دوشنبه ۵ مهر ۱۴۰۰
کد مطلب: ۱۰۳۷۹

پنج ویژگی‌ ممتاز دوستان واقعی اهل بیت(ع)
قرآن و حدیث

پنج ویژگی‌ ممتاز دوستان واقعی اهل بیت(ع)

::> ولایت آنلاین، گروه عقاید < ::
-صداقت در دوستی با اهل بیت(علیه السلام) زمانی تحقق می یابد که فرهنگ سخنان ایشان در زندگی نمود عینی داشته باشد.

بسم الله الرّحمن الرّحیم

پنج ویژگی‌ ممتاز دوستان واقعی اهل بیت(ع)

-صداقت در دوستی با اهل بیت(علیه السلام) زمانی تحقق می یابد که فرهنگ سخنان ایشان در زندگی نمود عینی داشته باشد.

 

 اهل بیت(ع)

از جمله ویژگی های ممتاز دوستان اهل بیت(علیه السلام) آخرت گرایی، دنیا گریزی، انس و الفت با ذکر الهی و پرهیز از مناطق ممنوعه است.

یکی از آرزوهای مؤمنین و محبّان واقعی خاندان عصمت و طهارت(علیهم السلام) این است که خود را به مرتبه و جایگاه دوستان واقعی اهل بیت(علیهم السلام) برسانند، ولی با این وجود کم نیستند افرادی که اطلاع کافی برای دست‌یابی به این مهم را نداشته و راه رسیدن به این آرزوی طلایی و با ارزش را به خوبی نمی‌ دانند، در این بین در منابع روایی روایت بسیار زیبا و اثربخشی از امام صادق(علیه السلام) به یادگار مانده که راه دست‌یابی به این امر مهم را برای همگان مشخص کرده است.

ویژگی‌های ممتاز دوستان واقعی اهل بیت(ع)

1-شوق و اشتیاق به سوی حیات ابدی
یکی از ارکان و اصول معارف دینی و اسلامی معاد باوری و تلاش برای آبادانی حیات اخروی است. آیات فراوانی از قرآن کریم به این موضوع اختصاص داشته و همگان را  به سوی حیات ابدی سوق داده است. یکی از آیات بسیار ارزشمند که به نوعی، صداقت و معاد باوری افراد را محک زده، آیه ششم و سوره مبارکه جمعه است. «قُلْ یا أَیُّهَا الَّذینَ هادُوا إِنْ زَعَمْتُمْ أَنَّکُمْ أَوْلِیاءُ لِلَّهِ مِنْ دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِنْ کُنْتُمْ صادِقینَ؛[1] بگو: اى کسانى که یهودى شده‌‏اید، اگر پندارید که شما دوستان خدایید نه مردم دیگر، پس اگر راست مى ‏‌گویید درخواست مرگ کنید».  قرآن پژوهان در ذیل این آیه شریفه به نکات مهمی اشاره داشته‌ اند: «همواره دوست واقعی مشتاق لقاى دوست خود است، و مى‌ ‏دانیم که لقاى‏ معنوى پروردگار در قیامت رخ مى‏‌ دهد هنگامى که حجاب‌ هاى عالم دنیا کنار رفت، و غبارهاى شهوات و هوس‌ها فرو نشست، پرده‏‌ها برداشته مى‌ ‏شود، و انسان با چشم دل جمال دل‏‌آراى محبوب را مى‏‌بیند، و بر بساط قربش گام مى‏‌ نهد اگر شما راست مى‏‌ گویید و دوست خاص او هستید پس چرا این قدر به زندگى دنیا چسبیده ‏‌اید؟! چرا این قدر از مرگ وحشت دارید؟ این دلیل بر این است که شما در این ادعاى خود صادق نیستید. قرآن همین معنى را به تعبیر دیگرى در سوره بقره آیه 96 بازگو کرده است:

«وَ لَتَجِدَنَّهُمْ أَحْرَصَ النَّاسِ عَلى‏ حَیاةٍ وَ مِنَ الَّذِینَ أَشْرَکُوا یَوَدُّ أَحَدُهُمْ لَوْ یُعَمَّرُ أَلْفَ سَنَةٍ وَ ما هُوَ بِمُزَحْزِحِهِ مِنَ الْعَذابِ أَنْ یُعَمَّرَ وَ اللَّهُ بَصِیرٌ بِما یَعْمَلُونَ؛[2] آنها را حریص‌ترین مردم بر زندگى این دنیا مى‌‏ یابى، حتّى حریص‌تر از مشرکان، تا آنجا که هر یک از آنها دوست دارد هزار سال عمر کند، در حالى که این عمر طولانى او را از عذاب الهى باز نخواهد داشت و خداوند به اعمال آنها بینا است». در منابع روایی از امام صادق(علیه السلام) نقل شده است که دوستان واقعی اهل بیت(علیهم السلام) به راستی که مشتاق حیات ابدی هستند: «رُوِیَ أَنَّهُ ع قَالَ‏ یَا عَبْدَ اللَّهِ لَقَدْ نَصَبَ‏ إِبْلِیسُ‏ حَبَائِلَهُ‏ فِی دَارِ الْغُرُورِ فَمَا یَقْصِدُ فِیهَا إِلَّا أَوْلِیَاءَنَا وَ لَقَدْ جَلَّتِ الْآخِرَةُ فِی أَعْیُنِهِمْ حَتَّى مَا یُرِیدُونَ بِهَا بَدَلًا؛[3] روایت شده که امام صادق (علیه السّلام) فرمود: اى عبد اللَّه! به طور قطع، ابلیس دام‌ هاى خود را در این سراى فریب گسترده و هدفش از آن جز دستیابى به دوستان ما نیست، ولى سراى دیگر به دیده آنان چنان پرجلال است که هیچ چیزى را جایگزین آن نسازند».

