جمعه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱

انتخاب هایی که او را بهترین دو عالم کرد
اخلاقی و تربیتی

انتخاب هایی که او را بهترین دو عالم کرد

::> ولایت آنلاین، گروه اخلاق و عرفان <::
-در درگاه الهی، انسانی هنرمند است که بتواند انتخابی هنرمندانه داشته باشد.

بسم الله الرّحمن الرّحیم

انتخاب هایی که او را بهترین دو عالم کرد:

-در درگاه الهی، انسانی هنرمند است که بتواند انتخابی هنرمندانه داشته باشد.

برترین انتخاب ها

وجه تمایز انسان با سایر مخلوقات، داشتن قوه عقل و قدرت انتخاب اوست. دو نعمتی که استفاده صحیح از آن می تواند سعادت دو گیتی را به ارمغان آورد و از طرف دیگر اگر از مسیرش منحرف شود، اهلش را به قعر آتش می افکند. همیشه انتخاب راه صحیح، در بزنگاه ها و دوراهی های مهم و حساس از دغدغه های انسان در طول زندگی بوده است. حضرت زهرا سلام الله علیها با داشتن برترین انتخاب ها در زندگی خود می توانند الگوی مناسبی برای همه انسان ها در این زمینه باشند.

خلقت انسان یکی از شگفت انگیزترین اتفاقات عالم است. هنگامی که خداوند بلندمرتبه انسان را به عنوان اشرف مخلوقات آفرید، به خود تبریک گفت و فرمود: «فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الخَْالِقِین؛[1] پس بزرگ است خدایى که بهترین آفرینندگان است.» زیرا موجودی را آفرید که آینه ی تمام نمای جمال و جلال خداست. آن چه باعث شد انسان به این درجه برسد و لقب اشرف مخلوقات را یدک بکشد، ویژگی ای است که حتی فرشتگان مقرب الهی نیز فاقد آن هستند و آن نعمت بزرگ و نیروی منحصر به فرد همان قدرت انتخاب و اختیار انسان است.
ما در زندگی روزمره دائما در حال انتخاب هستیم. از کوچک ترین و پیش پا افتاده ترین مسائل زندگی مثل خرید و فروش گرفته تا مسائل مهم و ارزشمند زندگی که آینده ی ما را ترسیم می کنند. خداوند در قرآن کریم می فرمایند: «بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَیَوةَ الدُّنْیَا وَ الاَْخِرَةُ خَیرٌْ وَ أَبْقَى؛ [2] ولى شما زندگى دنیا را مقدم مى دارید در حالى که آخرت بهتر و پایدارتر است.» بعضی ها دائما دنبال ملاک های دنیایی اند ولی بعضی دیگر در پی ملاک های اخروی می باشند و این افراد که نگاه اخروی دارند ملاک انتخابشان رضایت خداوند است.
این مسیر، پر از فراز و نشیب است و عده ای از انسان ها در آن دچار انحراف و اشتباه می شوند. سرابی را آب می بینند و یا صنمی را صمد می خوانند. عده ای متواضعانه خم می شوند، اما به اشتباه جلوی بت، حیوان و یا مخلوقی همانند خود کمر می سایند. چنین افرادی مصداق بارز این آیه قرآن هستند: «قُلْ هَلْ نُنَبِّئُکُم بِالْأَخْسَرِینَ أَعْمَالاً الَّذِینَ ضَلَّ سَعْیهُُمْ فىِ الحَْیَوةِ الدُّنْیَا وَ هُمْ یحَْسَبُونَ أَنهَُّمْ یحُْسِنُونَ صُنْعًا؛ [3] بگوآیا به شما خبر دهیم که زیانکارترین (مردم) در کارها، چه کسانى هستند؟ آن ها که تلاش هایشان در زندگى دنیا گم (و نابود) شده با این حال، مى‏ پندارند کار نیک انجام مى‏ دهند.» کسی که انتخابش دنیاست، ترقی و صعود ندارد، بلکه هر لحظه باید منتظر سقوط باشد.
بنابراین جایگاه انتخاب در زندگی انسان های مختار بسیار پررنگ است تا جایی که ممکن است یک انتخاب درست یا غلط، آینده ی یک شخص را به طور کلی دگرگون کند. مناسب ترین راه برای آموختن بهترین انتخاب در بزنگاه های حساس و مهم، پیروی از کسانی است که به حکم آیه تطهیر[4] از خطا و اشتباه مصون اند و بهترین اساتید این راه مهم و تاثیرگذار می باشند.
یکی از این افراد حضرت زهرا سلام الله علیها هستند. از مهم ترین شاخصه های بی بی دو عالم حضرت زهرا سلام الله علیها که ایشان را أم ابیها کرد و وجودشان را به جایگاهی رساند که پیامبر خدا صلی الله علیه و آله دست ایشان را می بوسید و ائمه اطهار علیهم السلام در گرفتاری های خود به ایشان متوسل شده و از وجود مبارکشان مدد می گرفتند، انتخاب های ایشان بود که بررسی و تأمل در آن می تواند درسی بزرگ برای پیروان آن حضرت باشد.

