد قبول قرار می‌گیرد. آقای بهجت هم همین مطلب را می‌خواهند بگویند؛ در حقیقت باید برای حضور امام علیه‌السلام نماز خواند.


حضور پیامبر اکرم در وقت اقامه نماز
خیلی جالب است! وقتی در پایان نماز می‌گوییم: (السَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّها النَّبِىُّ وَ رَحْمَةُ اللّهِ وَ بَرَکاتُهُ، السَّلامُ عَلَیْنا وَ عَلى عِبادِ اللّهِ الصّالِحینَ، السَّلامُ عَلَیْکُمْ وَ رَحْمَةُ اللّهِ وَ بَرَکاتُهُ)یعنی رسول خدا صلی الله علیه و آله دیگر بندگان صالح خداوند حاضر هستند و ما در محضر آنان نماز خوانده ‌ایم و این ‌چنین به آن عزیزان به ‌صورت ضمائر حاضر (السلام و علیک، السلام‌ علیکم) سلام می‌کنیم.
امام باقر علیه‌السلام می‌فرماید: نماز، نخستین چیزی است که در قیامت از آن سوال می‌شود و اگر پذیرفته شود، دیگر عبادت‌ها نیز پذیرفته خواهد شد.
اگر نماز در وقت خودش و در حالی ‌که سفید نورانی است به سوی صاحبش برود، خداوند هم تو را در می‌پذیرد؛ زیرا به آداب و شرایط نماز، احترام گذاشته‌اید؛ اما اگر نماز در غیر وقتش و در حالی‌ که تیره و تار است به سوی صاحبش برود خداوند هم تو را تباه می‌سازد؛ زیرا به آداب و شرایط نماز احترام نگذاشته‌اید.
رسول خدا فرمودند: هر کس دو رکعت نماز بخواند، در حالی‌ که چیزی از امور دنیا در قلبش خطور نکند، خداوند او را می‌آمرزد و بنابر این دو رکعت نماز با حضور قلب بخوانید تا آمرزیده شوید. همیشه وقتی کارها خیلی سخت می‌شود، می‌رویم پیش پدر حقیقی مان.
رسول خدا فرمودند: «من و علی، پدران این امت هستیم» ؛ بنابر این حضرت علی علیه‌السلام و رسول خدا پدران واقعی ما هستند و ما باید در سختی‌ها به آن‌ها متوسل شویم و چون قبول شدن نماز و حضور قلب داشتند، بسیار سخت است، باید در خانه آن‌ها را بزنیم و از آن‌ها کمک بگیریم.


نافله که جبران‌ کننده نواقص نمازها است
ابوحمزه ثمالی نقل می‌کند: «امام سجاد علیه السلام را دیدم، در حالی ‌که نماز می‌خواندند،در همین ‌حال، عبا از دوش ایشان افتاد؛ اما ایشان عبا را برنداشتند تا اینکه نمازشان به پایان رسید. وقتی علت را از ایشان پرسیدم حضرت فرمودند: وای بر تو «اگر نمی‌دانید در حضور چه کسی ایستاده بودند؟ نماز بنده پذیرفته نمی‌شود، مگر به مقدار توجه و حضور قلبش! گفتم: جانم به فدایت در این‌صورت ما هلاک شده‌ایم. حضرت فرمودند: خیر این‌قدر که شما سخت می‌گیرید نیست. خداوند کاستی‌های شما را به وسیله نافله تکمیل می‌کند. نافله یعنی چه؟ نافله به‌ معنای کار مستحبی است و فقط نماز مستحبی را در بر نمی‌گیرد؛ بنابراین هر کاری که می‌خواهیم انجام دهیم باید در حضور خداوند باشیم و نماز بگو کمال حضور است.
حضرت آیت‌الله بحث توسل به امام‌زمان را نوعی نافله دانستند. همچنین وقتی حضرت اسحاق علیه‌السلام می‌خواست بدنیا بیاید، ملائکه نزد حضرت ابراهیم علیه‌السلام رفتند و آمدن اسحاق علیه‌السلام را به او بشارت دادند و خداوند در سوره انبیا می‌فرماید: 
(وَوَهَبْنَا لَهُ إِسْحَاقَ وَیَعْقُوبَ نَافِلَةً ۖ وَکُلًّا جَعَلْنَا صَالِحِینَ)؛ ما وجود یعقوب اسحاق را نافله قرار دادیم.» پس وقتی  اسحاق و یعقوب علیه‌السلام برای حضرت ابراهیم علیه‌السلام نافله هستند، امام‌زمان و ائمه علیه السلام به طریق اولی برایمان نافله خواهند بود.
حرف آخر این است که متوسل به امام‌زمان علیه‌السلام خشوع را بالا می‌برد و اگر دست خود را در دست بزرگان قرار دهیم، ان‌شاءالله به رتبه بالاتری دست خواهیم یافت.



کتاب از: محمد علی لک آبادی
نویسنده: زینب آب باز
و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته


تاریخ ارسال مطلب: ۱۳:۸ - ۱۴۰۱/۳/۹
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مربوطه در وب منتشر خواهند شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهند شد.


مهمترین مطالب
مهمترین مطالب گروه