2-اجتناب از دنیا گرایی و اسارت آن 
براساس آموزه‌ ها و معارف اسلامی ریشه و اساس همه بدی‌ ها و گرفتاری‌های انسان در دنیا و آخرت اسیر شدن در حب و دوستی دنیا است. انسان به هر اندازه مقهور زیبایی‌های دنیا شده و به سوی آن شوق و رغبت از خود نشان دهد، بیشتر در معرض رذایل اخلاقی و وسوسه‌های شیطانی قرار خواهد گرفت؛ کما اینکه در منابع روایی در روایتی زیبا از امام صادق(علیه السلام) نقل شده است: «مُحَمَّدِ بْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ دُرُسْتَ بْنِ أَبِی مَنْصُورٍ عَنْ رَجُلٍ‏ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: حُبُّ الدُّنْیَا رَأْسُ کُلِّ خَطِیئَةٍ؛[4] امام صادق (علیه السلام) فرمود: دلبستگى بدنیا سرآمد هر گناهى است». در روایت ارزشمند دیگری از امام صادق(علیه اسلام) ویژگی‌های ممتاز دوستان راستین اهل بیت(علیهم السلام) این چنین معرفی شده است: «إِنَّمَا کَانَتِ الدُّنْیَا عِنْدَهُمْ بِمَنْزِلَةِ الشُّجَاعِ الْأَرْقَمِ؛[5] دنیا از دیدگاه آنان چون مار گزنده خوش خط و خال و دشمنى بى‏‌ زبان است». بر اساس این روایت دوستان واقعی اهل بیت(علیهم السلام) نه تنها عشق و علاقه‌ ای به سوی زخارف مادی دنیا ندارند؛ بلکه آن را همچون ماری خطرناک و گزنده تلقی می نمایند. دشمنی بی‌ منطق که هر آن می‌ تواند هستی و دارایی واقعی انسان را بر باد  داده و حیات ابدی انسان را تبدیل به نیستی و فنا نماید.

3-انس و عشق به خدا
در فرازی از سخنان امام صادق(علیه السلام) در خصوص شاخص ممتاز دوستان راستین اهل بیت(علیهم السلام) به یک ویژگی ممتاز اشاره می‌ فرماید: «أَنِسُوا بِاللَّهِ [6] آنان با خدا انس دارند». بر خلاف دنیا پرستان که اسیر و فریفته آرزو های دنیوی شده و فرصتی برای خلوت و انس با خدای متعال ندارند، دوستان واقعی اهل بیت(علیهم السلام) بهترین اوقات و زیباترین فرصت‌ ها را در ارتباط با خدا و انس با مناجات او صرف می‌ کنند. ساعاتی از روز را به مناجات با خدا و تلاوت قرآن کریم اختصاص می‌ دهند و هیچ گاه در این خصوص کوتاهی و سستی به خود راه نمی‌ دهند .

4-اجتناب از مناطق ممنوعه الهی و هم رنگ نشدن با خطاکاران
علاوه بر ویژگی‌ های ذکر شده امام صادق(علیه السلام) به یک خصوصیت استراتژی نیز اشاره می‌فرماید، خصوصیتی که مرز میان محب واقعی اهل بیت(علیهم السلام) و غیر واقعی است. ویژگی که به محبان راستین اهل بیت(علیهم السلام) اجازه ورود در مناطق ممنوعه را نمی‌ دهد: «وَ اسْتَوْحَشُوا مِمَّا بِهِ اسْتَأْنَسَ الْمُتْرَفُونَ أُولَئِکَ أَوْلِیَائِی حَقّاً؛ [7] و از آنچه خوشگذران‏‌ها به آن عادت کرده‌‏ اند، گریزانند. به یقین، اینان دوستان منند».

5- فتنه‌زدایی و اجتناب از جریان فتنه
«وَ بِهِمْ تُکْشَفُ کُلُّ فِتْنَةٍ وَ تُرْفَعُ کُلُّ بَلِیَّةٍ؛ به خاطر آنها هر فتنه‏‌ اى ریشه کن شود و هر بلایى برطرف گردد». برخی از محققان در خصوص این فراز زیبا این چنین بیان داشته‌ اند: منظور از فتنه در لسان قرآن و اهل بیت(علیهم السلام)، بیشتر فتنه‌ های معنوی، اعتقادی و فکری است. انحرافات فکری و عقیدتی که در میان جامعه پیدا می‌ شود به وسیله چنین کسانی رفع می‌ شود، قائدتاً بصیرت و عمق تفکری دینی و مذهبی و مسئولیت‌ شناسی و حضور به موقع در شناسایی فتنه و دفع خطر آن موجب فتنه‌ زدایی از جامعه اسلامی می شود».  


پیوندها:
[1]. سوره مبارکه جمعه آیه 6.
[2]. سوره مبارکه بقره، آیه 96.
[3]. تحف العقول، ص301.
[4]. الخصال،  ج‏1، ص25، ح87.
[5]. تحف العقول، ص301.
[6]. همان. 
[7]. همان.


منبع: اندیشه برتر

توسط: اکبری


تاریخ ارسال مطلب: ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۴/۲۳
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مربوطه در وب منتشر خواهند شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهند شد.


مهمترین مطالب
مهمترین مطالب گروه