انتخاب های حضرت زهرا سلام الله علیها
1)انتخاب رضای خدا بر رضای غیر خدا: در تمام صحنه های زندگی حضرت فاطمه سلام الله علیها، رضایت خدا بر غیر خدا ترجیح داشت. هنگامی که امیرالمؤمنین علیه السلام به خواستگاری حضرت زهرا سلام الله علیها آمدند اولین جمله ای که ایشان از پدر جویا شدند این بود که آیا خداوند از این ازدواج من راضی است؟ [5] این سوال در حالی است که ایشان خواستگارهای ثروتمندی همچون عبدالرحمن بن عوف داشتند که پیشنهاد خانه ده هزار درهمی به ایشان داده بود [6] اما ایشان با بی اعتنایی به این مسائل، تنها رضایت خداوند را ملاک انتخاب خود قرار دادند.

2)انتخاب فقر بر ثروت
حضرت زهرا سلام الله علیها می توانست ثروتمند باشد. زمینه و همه امکانات نیز برای ایشان فراهم بود. با یک دعا و درخواست از خداوند، همه ی دنیا در اختیارشان قرار می گرفت اما خودشان در این دنیای فانی، فقر را بر ثروت ترجیح دادند.
فقر  دو نوع است؛ ممدوح(پسندیده) و مذموم (ناپسند). فقر ممدوح و موردستایش دین یعنی ایمان داشتن انسان به فقر وجودی خویش در مقابل غنا و بی‌نیازی خداوند. توجه انسان به این‌که از خودش چیزی ندارد بلکه  وجود، قدرت و عزت او ازخداست.
ازرسول خدا صلی الله علیه و آله در مورد فقر پرسیدند، ایشان فرمودند: «خُزَّانَةٌ مِنْ خَزائِنِ اللَّهِ؛ گنجینه ای است از خزائن الهی.» بار دوم سؤال را تکرار کردند، فرمودند: «کرامَةٌ مِنَ اللَّهِ؛ کرامتی و فضلی است از سوی خدا.» و برای بار سوم پرسیدند و فرمودند: «شَی ءٌ لایعْطِیهُ اللَّهُ الّا نَبِیاً مُرْسَلًا اوْ مُؤْمِناً کرِیماً عَلَی اللَّهِ تَعالی؛ [7] چیزی است که خدا جز به نبی مرسل یا مؤمنی که بر خدا حقّی و کرامتی داشته باشد عطاء نمی کند.»
اگر کسی بتواند بر نبود ثروت صبر کند و مرتکب گناهانی چون کسب باطل، دروغ، دزدی، گدائی و از همه مهم تر ناشکری و ناسپاسی نشود، فقر برای او ممدوح است، زیرا راهیابی به مراتب معنوی با فقر آسان تر است و کم شدن علقه های دنیوی باعث تکامل و حتی ترقی سریعتر انسان می شود.

3)انتخاب سخن بر سکوت
ایشان در سخت ترین شرایط زندگی در حالی که بعد از رحلت بزرگوارشان عزادار  بودند، مورد بی حرمتی عده ای به ظاهر مسلمان قرار گرفتند و درب خانه اش را آتش زدند اما هیچ گاه در مسیر حق، سکوت نکردند. ایشان به عنوان یک زمان شناس و امام شناس، برای بیان حق، چهل شب به در خانه انصار و مهاجر می رفتند و در دفاع از ولایت و دین، خطبه هایی خواندند و اشک ریختند. هنگامی که علت گریه ایشان را می پرسیدند، می فرمودند: به دو دلیل گریه می کنم؛  به خاطر فقدان نبی صلی الله علیه و آله و دیگری به خاطر ظلم به وصی علیه السلام. [8] ایشان با تمام توان در این مسیر قدم نهادند و در نهایت نیز در راه دفاع از ولایت به شهادت رسیدند.

4)انتخاب امام نور بر ائمه آتش و تاریکی
حضرت زهرا سلام الله علیها در هر موقعیتی از مقام ولایت امام علی علیه السلام دفاع می‏ کردند. مثلا وقتی زن های مسلمان به عیادتش آمدند، با آن ها سخن گفتند و مردان آن ها را که دست از حمایت علی علیه السلام کشیده بودند، به شدت ملامت نمودند. در جریان بیعت گرفتن از امیرالمؤمنین علیه السلام نیز تا آنجا که می ‏توانستند از شوهرشان دفاع کردند و برای جلوگیری از پایمال شدن حق او به میان مردان رفته  و با ضجه و ناله خود، مردم را برای کمک به امام علی علیه السلام ترغیب کردند.
امام صادق علیه السلام چنین روایت می‌کند: وقتی امیرالمؤمنین علیه السلام را با اجبار و اکراه از منزل خارج کردند، فاطمه سلام الله علیها هم خارج شد و فریاد کشید: «خَلُّوا عَنِ ابْنِ عَمِّی فَوَ الَّذِی بَعَثَ مُحَمَّداً أَبِی بِالْحَقِّ ...؛ [9] پسر عم مرا رها کنید! به خدایی که محمد را به حق مبعوث فرمود، اگر او را رها نکنید ... نفرین‌تان می‏ کنم.»
پس از آن که حضرت زهرا سلام الله علیها به دلیل جراحت وارد شده در هجوم به خانه ایشان و سقط فرزندشان در آن هجوم، سخت بیمار شدند، مسببان غصب خلافت وقتی قصد عیادت از ایشان را کردند که با بی توجهی و سخنان نکوهش آمیز حضرت زهرا سلام الله علیها رو به رو شدند [10] و این جریانات نشان از بصیرت  بالا و اعتقاد  وشناخت کامل حضرت، به امام زمان خود بود .

به امید روزی که ما نیز بتوانیم  با انتخاب های صحیح و تاثیرگذار در بزنگاه های حساس و راه های  پرپیچ و خم دوره آخرالزمان، زمینه ساز ظهور منجی بشریت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف باشیم.


پیوندها:
[1] سوره مومنون آیه14
[2] سوره اعلی آیه16
[3] سوره کهف آیات 103و 104
[4]سوره احزاب آیه33
[5] مناقب ابن شهر آشوب، ج3، ص344
[6] مناقب ابن شهر آشوب، ج3، ص245
[7] بحار الانوار، ج69، ص47
[8] بحار الانوار، ج43، ص156
[9] بحار الانوار، ج28، ص206
[10] الامامه و السیاسه، ج1، ص17


منبع: اندیشه برتر

توسط: اکبری


تاریخ ارسال مطلب: ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مربوطه در وب منتشر خواهند شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهند شد.


مهمترین مطالب
مهمترین مطالب گروه